Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-11, 15:58
  #1
Medlem
Söker en bra Android app för att göra listor av olika slag. Typ inköpslistor.
Har dock lite krav på appen som gjort det svårt att hitta någon bra.
Appen ska:
1. Inte innehålla reklam
2. Inte samla in användaruppgifter
3. Vara hyfsat användarvänlig

Det gör inget om appen är offline helt, kommer ändå inte synca med något annat.
Har inget emot att betala några tior för en bra app men någon prenumerationstjänst är inte intressant.

Tacksam för alla tips.
Citera
2019-01-11, 18:10
  #2
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tristared
Söker en bra Android app för att göra listor av olika slag. Typ inköpslistor.
Har du ingen Notes/Anteckningar-app som standard i din telefon, då?

Vilken telefon har du?
Citera
2019-01-11, 18:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Har du ingen Notes/Anteckningar-app som standard i din telefon, då?

Vilken telefon har du?

Har en Oneplus 6T. Den anteckningsappen som är med från början är väl standard för Android. Dvs. Google vilket innebär insamling av data. Dessutom har den inte riktigt den funktionalitet som jag är ute efter. Går inte på ett enkelt sätt göra en punktlista som man sedan enkelt kan stryka över/bocka av.
__________________
Senast redigerad av Tristared 2019-01-11 kl. 18:54.
Citera
2019-01-11, 18:53
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Google Keep. Offline/Synk inga problem.

Men beror lite på vad du menar med användaruppgifter. Har du inte Google Play på telefonen så kommer det nog inte fungera. Och har du Google Play på/inloggat/fungerande så behöver du nog inte vara orolig över just Google Keep.
Citera
2019-01-11, 18:54
  #5
Medlem
Ichwills avatar
Testa ColorNote.
Citera
2019-01-11, 18:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Google Keep. Offline/Synk inga problem.

Men beror lite på vad du menar med användaruppgifter. Har du inte Google Play på telefonen så kommer det nog inte fungera. Och har du Google Play på/inloggat/fungerande så behöver du nog inte vara orolig över just Google Keep.

Naturligtvis hämtar jag appar från Google Play men i övrigt vill jag ha så lite med Google att göra som det bara går. Google samlar så mycket uppgifter om en så det är ju inte klokt så försöker bli av med dom där det går. Är övertygad om att det måste finnas någon app där ute som låter mina anteckningar vara ifred oavsett online eller inte.
Citera
2019-01-11, 19:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Testa ColorNote.

Det ser ut att vara precis vad jag söker om man tänker på funktionalitet men deras Privacy Policy är ju rent hemsk. Tyvärr.

Edit: Läste igenom hela nu och det verkar ju faktiskt som att dom inte använder uppgifterna till något jag ogillar direkt, även om dom samlar in massor av uppgifter. Sen undrar man ju vad är deras affärsmodell? Appen är ju gratis och ingen reklam eller försäljning av användaruppgifter. Något stämmer inte.
__________________
Senast redigerad av Tristared 2019-01-11 kl. 19:11.
Citera
2019-01-11, 19:09
  #8
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tristared
Det ser ut att vara precis vad jag söker om man tänker på funktionalitet men deras Privacy Policy är ju rent hemsk. Tyvärr.
Ok, men om du är så orolig för att bli loggad överallt så kanske du bör överge smartphone och införskaffa dig en gammal knapptelefon istället?
Citera
2019-01-11, 19:17
  #9
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tristared
Naturligtvis hämtar jag appar från Google Play men i övrigt vill jag ha så lite med Google att göra som det bara går. Google samlar så mycket uppgifter om en så det är ju inte klokt så försöker bli av med dom där det går. Är övertygad om att det måste finnas någon app där ute som låter mina anteckningar vara ifred oavsett online eller inte.

Jag har svårt att tro att någon på Google läser mina anteckning och matlistor elle todo listor osv. Och deras datainsamling är något svårt att undvika så jag flödar dem med information istället för att undvika. Dom vet allt om mig, och kan det underlätta för mig så varför inte...

Oro och funderingar över hur jag skall undvika någon viss datainsamling och dessutom använda saker som kanske är sämre enbart för att? ja vad är du rädd för egentligen? "Välriktad" reklam?

Google ägde mig ganska tidigt... runt 2001 om jag minns rätt... Hittills har jag haft inte upplevt något hemskt. :-)
Citera
2019-01-11, 19:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Ok, men om du är så orolig för att bli loggad överallt så kanske du bör överge smartphone och införskaffa dig en gammal knapptelefon istället?

Är bara emot loggning när det inte behövs och är helt emot att uppgifter används för att rikta reklam. Som sagt accepterar jag loggning där det inte finns något alternativ som ex. hämtar jag ju appar från Google men använder inte deras andra tjänster där alternativ finns. Jag är helt medveten om att det inte går att undvika att bli loggad alltid. Men jag tycker att då det gäller en så enkel sak som anteckningar/listor borde det finnas en app som inte loggar. Jag menar det kan ju vara allt från vardagliga till känsliga uppgifter som antecknas.
Citera
2019-01-11, 19:22
  #11
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tristared
Är bara emot loggning när det inte behövs och är helt emot att uppgifter används för att rikta reklam. Som sagt accepterar jag loggning där det inte finns något alternativ som ex. hämtar jag ju appar från Google men använder inte deras andra tjänster där alternativ finns. Jag är helt medveten om att det inte går att undvika att bli loggad alltid. Men jag tycker att då det gäller en så enkel sak som anteckningar/listor borde det finnas en app som inte loggar. Jag menar det kan ju vara allt från vardagliga till känsliga uppgifter som antecknas.
Om du vill slippa reklam så laddar du ner Blokada då slipper du reklam och pop-up sidor och annat skit.
Glöm inte att använda vpn när du surfar.
Citera
2019-01-11, 19:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jag har svårt att tro att någon på Google läser mina anteckning och matlistor elle todo listor osv. Och deras datainsamling är något svårt att undvika så jag flödar dem med information istället för att undvika. Dom vet allt om mig, och kan det underlätta för mig så varför inte...

Oro och funderingar över hur jag skall undvika någon viss datainsamling och dessutom använda saker som kanske är sämre enbart för att? ja vad är du rädd för egentligen? "Välriktad" reklam?

Google ägde mig ganska tidigt... runt 2001 om jag minns rätt... Hittills har jag haft inte upplevt något hemskt. :-)

Jag förstår din inställning och respekterar den helt och fullt även om jag inte delar den.
Är ju inget speciellt jag oroar mig för men man vet aldrig hur dessa insamlade uppgifter kommer att användas i framtiden. Kanske är det inte ens Google själva som använder dem på ett oetiskt sätt utan de läcker ut vid en attack mot Google. Som sagt man vet aldrig och jag är inte så paranoid att jag gör jättestora avkall på funktionalitet. Skulle ju inte undvika smartphone helt t.ex.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback