2019-01-12, 23:02
Medlem
welcometorealitys avatar
Det mest troliga är att du har mögel någonstans.
Citera
2019-01-12, 23:08
Medlem
Om man rensar som jag alla dessa plast rör- avlopp i badrummen skruva isär, avlopp under dushkabin i golvet är jävligt äckligt. Eftersom jag inte har någon man så måste jag göra allt själv, och det är inte så kul. Slänger aldrig en gammal tandborste, en fantastik redskap.
Citera
2019-01-12, 23:09
Medlem
kraftfoders avatar
Kolla ventilationen, bitte!
(Ni som säger er ha så avsevärda problem med illalukt..)

Kolla ventiler och kolla ventilationsaggregat. Med normalt fungerande ventilation så är luften lika frisk inomhus som utomhus. -Faktiskt friskare inomhus än utomhus, om man har rätt skött ventilationsanläggning med nybytta filter!

"Luktar illa i flera månader efter hantverkare"?? -Bull, skulle jag påstå.
Citera
2019-01-12, 23:14
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Finns även joniserande luftrenare mot dålig lukt.

Men vet inte hur effektivt det är.

Ozongeneratorn som inlägg nr #2 tipsade om vore det bästa.

Tycker att 2000:- för en vecka är helt okej pris.

Kolla med familj / vänner om det går att få vara hos dem under tiden behandlingen av hemmet pågår.

Vad gjorde de stinkande personerna för jobb?

Det måste ju finnas någon som var ansvarig för dem?

Kolla med ditt försäkringsbolag, kanske går att få ut pengar för Ozongeneratorn eller i värsta fall sanering.
Citera
2019-01-12, 23:33
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Tjaboo,

Jag hade i slutet av sommaren hantverkare här som luktade hemskt illa. Lukten satte sig i hela hemmet, i varenda rum utom garderoben. Även mina kläder och alla textilier stinker och det känns när man är ute vilket är pinsamt.

Jag har skrubbat golvet ideligen, kört 7 olika doftsprayer, investerat i en stor luftrenare och vädrat i månader. Provade även skålar med ättika helt utan effekt.
Lukten kvarstår och det är nu 4 månader sedan. Vad gör jag? Jag står inte ut!

Finns inte en chans att lukten efter hantverkare skulle stanna kvar i ditt hem sen i slutet av sommaren.
Du har något annat problem i ditt hem. Något som ligger och ruttnar nånstans?
Mögel? Avloppsrör som läcker?

Lukten av hantverkarna skulle på sin höjd stanna kvar i någon timma. Ta dit en mögelhund eller låt någon utomstående gå runt och känna var lukten kommer ifrån för du har vistast i den lukten så länge nu så tror inte att du kan finna den då lukter normaliseras efter lång tid i ens luktsinne.
Citera
2019-01-12, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Kolla varenda centimeter av lägenheten och spåra var lukterna kommer ifrån, du har troligtvis hål mellan dig och grannarna eller sprickor i betongen du måste täta, det kommer även göra ventilationen effektivare. Som det är nu sugs luft in från grannarna till dig vilket gör du får mindre frisk luft utifrån som också påverkar inomhusluften. Täta med silikon eller fogskum, fogskummet kan du måla över så det inte syns du varit där och tätat. Fick göra detta i min förra lägenhet, fick dagligen in både röklukt och rumänsk grytstank. Huvva!
Jag tror inte att jag har några hål. Betongkåk i miljonkåkskänsla. 🙄
Citera
2019-01-13, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flora1230
Om en människa luktar illa och stannade som hantverkare hos dej ca. 2 timmar så måste det går att vädra ut. På en sån kort tid hinner lukten inte sätta sig i väggar och så vidare. Min kompis envisas att röka under fläkten hemma hos mej och ändå går det att vädra ut. Det måste lukta nåt annat. Vad gjorde han hos dej? Kanske rörde han vid avloppet??
De var här i en vecka, de sprang på toa i ett, la sten på uteplatsen. Den hann sätta sig.
Citera
2019-01-13, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utlovad
Jag tror inte att jag har några hål. Betongkåk i miljonkåkskänsla. 🙄
Var min lägenhet också. Leta efter sprickor i betingen och täta alternativt känn om det är baksug i ventilationen så det blåser in luft från utsugen och kommer in via dem.
Citera
2019-01-13, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Finns även joniserande luftrenare mot dålig lukt.

Men vet inte hur effektivt det är.

Ozongeneratorn som inlägg nr #2 tipsade om vore det bästa.

Tycker att 2000:- för en vecka är helt okej pris.

Kolla med familj / vänner om det går att få vara hos dem under tiden behandlingen av hemmet pågår.

Vad gjorde de stinkande personerna för jobb?

Det måste ju finnas någon som var ansvarig för dem?

Kolla med ditt försäkringsbolag, kanske går att få ut pengar för Ozongeneratorn eller i värsta fall sanering.
Fan det var en bra idé med hemförsäkringen om joniseringsmaskinen, DET ska kollas! TACK!
Citera
2019-01-13, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
Hur luktar avlopp ??? Illa, det vet vi,,, men det finns olika vatianter. Avfärda inte min teori så snabbt.
Jo för att lukten kommer inte från badrummet utan är som värst i det rum där de sprang fram och tillbaka samt gick utan skor. Jag har inte mögel, det är ingen mögellukt utan en vidrig hemlös stank. Vi pratar människor utan tänder som varken pratade svenska eller engelska och stank som sju svåra år, detta är inget normalt och lukten har satt sig. Köpte en luftrenare för 1500:- den hjälpte ingenting, helt bortkastade pengar. Får bli ozonmaskinen. Det här går inte att leva i, jag mår illa.
Citera
2019-01-13, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Finns inte en chans att lukten efter hantverkare skulle stanna kvar i ditt hem sen i slutet av sommaren.
Du har något annat problem i ditt hem. Något som ligger och ruttnar nånstans?
Mögel? Avloppsrör som läcker?

Lukten av hantverkarna skulle på sin höjd stanna kvar i någon timma. Ta dit en mögelhund eller låt någon utomstående gå runt och känna var lukten kommer ifrån för du har vistast i den lukten så länge nu så tror inte att du kan finna den då lukter normaliseras efter lång tid i ens luktsinne.
Inte första gången sådant händer, jodå, vissa lukter sätter sig såpass att man får sanera hela hemmet, glad jag blir av att det aldrig hänt dig!

Miljöförvaltningen har tidigare varit här och här är inte mögel.
Citera
2019-01-13, 00:25
Bannlyst
Det låter helt sjukt att en illaluktande människa som vistats i en lägenhet skulle kunna orsaka en stank att stanna kvar i flera månader.

Det måste komma från någon annanstans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in