Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-10, 18:58
  #181
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har ingen aning om var någonstans i Varberg han parkerade sin bil och lämnade den.

Dessutom, som tidigare omnämnts, så gav han sina barn varsitt smycke av något slag samt tog ut 5 000 kr samma kväll han försvann. Antagligen var dessa smycken en avskedsgåva.

Den här märklige skribenten Javad Jadugar blev blockerad på sidan 2015. Verkar ha varit hans mamma som gjorde detta. Det verkar inte ske mycket där vilket i o f s inte är så konstigt.

Tyvärr kommer detta också att förbli ett olöst försvinnande - om han inte själv hör av sig förstås.

Det där med smycken låter onekligen som en slags avskedsgåva. Men 5000 kr är inget man kommer långt med. Men visst, Ivarsson kan ha tagit flyget till Kambodja eller något liknande land. Man kanske kan få något jobb som bartender eller liknande och lever loppan.

Mystiskt är det dock.
Citera
2019-01-10, 20:55
  #182
Medlem
Skaraborg2s avatar
Varberg - Grenå.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Det där med smycken låter onekligen som en slags avskedsgåva. Men 5000 kr är inget man kommer långt med. Men visst, Ivarsson kan ha tagit flyget till Kambodja eller något liknande land. Man kanske kan få något jobb som bartender eller liknande och lever loppan.

Mystiskt är det dock.

Nej 5000 kr var inte mycket men vi vet ju inte heller hur mycket kontanter (eller betalkort) han hade på sig. Han kan ha tagit ut mer pengar senare från sitt konto.

Om han tog flyget kanske han gjorde detta från Norge?

Ivarsson arbetade på färjan Varberg-Grenå. Vem vet vad för slags affärer han kan ha blivit indragen i samt vilka han kan ha kommit i kontakt under sina resor?
Citera
2019-01-10, 21:12
  #183
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej 5000 kr var inte mycket men vi vet ju inte heller hur mycket kontanter (eller betalkort) han hade på sig. Han kan ha tagit ut mer pengar senare från sitt konto.

Om han tog flyget kanske han gjorde detta från Norge?

Ivarsson arbetade på färjan Varberg-Grenå. Vem vet vad för slags affärer han kan ha blivit indragen i samt vilka han kan ha kommit i kontakt under sina resor?

Varför just från Norge?
Citera
2019-01-10, 21:25
  #184
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kanske från Norge?

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Varför just från Norge?

Hans telefon spårades där.
Citera
2019-01-10, 21:43
  #185
Medlem
08-55331000s avatar
Den Mikael Ivarsson som skriver på forumet Backpacker en tid efter försvinnandet förefaller förutom att kommentera tåg/hotel vid Hoalampong i Thailand även ha ett visst intresse för Cannabis. Oklart om det är en värdefull kunskap som angör ämnet, men den borde kanhända kunna hjälpa till att avskriva fel person s.a.s.

http://www.backpacking.se/forumet/?PostId=46908
Cannabis i Indonesien


http://www.backpacking.se/forumet/?PostId=9765&sida=2
mikael ivarsson

Postad: 2004-10-24 16:42:55
Citat:
runar håller helt klart med dig, men sen är de ju upp till var och en hur man vill se ut.dreads need mary to stay alive

Skulle måhända kunna vara en viss indikation på att inlägget gjorts av en person som anser sig behöva denna typen av rökelse... Men även roas av att läsa "Pot Planet"

Citat:
mikael ivarsson
Postad: 2004-10-25 12:48:56
Pot Planet utav Brian Preston

Kan det tillföra saken något, eller avföra något?
Citera
2019-01-10, 22:32
  #186
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hans telefon spårades där.

Är det polisen som pejlat telefonen?

Jag skrev tidigare att åtminstone dagens smartphones kan visas på en karta även om mobilen finns på ett helt annat ställe. År 2006 fick jag en mobil av min chef, det var en SonyEricsson och var bland de första mobilerna som skulle kunnas benämnas som smartphone.

Och då är frågan, vet man när mobilen pejlades? Var det veckor eller månader efter försvinnandet. Många frågor jag kommer med...

Apropå det så hittade jag en artikel på Expressen från 2010 där en ung kille i Varberg hade försvunnit. Först kunde polisen pejla in hans mobil, men dagen därpå var telefonen antagligen urladdad eller död.

Länk:

https://www.expressen.se/gt/senaste-...iska-blodfynd/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...d-dod-i-hamnen
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2019-01-10 kl. 22:55.
Citera
2019-01-11, 01:14
  #187
Medlem
Pajosvs avatar
[quote=Skaraborg2|51765989]
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Kan tänka mig att "lyst" är en omskrivning för att han söks, men det är ju hans rättighet att försvinna och polisen har ingen skyldighet att informera familjen om var och hur han hittades. Nu kan det ju vara en felaktig notering och visst undrar man vad som hänt. Även konstigt att inlägget i facebook-gruppen inte har någon uppföljning. Dom skulle ju försöka jaga fram mer info från polisen men finns inget facit för hur det gått med den saken.[/QUOTE]

Kan mycket väl vara på detta sätt.

Polisen har ingen som helst skyldighet att informera en försvunnen persons anhöriga om att denne har påträffats om h*n inte själv vill detta.

Att få tag på Ivarsson blir säkerligen inte lätt om han inte själv tar frivilligt kontakt med familjen.

Det jag tycker kanske är det mest märkliga i detta fall är varför han tog detta drastiska steg? Delar ut presenter till barnen samt försvinner strax innan han skulle ha fyllt 30 år. Ville han inte fira sin födelsedag med nära och kära? Något allvarligt lär ha legat bakom hans beslut att i praktiken göra sina barn faderlösa!

Jag tror att hans familj och övrig släkt har en hel del kunskap om hans försvinnande som de inte vill gå ut med.

Förresten är det någon som känner till vad den försvunne arbetade med då han försvann eller strax innan? Dessutom vet någon var han var mantalsskriven vid försvinnandet?

Lyst brukar vara en förkortning av efterlyst. Ex. Har ni lyst honom?
Citera
2019-01-11, 15:40
  #188
Medlem
Skaraborg2s avatar
Anträffad 2005-02-21?

Jag vet faktiskt inte om Mikael Ivarsson kom att regelrätt bli efterlyst av sina anhöriga?

Han kan ha blivit detta men jag är osäker.

Så här skrev hans mor 2014-10-14 i Facebookgruppen:

"Känner mej ledsen har fått ut lite papper från Polisen angående Mikael som varit försvunnen i 10 år 😢 när man läser i papperna står de att han är anträffad 2005-02-21 sedan lyst när man ringer Polisen för att fråga om detta är de ingen som vet👎 Nästa polisen blir förbannad men kan inte heller svara 😥 Tror jag blir Tokig,Nu ska här skrivas Brev får tro på ett svar Va tvungen att dela med mej, va har vi Poliserna till???"

Det verkar alltså som om han har blivit anträffad 2005-02-21 - enbart drygt ett halvår efter att han försvann. Anhöriga verkar inte ha fått reda på var någonstans han då befann sig. Kan i s f endast betyda att polismyndigheten inte fick berätta detta för anhöriga vistelseorten.

Något annat som är märkligt med Ivarssons försvinnande är hur otroligt litet känt detta har varit i hans hemstad Varberg. I Facebookgruppen kan man läsa 2015 att en f. d. arbetskamrat till honom på en färja inte kände till att han var försvunnen. Då hade det gått hela 11 år!

Så här bl. a. skrev den f. d. arbetskamraten:

"Jag jobbade mycket med Mikael 1995-1998 på Lion Ferry/Stena Line, har många gånger tänkt, "undrar var Micke är??", för en kort tid sedan fann jag denna sidan av en tillfällighet och blev lätt chockad över att han är saknad."
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-11 kl. 15:45.
Citera
2019-01-11, 18:08
  #189
Medlem
08-55331000s avatar
Javisst .... ingen vill snacka skit om en försvunnen anhörig eller berätta kring de kanske mindre rumsrena anledningarna runt försvinnandet. Det är fullt förståeligt. Men här verkar det onekligen finnas mer runt själva försvinnandet som inte berättats.

Konflikt vs att starta om igen
Om det förelåg en konflikt inför tiden vid försvinnandet är det kanske heller inget som de anhöriga vill berätta om idag. Men då vet man iofs mer än man säger, något jag får en genomgående känsla av här. Han försvinner från en grundrelation där det finns mer konflikter är rimliga lösningar, annars är det ganska svårt att hålla sig från att komma tillbaka.

Han kan inte leva som han är
Han upplever att relationsramen inte tillåter honom att vara den han är och väljer att försvinna från det som håller på att strypa honom (som han möjligen då upplever det) Varför skulle han annars välja att försvinna?

Gissningsvis handlar försvinnandet om att han inte kunnat vara sig själv utan utsatts för ständig kritik, en kritik han uppfattat som orättfärdig och helt i strid med hans grundläggande värderingar/livsinställningar. Den som ger kritiken vill heller inte kännas vid sitt egna ansvar för kritiken vilket gör hållningarna ganska fasta. Gissar jag.

Inifrån handlingen finns det något väldigt rimligt som utifrån är svårt att se. Utan fler detaljer är det svårt att säga exakt vad.
Citera
2019-01-11, 21:37
  #190
Medlem
08-55331000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HopePally
. Jag tror han hade lite av en inre oro, han kändes inte som en man som slår sig till ro i ett radhus i Varberg. Jag blev förvånad när han berättade att han skulle bli pappa, men han var väldigt glad och såg fram i mot barnet. Sista gången vi hade kontakt måste varit 2003/04 då jag skrev till honom efter en kväll på krogen,och fick svar om jag inte minns fel. Mikael som jag kände honom drack ytterst lite, ( fast han sa att han blev lite väl förtjust i att röka i Västindien)och jag såg honom aldrig berusad ,han var absolut ingen strulig person.
Intresset för röka stämmer väl överens med den Mikael Ivarsson som gör inlägg på forumet Backpacker. De flesta inläggen han gör handlar om just Röka, Dreads och favoritboken Pot Planet.

Om Cannabis tillgången i Indonesien
Citat:
mikael ivarsson
Postad: 2004-10-23 12:37:13
de va ju inte till mycke hjälp någon måste ju veta, 158 läst så någon mer än mig är ju intresserad

Var kan man göra bra dreads och flätor?
Citat:
mikael ivarsson
Postad: 2004-10-24 16:42:55
runar håller helt klart med dig, men sen är de ju upp till var och en hur man vill se ut.dreads need mary to stay alive
Intressant sätt att svara, verkar mer ha uppfattats som ett bra ställe att röka på, med tillägget att han verkligen såg rökningen som en viktig integrerad del av livet.

som svar på frågan en bra bok på resan
Citat:
mikael ivarsson
Postad: 2004-10-25 12:48:56
Pot Planet utav Brian Preston

Finns en del överensstämmelser här
Frågan är om den som gör inlägget är Mikael Bruce Ivarsson 19740802 eller inte.
Gissar att han och familjen haft stora motsättningar ang en eventuell faiblesse för Cannabis, samt att han gillade raka rör, vilket tydligen inte gick. Måhända är det här skon klämmer för familjen och andra omständigheter som verkar finnas här, om än väldigt outtalade.
Citera
2019-01-12, 13:48
  #191
Medlem
Skaraborg2s avatar
Konflikter.

Citat:
Ursprungligen postat av 08-55331000
Javisst .... ingen vill snacka skit om en försvunnen anhörig eller berätta kring de kanske mindre rumsrena anledningarna runt försvinnandet. Det är fullt förståeligt. Men här verkar det onekligen finnas mer runt själva försvinnandet som inte berättats.

Konflikt vs att starta om igen
Om det förelåg en konflikt inför tiden vid försvinnandet är det kanske heller inget som de anhöriga vill berätta om idag. Men då vet man iofs mer än man säger, något jag får en genomgående känsla av här. Han försvinner från en grundrelation där det finns mer konflikter är rimliga lösningar, annars är det ganska svårt att hålla sig från att komma tillbaka.

Han kan inte leva som han är
Han upplever att relationsramen inte tillåter honom att vara den han är och väljer att försvinna från det som håller på att strypa honom (som han möjligen då upplever det) Varför skulle han annars välja att försvinna?

Gissningsvis handlar försvinnandet om att han inte kunnat vara sig själv utan utsatts för ständig kritik, en kritik han uppfattat som orättfärdig och helt i strid med hans grundläggande värderingar/livsinställningar. Den som ger kritiken vill heller inte kännas vid sitt egna ansvar för kritiken vilket gör hållningarna ganska fasta. Gissar jag.

Inifrån handlingen finns det något väldigt rimligt som utifrån är svårt att se. Utan fler detaljer är det svårt att säga exakt vad.

Ja, det finns mer om hans försvinnande än vad som har framkommit.

Det verkar på något sätt som hans försvinnande har försökts att hållas hemligt.

Tror att det fanns relationer inom familjen som bidrog till att han bara lämnade allt. Har tidigare tagits upp i tråden. Bl. a. i detta inlägg:

(FB) Äventyraren som försvann: Mikael Ivarsson, Varberg, 2004

När det gäller den person som har skrivit på forumet Backpacker och hetat Mikael Ivarsson så har detta också diskuterats här. Den här personen skall tydligen inte var den försvunne.
Citera
2019-01-12, 14:53
  #192
Medlem
08-55331000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

När det gäller den person som har skrivit på forumet Backpacker och hetat Mikael Ivarsson så har detta också diskuterats här. Den här personen skall tydligen inte var den försvunne.
Säger vem då? Vart och med vilken grad av rimlighet?
  1. Favoritresemål Thailand
  2. Var intresserad av rökning och gör inlägg om rökning
  3. med samma namn som den försvunne
  4. Finns sidor här som en del gärna talar tyst om

Har sökt igenom tråden trodde på fakta om just det forumet trodde ja...

Den som valt att försvinna vill nog hålla sig försvunnen och de omkring vill hålla ner felaktiga rykten verkar det som enligt flera tidiga inlägg i tråden. Så jag är intresserad av vilken tänkbar trovärdighet uppgiften kan tänkas ha, som kan väga upp punkterna ovan. Tack
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback