Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-01-08, 18:36
  #25
Medlem
en side han har profil

http://fubar.com/1948458

och en liten dok.

https://www.youtube.com/watch?v=Y3MQLm3tP-c
Citera
2019-01-08, 20:36
  #26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ormsundskaia dumpningsplats?

Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
en side han har profil

http://fubar.com/1948458

och en liten dok.

https://www.youtube.com/watch?v=Y3MQLm3tP-c

Tack för länkarna.

Videon från Youtube har jag sett tidigare. Solberg levde inget bra liv innan hans flickvän lämnade honom. Berusade sig på hasch och alkohol samt var periodvis hemlös.

Den första länken har jag däremot aldrig sett tidigare. Med tanke på det liv han levde så fanns det nog stora möjligheter till att han kom att lära känna personer som han inte borde ha känt. Var Cato Solberg någonsin straffad?

I videon så om omnämns Ormsundskaia. King reagerade även där. Hunden lär ha sett hela händelseförloppet när hans husse blev mördad. Den ev. dumpningsplatsen Ormsundskaia ligger det långt från där Solberg bodde den 4 januari 2010?

Sjuksköterskan i Ryen såg King när hon gick till sitt arbete på morgonen. Efter arbetets slut så såg hon den igen stå bunden på samma plats. Enligt inslag i videon. Han hade i s f stått där hela dagen den 28 januari och naturligtvis trivdes han inte. Var väl både frusen, trött och hungrig.

Kanske hade han blivit placerad där under natten mot den här dagen?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-08 kl. 20:44.
Citera
2019-01-08, 22:28
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för länkarna.

Videon från Youtube har jag sett tidigare. Solberg levde inget bra liv innan hans flickvän lämnade honom. Berusade sig på hasch och alkohol samt var periodvis hemlös.

Den första länken har jag däremot aldrig sett tidigare. Med tanke på det liv han levde så fanns det nog stora möjligheter till att han kom att lära känna personer som han inte borde ha känt. Var Cato Solberg någonsin straffad?

I videon så om omnämns Ormsundskaia. King reagerade även där. Hunden lär ha sett hela händelseförloppet när hans husse blev mördad. Den ev. dumpningsplatsen Ormsundskaia ligger det långt från där Solberg bodde den 4 januari 2010?

Sjuksköterskan i Ryen såg King när hon gick till sitt arbete på morgonen. Efter arbetets slut så såg hon den igen stå bunden på samma plats. Enligt inslag i videon. Han hade i s f stått där hela dagen den 28 januari och naturligtvis trivdes han inte. Var väl både frusen, trött och hungrig.

Kanske hade han blivit placerad där under natten mot den här dagen?

Ormsundkaia (eller Ormsundterminalen) er den sydligste del av Sydhavna i Oslo, inte langt fra der han bodde, inte langt fra der hunden hittades heller. Om hunden stod der hele dagen, o kanskje natten, da måste noen ha satt den der for at den skulle bli tatt vare på, dom ville ju da at noen skulle finne hunden, men om dom ville det varfor farge den svart, dom ville inte kobla hunden til cato, . jag tenker hans kriminelle "polare" er innblandat, noen har hatt omsorg for hunden men inte like mycke omsorg for Cato...
Citera
2019-01-08, 22:58
  #28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kände omsorg för King.

Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Ormsundkaia (eller Ormsundterminalen) er den sydligste del av Sydhavna i Oslo, inte langt fra der han bodde, inte langt fra der hunden hittades heller. Om hunden stod der hele dagen, o kanskje natten, da måste noen ha satt den der for at den skulle bli tatt vare på, dom ville ju da at noen skulle finne hunden, men om dom ville det varfor farge den svart, dom ville inte kobla hunden til cato, . jag tenker hans kriminelle "polare" er innblandat, noen har hatt omsorg for hunden men inte like mycke omsorg for Cato...

Tack för den informationen.

Precis som jag misstänkte att Ormsundkaia inte ligger långt från där Solbergs bodde.

Jag tror att du har rätt i detta. Någon/några ville inte hunden något ont så de placerade vovven där för att någon skulle ta hand om den. Ligger nog en hel del i att den här personen/personerna inte ville att King skulle bli kopplad till sin försvunne husse. Tydligen tänkte de inte på att han kunde vara märkt.

Jag tror samma sak. Någon/några av hans kriminella bekanta var tydligen djurvänner och kände omsorg för King. Nej någon omsorg för Solberg fanns säkert inte med i bilden. Förutom att han skulle försvinna utan ett spår. Det var nog den enda "omsorg" som fanns gällande BO.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-08 kl. 23:02.
Citera
2019-01-09, 12:41
  #29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
och fordi han var i et kriminelt miljø gjør polisen lite:


- De rakk heller aldri å se noe videoopptak fra bensinstasjonen ved Ryen, det blir jo sletta etter en tid det også.
- Cato bodde med to personer. Den ene har kun vært avhørt over «dårlig telefonlinje» fra Tyskland.
- Familien har også bedt politiet etterforske opplysninger som kom fram på en blogg i i september 2010, hvor noen hevdet at Cato hadde «havnet under vannet» og at «hunden overlevde, ikke han».

Om jag förstår det rätt så hittades hunden vid en lyktstolpe intill busshållplatsen ryensvingen på enebakkvägen. Jag tror inte videokamerona på bensinmacken når ut till hållplatserna. Kommer man med bil så parkerar man nog närmast hållplatsen och dit når nog inte kamerorna.

De går ganska mycket bussar och är ganska många som går av/på dessa hållplatser så någon borde ha sett när hunden kom dit.

Jag är ganska säker på att hunden åkt bil dit för den platsen är en som man väljer om man åker bil och vill dumpa en hund. Både operatunneln och ring 3 ligger alldeles intill. Troligtvis skulle den som haft hunden resa utomlands och behövde bli av med hunden.
Citera
2019-01-09, 14:29
  #30
Medlem
Skaraborg2s avatar
King kan ha förts i bil till busshållplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om jag förstår det rätt så hittades hunden vid en lyktstolpe intill busshållplatsen ryensvingen på enebakkvägen. Jag tror inte videokamerona på bensinmacken når ut till hållplatserna. Kommer man med bil så parkerar man nog närmast hållplatsen och dit når nog inte kamerorna.

De går ganska mycket bussar och är ganska många som går av/på dessa hållplatser så någon borde ha sett när hunden kom dit.

Jag är ganska säker på att hunden åkt bil dit för den platsen är en som man väljer om man åker bil och vill dumpa en hund. Både operatunneln och ring 3 ligger alldeles intill. Troligtvis skulle den som haft hunden resa utomlands och behövde bli av med hunden.

Jag tror också att hunden fördes dit med bil.

Troligtvis när det var mörkt ute. Kan redan ha hamnat där under natten mot den 28 januari.

Naturligtvis kan den som såg efter King skulle göra en utlandsresa men vi vet inte om det var en eller flera personer som hade hand om honom under dessa dryga tre veckor. Kan också ha varit som så att ingen ville King något illa utan ville enbart att någon skulle ta hand om honom.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-09 kl. 14:32.
Citera
2019-01-09, 16:55
  #31
Medlem
Fine betraktninger pluss noe informasjon i denne bloggen fra 2010:

http://magnhilda.blogspot.com/2010/0...riet-cato.html
Citera
2019-01-09, 23:10
  #32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Solbergs försvinnande har alla "förutsättningar" att förbli olöst.

Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Fine betraktninger pluss noe informasjon i denne bloggen fra 2010:

http://magnhilda.blogspot.com/2010/0...riet-cato.html

Tack för länken och den intressanta läsningen.

Detta skrev Magnhilda 2010 och drygt åtta år efter att detta skrevs har det inte framkommit mycket. Solbergs försvinnande har tyvärr alla "förutsättningar" att förbli ett olöst sådant.
Citera
2019-01-11, 21:52
  #33
Medlem
Hmm, det nevnes at en som Cato bodde med ble avhørt fra Tyskland. Klarer vi å finne ut av hvem dette er? Det ble jo nevnt i en teori her at de som muligens hadde hunden King satt han ifra seg for de skulle utomlands.
Citera
2019-01-12, 10:38
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Min gissning är att Sohlberg var deprimerad, kanske missbrukade också, och själv bestämde sig för att försvinna från allt och börja ett nytt liv. Eftersom han inte hade så mycket pengar att röra sig med, hade han dock inte råd att bege sig utomlands. Han beslöt då att ändra utseende för att inte bli igenkänd och eftersom han brukade raka inte bara ansiktet utan även håret, kunde han ju lätt förändra sitt utseende bara genom att hår och skägg växa. Men eftersom han tyckte så mycket om sin hund ville han inte göra sig av med den. Han färgade då om pälsen på den för att han inte skulle bli igenkänd av någon som kände igen hunden.

Min spekulation grundas på att det torde vara ganska besvärligt att färga om en hund som gör motstånd; jag är ingen hundexpert, men av de gånger jag varit med om att schamponera och bada hundar som inte gillar detta, så drar jag slutsatsen att det borde vara ganska svårt för en person som hunden inte litar på att färga om pälsen. En amstaff är väl också en ras som kan försvara sig väl om den känner sig hotad.

En sådan plan som jag beskrivit är kanske inte direkt särskilt smart, men som jag ser det fullt tänkbart att en person som är i mentalt dåligt skick skulle kunna tänka ut. Den förklarar också omfärgningen av hunden.

Min gissning är att den "nye" Cato råkade ut för någon olycka i sällskap med personer som var hans vänner eller bekanta, i ett sådant sammanhang att dessa inte kunde berätta om omständigheterna för polisen. Kanske han tog en överdos, kanske det var ett gräl i fyllan eller i påtänt skick, där Cato fick ett hårdare slag än vad som var meningen. I vart fall stod gärningsmannen och eventuella andra inblandade där med hunden och ett lik. En kallblodig mördare skulle säkert ha dödat hunden, men detta var personer som egentligen inte ville Cato - eller hans hund - något illa. Därför lämnas hunden vid busskuren, där oddsen är stora att den kommer att tas om hand. På grund av att dödsfallet skedde i samband med omständigheter av ljusskyggt svag, vågar ingen gå till polisen och Catos kvarlevor gömmer man någon annan stans.

Idel vilda spekulationer, men vi lär nog knappast komma längre...



Han var ju renrakad och rakade också håret
Det låter troverdig at han sjalv fargade hunden for at skjule seg
Citera
2019-01-12, 13:39
  #35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Solberg själv färgade om sin hund?

Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Det låter troverdig at han sjalv fargade hunden for at skjule seg

Den här teorin av Orm Onde är också fullt möjlig.

Det kan ha varit Solberg själv som färgade om King. Detta förklarar ändå inte vem som tog hand om hunden från den 4 januari och fram till den 28 januari.
Citera
2021-09-25, 17:20
  #36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länkar.

Publicerat 2021-07-02.


Citat rubrik:

"Sykehuset har sædprøve av savnede Cato: Nekter å hjelpe politiet."

Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback