• 12 524 online
  • 1 213 596 medlemmar
  • 62 603 658 inlägg
  • 1
  • 2
2011-08-17, 17:08
Medlem
Sjograss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashcar
tar du alla uttryck ordagrant?

Det har jag inte tänkt på, men "skrattnoja" är något jag reagerat på. Är det relevant?
Citera
2018-02-05, 23:08
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Det används frekvent här i cannabisforumet och nu undrar jag verkligen, vad har det för logik? Jag kan bara anta att ordet "noja" är en förtkortning/slang för "paranoia" som på wikipedia beskrivs som "ett sjukligt tillstånd av överdriven misstänksamhet".

Är ni misstänksamma för att börja skratta, blir ni misstänksamma när ni skrattar för mycket...? Ni förstår vart jag vill komma...

Är det överhuvudtaget någon som liksom jag anser att ordet "skrattnoja" är fullkomligt idiotiskt?
Har aldrig själv förstått varför det kallas skrattnoja, måste varit någon anti-intellektuell iDiot som inte förstår det här med etymology, och kallade det så eftersom han trodde att noja är något man får av att ha rökt på, och att skrattnoja är namnet för skrattandet, och sedan fastnade det.

Själv kallar jag det skrattattack, eftersom man bara inte kan sluta skratta, som om någon attackerar en med skrattande. Kallas det inte skrattanfall annars?

I vilket fall som helst har jag inte skrattat loss av cannabis, på flera år. Var mestadels i början man skrattade mycket. Kan visserligen bero på att man rökte feta doser på den tiden.
Citera
2018-02-10, 13:52
Medlem
Jag har alltid antagit att det är när t.ex lsd slår
På o man blir nojjig och det kommer skratt samtidigt
Citera
2018-02-10, 16:02
Medlem
killenmedkexs avatar
För mig är skrattnoja när man ska ha en interaktion med någon/några som ej är pårökta, och man vill ej att dom ska märka att man är påverkad ifall man tappar masken och börjar asgarva åt något som egentligen inte är roligt. Alltså en överreaktion som inte en nykter människa skulle gjort.

Brukar få lite av detta innan man ska snacka med någon men brukar lugna ner mig själv på 5 sekunder i huvudet, hjälper även att jag har naturliga knarkarögon och beter mig väldigt normalt när jag är bäng.
Citera
2018-02-11, 15:10
Medlem
strategasiats avatar
Finns många definitioner här men ni ger aldeles för mycket kredd till användarna av detta idiotiska ord, när jag gör något säga detta ord handlar det alltid om en helt vanlig skrattattack men för att nojja är synonymt med röka läggs detta ord bara på helt oproblematiskt och folk reagerar inte ens
Citera
2019-01-10, 16:16
Avstängd
ekollonet132s avatar
Skrattnoja för mig är att man är bland nyktra människor och någon säger eller gör något roligt och alla skrattar. MEN eftersom jag är pårökt tycker jag att det är bra mycket roligare än alla andra och fortsätter skratta en bra stund framåt, men försöker stoppa det och får en liten ''noja'' över att skratta för att folk inte ska tro att man är dum i huvudet Killenmedkex var ju närmast hittills
Citera
2019-01-10, 16:48
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekollonet132
Skrattnoja för mig är att man är bland nyktra människor och någon säger eller gör något roligt och alla skrattar. MEN eftersom jag är pårökt tycker jag att det är bra mycket roligare än alla andra och fortsätter skratta en bra stund framåt, men försöker stoppa det och får en liten ''noja'' över att skratta för att folk inte ska tro att man är dum i huvudet Killenmedkex var ju närmast hittills
Men hur blir det då när man röker ihop med ett gäng polare och alla bara sitter och skrattar samtidigt och bra länge åt ingenting, kan man verkligen beskriva det som "noja" då när alla är med på det? Och hur ofta skrattar man för sig själv bland vanligt folk? Har aldrig hänt mig när jag är pårökt i alla fall, däremot när jag inte har varit pårökt (och före jag ens började röka) fick jag på högstadiet en okontrollerbar "skrattnoja", mitt under något skolmöte bland en massa föräldrar och lärare. Tyckte alla vuxna såg så dumma i huvudet ut när de satt där superkoncentrerade och gravallvarliga med hypnotiska blickar riktade mot talaren att jag inte kunde låta bli att gapskratta i typ 5-10 minuter oavbrutet, helt nykter och drogfri. Det var som att någon satt och kittlade mig till skratt.
Senast redigerad av EliasAlucard 2019-01-10 kl. 16:57.
Citera
2019-01-11, 21:09
Medlem
Under synonymer.se såg jag att "galenskap, dårskap, nippran" var listade som synonymer till ordet noja. Något jag tycker låter bra mycket rimligare än alla långsökta förklaringar om skratt kopplat till paranoia eller vice versa som många i tråden föreslår. bängnoja betyder skrattanfall i bängt tillstånd som snuddar på gränsen till galenskap eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2