Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-10, 22:00
  #1
Medlem
taspens avatar
Jag har skannat bilder till tryckeri som gör skivomslag och de vill att bilderna ska vara i 600dpi eller mer och det fungerar tills jag redigerar i datorn. Då ändras dpi-värdet till 96 vilket firman förkastar. Hur rundar man det här? Photoshop förstås?
Citera
2019-01-10, 22:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taspen
Jag har skannat bilder till tryckeri som gör skivomslag och de vill att bilderna ska vara i 600dpi eller mer och det fungerar tills jag redigerar i datorn. Då ändras dpi-värdet till 96 vilket firman förkastar. Hur rundar man det här? Photoshop förstås?

Ja, du behöver åtminstone ett bildbehandlingsprogram som klarar att importera och exportera i rätt upplösning, alltså dpi. Vad användner du nu?
Citera
2019-01-11, 02:25
  #3
Medlem
taspens avatar
Acdsee
Citera
2019-01-11, 07:44
  #4
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taspen
Jag har skannat bilder till tryckeri som gör skivomslag och de vill att bilderna ska vara i 600dpi eller mer och det fungerar tills jag redigerar i datorn. Då ändras dpi-värdet till 96 vilket firman förkastar. Hur rundar man det här? Photoshop förstås?


Testa Gimp - Nästan likvärdigt med Photoshop och gratis.

Sedan ska du skicka bilderna till tryckeriet som okomprimerade Tiff-filer.

Du måste givetvis även scanna direkt till Tiff.

https://www.gimp.org/
__________________
Senast redigerad av St-Sixtus 2019-01-11 kl. 07:48.
Citera
2019-01-12, 00:58
  #5
Medlem
taspens avatar
Tack för svaret sixtus men egentligen undrar jag om varför 600dpi huxflux blir 96dpi och då är det ju egentligen även en ren datasystemfråga. Jag har nu sett att jag kör 32-bitars Acdsee i min 64-bitars pc vilket kan bidra till problemet.
Citera
2019-01-12, 10:42
  #6
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taspen
Tack för svaret sixtus men egentligen undrar jag om varför 600dpi huxflux blir 96dpi och då är det ju egentligen även en ren datasystemfråga. Jag har nu sett att jag kör 32-bitars Acdsee i min 64-bitars pc vilket kan bidra till problemet.


32 eller 64 bitars processor har ingen betydelse.

Det är troligen en inställning i Acdsee som ställer till det.

Troligen gör programmet någon form av webboptimering av bilderna.

Testa att välja .tiff när du scannar och håll dig till det formatet för bästa kvalitet.

Att scanna till .jpg och sedan konvertera till .tiff är meningslöst då du då redan fått
med alla artefakter som komprimeringen i .jpg orsakar.

Följde det inte med något standalone program till din scanner så du kan gå runt acdsee?
Citera
2019-01-20, 11:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taspen
Tack för svaret sixtus men egentligen undrar jag om varför 600dpi huxflux blir 96dpi och då är det ju egentligen även en ren datasystemfråga. Jag har nu sett att jag kör 32-bitars Acdsee i min 64-bitars pc vilket kan bidra till problemet.
För att ditt bildvisningsprogram endast jobbar i den upplösning - troligtvis kopplat till förinställd skärmupplösning. Så den visar allt i den upplösningen - och bildens storlek är då i förhållande till bildens pixelmått.
DPI (rasterpunkter/tum) är ett format kopplat till en fysisk storlek på ett papper och har ingen bäring på bilder som visas digitalt och det finns ingen anledning att lägga krut på att räkna om saker.
Citera
2019-01-20, 20:01
  #8
Medlem
Sommargays avatar
Antagligen skriver photoshop att den är 96 pixlar till exifen bara och det är den som tryckeriet läser av.
Citera
2019-01-20, 21:04
  #9
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
Antagligen skriver photoshop att den är 96 pixlar till exifen bara och det är den som tryckeriet läser av.
Vad får dig att dra denna slutsats?
Citera
2019-01-21, 12:45
  #10
Medlem
Sommargays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Vad får dig att dra denna slutsats?

Om upplösningen inte är för låg är det garanterat labbets skrivare/mjukvara som är inställd på att läsa dpi värdet i exifen. 96 är dessutom ett klassiskt värde, lite som nästan alla webbbilder har 72 dpi på samma ställe. Jag hade tagit bort så den rutan är tom och provat igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback