Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-11, 14:57
  #1
Medlem
Jag arbetar som Förvaltare/godman på heltid och har 18 huvudmän och det innebär ju bland annat att jag ska betala alla deras räkningar vilket blir väldigt många varje månad. Jag har försökt hitta ett hjälpmedel till att kunna scanna av OCR numren så att jag kan spara in lite tid.
Jag kan inte använda mig av telefonen eller någon bank app eftersom det är andras konton jag är inne på.

Det finns ju en massa olika sådana pennor på marknaden men ingen där det står exakt att den fungerar till mitt endamål.

Är det någon som testat eller vet en penna/scanner som fungerar till just detta så vore jag mycket tacksam för tips!
Citera
2019-01-11, 15:11
  #2
Medlem
Om du googlar "OCR penna" så få du upp en del träffar där det uttryckligen står att de kan användas till scanna OCR-nummer.
Nästan så enkelt så jag ifrågasätter om du är läskunnig.

Exempelvis:
https://www.dustin.se/product/5010461915/c-pen-35
__________________
Senast redigerad av mattoys 2019-01-11 kl. 15:13.
Citera
2019-01-11, 15:11
  #3
Medlem
De funkar säkert alldeles utmärkt allihop. Köp på nätet som privatperson, testa hemma och skicka tillbaka inom ångerfristen om det inte funkar.
Citera
2019-01-11, 15:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Om du googlar "OCR penna" så få du upp en del träffar där det uttryckligen står att de kan användas till scanna OCR-nummer.
Nästan så enkelt så jag ifrågasätter om du är läskunnig.

Exempelvis:
https://www.dustin.se/product/5010461915/c-pen-35


Jag förstår att det är lätt att googla fram ett allternativ precis som du gjorde, som jag skrev så finns det massor av dessa pennor. Jag har redan testat 2 olika och fått skicka tillbaka dem eftersom den inlästa texten endast kan scannas till ett program som t.ex Word men inte in till banksidans textrutor.
Därför frågade jag om någon har testat en som dom vet fungerar och kan rekommendera den.
__________________
Senast redigerad av grotto10 2019-01-11 kl. 15:41.
Citera
2019-01-11, 15:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grotto10
Jag förstår att det är lätt att googla fram ett allternativ precis som du gjorde, som jag skrev så finns det massor av dessa pennor. Jag har redan testat 2 olika och fått skicka tillbaka dem eftersom den inlästa texten endast kan scannas till ett program som t.ex Word men inte in till baksidans textrutor.
Därför frågade jag om någon har testat en som dom vet fungerar och kan rekommendera den.
C-pen vet jag fungerade typ som ett tangentbord, den skrev ut det den skannade där markören stod. Så var det i vart fall för typ 20 år sedan.
Citera
2019-01-11, 15:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
C-pen vet jag fungerade typ som ett tangentbord, den skrev ut det den skannade där markören stod. Så var det i vart fall för typ 20 år sedan.

Ja jag har förstått att den gamla C-pen fungerade bra frågan är bara om den fortfarande går att köpa.
Tack för tipset👍.
Citera
2019-01-11, 15:50
  #7
Medlem
neurobotics avatar
Jag hade föregångaren till denna:

https://www.dustin.se/product/5010461915/c-pen-35

Som mattoys tipsade om.

Den fungerade klockrent! Dessvärre fanns det inget stöd för nya Windows 10 så den gick inte använda mer. Dock var det i skfitet till e-faktura/autogiro. Nu får jag väldigt sällan en räkning.

Men det du berättar om ditt jobb, ja då hade jag nog sagt upp mig om jag inte haft en sådan där penna. Den saken är ju klar....

Citat:
Jag har redan testat 2 olika och fått skicka tillbaka dem eftersom den inlästa texten endast kan scannas till ett program som t.ex Word men inte in till banksidans textrutor.

Vet ju inte hur det är på nya, men på den gamla som jag hade av samma märke (C-pen) skickade man OCR numret direkt till banken. Om de gick med den gamla borde de gå med de nyare med.
Citera
2019-01-11, 16:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Jag hade föregångaren till denna:

https://www.dustin.se/product/5010461915/c-pen-35

Som mattoys tipsade om.

Den fungerade klockrent! Dessvärre fanns det inget stöd för nya Windows 10 så den gick inte använda mer. Dock var det i skfitet till e-faktura/autogiro. Nu får jag väldigt sällan en räkning.

Men det du berättar om ditt jobb, ja då hade jag nog sagt upp mig om jag inte haft en sådan där penna. Den saken är ju klar....



Vet ju inte hur det är på nya, men på den gamla som jag hade av samma märke (C-pen) skickade man OCR numret direkt till banken. Om de gick med den gamla borde de gå med de nyare med.

Jag håller med dig om att den borde funka, fungerade dessutom föregångaren så 👍.
Så trist att beställa något också visar det sig att det inte fungerar, men jag får se om någon faktiskt använder någon just nu annars chansar jag på denna😄.

Ja många räkningar blir det😅 Arbetet i övrigt är roligt och givande så jag förbise detta men en liten hjälpande penna skulle underlätta 🥴.
Citera
2019-01-11, 17:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grotto10
Jag arbetar som Förvaltare/godman på heltid och har 18 huvudmän och det innebär ju bland annat att jag ska betala alla deras räkningar vilket blir väldigt många varje månad. Jag har försökt hitta ett hjälpmedel till att kunna scanna av OCR numren så att jag kan spara in lite tid.
Jag kan inte använda mig av telefonen eller någon bank app eftersom det är andras konton jag är inne på.

Det finns ju en massa olika sådana pennor på marknaden men ingen där det står exakt att den fungerar till mitt endamål.

Är det någon som testat eller vet en penna/scanner som fungerar till just detta så vore jag mycket tacksam för tips!

Han du inte anmäla att de skall använda efaktura, då får man räkningarna i en fin lista som bara är att granska och godkänna. Då borde du bara få några enstaka pappersfakturor som du behöver hantera.
Citera
2019-01-11, 18:52
  #10
Medlem
kanske går att skanna med mibilen också via bankernas appar
Citera
2019-01-11, 20:21
  #11
Medlem
Jag skulle sätta allt på autogiro, det hindrar ju inte att man får e-faktura/sms/mail-faktura.
1000kr är väl inte särskilt dyrt med tanke på inkomsten du får av dessa personer. Irispen kostar ungefär i de slängarna.
Du kan ju dessutom använda den i privat syfte

(Trodde inte det var tillåtet att ha detta som yrke utan att det ska vara ngt man gör som en vänlig tjänst. Iaf har min kommun sagt det...)
Citera
2019-01-12, 09:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Han du inte anmäla att de skall använda efaktura, då får man räkningarna i en fin lista som bara är att granska och godkänna. Då borde du bara få några enstaka pappersfakturor som du behöver hantera.

Som medanvändare till andras konton så är det stora begränsningar i vad man kan göra, men det klart att jag gjort det där det är möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback