• 21 588 online
  • 1 213 061 medlemmar
  • 62 574 325 inlägg
2019-01-11, 16:04
  #1
Medlem
Luness avatar
Hur lösa på bästa sätt? Behöver bara 2mm mindre. Är fila bort två millimeter det bästa alternativet? Bör någon olja eller liknande användas för att underlätta detta? (Började fila, men det går långsamt)
Citera
2019-01-11, 16:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Hur lösa på bästa sätt? Behöver bara 2mm mindre. Är fila bort två millimeter det bästa alternativet? Bör någon olja eller liknande användas för att underlätta detta? (Började fila, men det går långsamt)

Du får nog beskriva lite djupare här..

Vad är det du ska göra? Vad har du för rör?

Hur långt är de du behöver fila om du nu gör de? Osv
Citera
2019-01-11, 16:21
  #3
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordI
Du får nog beskriva lite djupare här..

Vad är det du ska göra? Vad har du för rör?

Hur långt är de du behöver fila om du nu gör de? Osv
Har ett 8cm långt stålrör på Ø 20mm ID, behöver få det till Ø 26mm ID (3mm alltså, nya bud).

Har en handfil och en dremel, testade att börja fila lite med den handhållna, men det är ju minst sagt segt.
Citera
2019-01-11, 16:23
  #4
Medlem
DigglerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Hur lösa på bästa sätt? Behöver bara 2mm mindre. Är fila bort två millimeter det bästa alternativet? Bör någon olja eller liknande användas för att underlätta detta? (Började fila, men det går långsamt)

Kör ena rörstumpen på slip, slipa försiktigt och sedan tvinga tillsammans!
Citera
2019-01-11, 16:37
  #5
Medlem
seadog678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Har ett 8cm långt stålrör på Ø 20mm ID, behöver få det till Ø 26mm ID (3mm alltså, nya bud).

Har en handfil och en dremel, testade att börja fila lite med den handhållna, men det är ju minst sagt segt.

Du spänner fast röret i svarven och borrar upp det till 26mm.
Citera
2019-01-11, 16:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NordI
Du får nog beskriva lite djupare här..

Vad är det du ska göra? Vad har du för rör?

Hur långt är de du behöver fila om du nu gör de? Osv


Sök upp en mekanisk verkstad, fråga artigt om dom har en svarv. säg vilken tolerans du behöver.
Om du frågar snällt och artigt tror jag dom fixar det utan att bli allt för dyra.

Men har du gods så det räcker ?
Citera
2019-01-11, 20:09
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Hur lösa på bästa sätt? Behöver bara 2mm mindre. Är fila bort två millimeter det bästa alternativet? Bör någon olja eller liknande användas för att underlätta detta? (Började fila, men det går långsamt)
För helvete Lunes! Jag och många andra har ju för fan sagt till dig hundra gånger att du måste skriva tydligare vad du vill åstadkomma i dina trådstarter. Fattar du inte din tröga amöba att sådant som diameter, längd, material och vad det ska användas till är totalt djävla avgörande för frågans svar? 20 mm långt rör i stål som ska ökas några tiondels mm går väl an om det inte måste vara så jämnt och fint. 1 m långt glasrör så är det totalt omöjligt.

Och 2 mm mindre säger du, du vill ju för djävulen ha STÖRRE diameter och inte 2 utan 6 mm större.

Nu när du förtydligat att det är ett stålrör Ø20 mm (invändigt) och 80 mm långt som du vill fila upp till 26 mm invändigt så säger jag bara glöm det. Det kommer att ta en sjuhelvetes tid och bara bli skit av alltihop. Jag fattar inte ens hur man kan överväga något så dumt. Är röret så grovt utvändigt ens? Skaffa dig lite riktiga verktyg, du försöker ju släcka en skogsbrand med en skruvmejsel och det blir därefter med. Ska det bli någon som helst kvalitet så behöver du en svarv. Vill du ha riktigt jämn yta efter svarvningen så kan du brotscha efteråt men då ska du ju ha en brotsch i rätt dimension och det är det väl inte många som har.

Sedan behöver du kanske inte en ny tråd för varje liten detalj om dina jäkla rör hit och dit. Innan helgen är över har du väl startat 14 nya trådar om varje diameter i steg om 1 mm.
Citera
2019-01-11, 20:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
För helvete Lunes! Jag och många andra har ju för fan sagt till dig hundra gånger att du måste skriva tydligare vad du vill åstadkomma i dina trådstarter. Fattar du inte din tröga amöba att sådant som diameter, längd, material och vad det ska användas till är totalt djävla avgörande för frågans svar? 20 mm långt rör i stål som ska ökas några tiondels mm går väl an om det inte måste vara så jämnt och fint. 1 m långt glasrör så är det totalt omöjligt.

Och 2 mm mindre säger du, du vill ju för djävulen ha STÖRRE diameter och inte 2 utan 6 mm större.

Nu när du förtydligat att det är ett stålrör Ø20 mm (invändigt) och 80 mm långt som du vill fila upp till 26 mm invändigt så säger jag bara glöm det. Det kommer att ta en sjuhelvetes tid och bara bli skit av alltihop. Jag fattar inte ens hur man kan överväga något så dumt. Är röret så grovt utvändigt ens? Skaffa dig lite riktiga verktyg, du försöker ju släcka en skogsbrand med en skruvmejsel och det blir därefter med. Ska det bli någon som helst kvalitet så behöver du en svarv. Vill du ha riktigt jämn yta efter svarvningen så kan du brotscha efteråt men då ska du ju ha en brotsch i rätt dimension och det är det väl inte många som har.

Sedan behöver du kanske inte en ny tråd för varje liten detalj om dina jäkla rör hit och dit. Innan helgen är över har du väl startat 14 nya trådar om varje diameter i steg om 1 mm.


Bra rutet,
Citera
2019-01-13, 14:56
  #9
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
[Sanningen]
Flashback behöver en gillaknapp.
Citera