Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-11, 10:07
  #1
Medlem
2019 nu och ja det har väl börjat röra på sig allt mer.
Men hur har hela den här sagan kommit till med att cannabis( ja andra droger också) blev förbjudet och vilka har bidragit till det här?
Hur skapades stigmatiseringen?? Hur ofta möter man inte människor som inte har en egen åsikt om det här? :/
så hur såg det ut och vad hände:
60 talet 70 talet 80 talet 90 talet 00 talet.
Citera
2019-01-11, 10:21
  #2
Medlem
vilsmelatillnons avatar
Droger har alltid varit en syndabock för ens dåliga beteende. Det är alltid drogernas fel, inte att du är en dålig person utan det är drogerna. Samma sak när folk säger att alkoholism är en sjukdom, låter bara alkoholister något att skylla på och istället för att ta ansvar så klagar de på alla andra. Är du missbrukare så är det ditt egna fel, att inse detta är det första steget till att sluta. Hur skulle du kunna sluta om det är något utomstående utom din kontroll som tvingar dig till att missbruka?

En sjukdom är något man inte kan kontrollera genom vilja. Höra röster är en sjukdom, ingen självkontroll i världen kan förändra detta. Samma sak med feber och alla andra sjukdomar.

Alkoholism å andra sidan är självförvållat då du själv väljer att dricka. Det är ingen sjukdom som dricker åt dig.

Så ja, droger har alltid varit stigmatiserat och varit en syndabock då folk är så jäkla korkade att de vägrar att ta ansvar. Det är alltid något annans fel, det är din jävla barndom eller våldtäkt som gjort dig till den person du är och du agerar bara som en livegen docka.
Citera
2019-01-11, 11:53
  #3
Medlem
Ryggradsluss avatar
Droger kidnappar din hjärna mer eller mindre.

Vi tar hand om varandra som i en enda myrstack.
Jag såg en dokumentär om myror som får i sig en viss sorts svampsporer. Svampen börjar växa i myrans hjärna. Myran börjar klättra allt högre upp i trädet för att till sist dö, och upp ur huvudet växer en svamp som sprider nya sporer.

Hittar städarmyran en "sjuk" myra så bär han den en bra bit från boplatsen och slänger ner den från trädet. Den känner alltså att myran är under angrepp och för att svampen inte ska sprida sina skadliga sporer har städaren fått i uppgift att städa bort den.

Våra städarmyror blev de dåvarande förbudsförespråkarna. De såg de hemska effekterna droger kunde ha på oss som samhälle och bestämde sig för att göra vad de kunde för att stoppa angreppet på kolonin.

Men en människas beslut och lärdomar ligger alltid bakom dennes handlingar.
Citera
2019-01-11, 13:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vilsmelatillnon
Droger har alltid varit en syndabock för ens dåliga beteende. Det är alltid drogernas fel, inte att du är en dålig person utan det är drogerna. Samma sak när folk säger att alkoholism är en sjukdom, låter bara alkoholister något att skylla på och istället för att ta ansvar så klagar de på alla andra. Är du missbrukare så är det ditt egna fel, att inse detta är det första steget till att sluta. Hur skulle du kunna sluta om det är något utomstående utom din kontroll som tvingar dig till att missbruka?

En sjukdom är något man inte kan kontrollera genom vilja. Höra röster är en sjukdom, ingen självkontroll i världen kan förändra detta. Samma sak med feber och alla andra sjukdomar.

Alkoholism å andra sidan är självförvållat då du själv väljer att dricka. Det är ingen sjukdom som dricker åt dig.

Så ja, droger har alltid varit stigmatiserat och varit en syndabock då folk är så jäkla korkade att de vägrar att ta ansvar. Det är alltid något annans fel, det är din jävla barndom eller våldtäkt som gjort dig till den person du är och du agerar bara som en livegen docka.

Förstår inte riktigt vad du vill få ut av det där....Så vitt jag vet så förekommer droger bland människor som är mer jordnära och har gjort det i flera tusen år. Tänker då på olika stammar och religioner.
Så om jag skulle använda psykadeliska i ett terapeutisk syfte så är jag en individ som är ansvarslös? Eller för den delen väljer att äta en cannabismuffins på en lördag kväll....
Citera
2019-01-11, 13:29
  #5
Medlem
vilsmelatillnons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrredcactus
Förstår inte riktigt vad du vill få ut av det där....Så vitt jag vet så förekommer droger bland människor som är mer jordnära och har gjort det i flera tusen år. Tänker då på olika stammar och religioner.
Så om jag skulle använda psykadeliska i ett terapeutisk syfte så är jag en individ som är ansvarslös? Eller för den delen väljer att äta en cannabismuffins på en lördag kväll....

Jag pratade om missbrukare som skyller sitt fittiga beteende på droger.

Hur exakt fick du det till att alla droganvändare är ansvarslösa? Du borde nog minska på knarkandet i så fall.
Citera
2019-01-11, 17:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vilsmelatillnon
Jag pratade om missbrukare som skyller sitt fittiga beteende på droger.

Hur exakt fick du det till att alla droganvändare är ansvarslösa? Du borde nog minska på knarkandet i så fall.

Missbrukare har oftast bakomliggande orsaker så som t.ex. ångest, depression osv. För att dämpa dessa känslor tar dom droger.
Istället för att straffas bör dom få hjälp av sjukvården.
Citera
2019-01-11, 18:25
  #7
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Droger kidnappar din hjärna mer eller mindre.

Vi tar hand om varandra som i en enda myrstack.
Jag såg en dokumentär om myror som får i sig en viss sorts svampsporer. Svampen börjar växa i myrans hjärna. Myran börjar klättra allt högre upp i trädet för att till sist dö, och upp ur huvudet växer en svamp som sprider nya sporer.

Hittar städarmyran en "sjuk" myra så bär han den en bra bit från boplatsen och slänger ner den från trädet. Den känner alltså att myran är under angrepp och för att svampen inte ska sprida sina skadliga sporer har städaren fått i uppgift att städa bort den.

Våra städarmyror blev de dåvarande förbudsförespråkarna. De såg de hemska effekterna droger kunde ha på oss som samhälle och bestämde sig för att göra vad de kunde för att stoppa angreppet på kolonin.

Men en människas beslut och lärdomar ligger alltid bakom dennes handlingar.
Du är medveten om att problemen är mångfalt värre nu, hur är detta städmyror som ökar konsumtionen, sjuka, döda osv...?
Även din analogi om myror, den är innehållslös för ämnet.

Stigmatiseringen och skiten vi fått, det är Nils Bejerot som gett oss.
Och det enda det gjort är att förvärra ett marginellt problem till ett jätte problem och att vi är tvåa i dödsligan av narkotika I EU.
Och där vi ser hur man avkriminaliserat konsumtion och kopplat bort polisen, så ser vi helt fantastiska resultat.
tex Portugal har tex minskat sina heroinister med 15år med hela 75%.
Citat:
Ursprungligen postat av vilsmelatillnon
Droger har alltid varit en syndabock för ens dåliga beteende. Det är alltid drogernas fel, inte att du är en dålig person utan det är drogerna. Samma sak när folk säger att alkoholism är en sjukdom, låter bara alkoholister något att skylla på och istället för att ta ansvar så klagar de på alla andra. Är du missbrukare så är det ditt egna fel, att inse detta är det första steget till att sluta. Hur skulle du kunna sluta om det är något utomstående utom din kontroll som tvingar dig till att missbruka?

En sjukdom är något man inte kan kontrollera genom vilja. Höra röster är en sjukdom, ingen självkontroll i världen kan förändra detta. Samma sak med feber och alla andra sjukdomar.

Alkoholism å andra sidan är självförvållat då du själv väljer att dricka. Det är ingen sjukdom som dricker åt dig.

Så ja, droger har alltid varit stigmatiserat och varit en syndabock då folk är så jäkla korkade att de vägrar att ta ansvar. Det är alltid något annans fel, det är din jävla barndom eller våldtäkt som gjort dig till den person du är och du agerar bara som en livegen docka.
Alkoholism ska behandlas som en sjukdom, annars är man chanslös mot den.

Sen är inte alkoholism i sig en sjukdom, utan en lång rad av dåliga val eller att man inte fått adekvat hjälp av sjukvården för sin psykiska ohälsa.
Men för den gruppen så är det sjukdom som tar en dit, inte att man är alkoholist från början.

Sen de allra flesta som tar droger, är helt normala männsikor som aldrig någonsin kommer få problem med sin konsumtion.
__________________
Senast redigerad av klyban 2019-01-11 kl. 18:28.
Citera
2019-01-11, 20:57
  #8
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du är medveten om att problemen är mångfalt värre nu, hur är detta städmyror som ökar konsumtionen, sjuka, döda osv...?
Även din analogi om myror, den är innehållslös för ämnet.

Stigmatiseringen och skiten vi fått, det är Nils Bejerot som gett oss.
Och det enda det gjort är att förvärra ett marginellt problem till ett jätte problem och att vi är tvåa i dödsligan av narkotika I EU.
Och där vi ser hur man avkriminaliserat konsumtion och kopplat bort polisen, så ser vi helt fantastiska resultat.
tex Portugal har tex minskat sina heroinister med 15år med hela 75%.

Alkoholism ska behandlas som en sjukdom, annars är man chanslös mot den.

Sen är inte alkoholism i sig en sjukdom, utan en lång rad av dåliga val eller att man inte fått adekvat hjälp av sjukvården för sin psykiska ohälsa.
Men för den gruppen så är det sjukdom som tar en dit, inte att man är alkoholist från början.

Sen de allra flesta som tar droger, är helt normala männsikor som aldrig någonsin kommer få problem med sin konsumtion.

Hoppas nån kunde hitta nåt vettigt i min analogi om myrorna. Ville mest bara använda det.
Jag tror vi behöver ha lite lagar och försöka ta hand om varandra.
Det är folksjälen vi behandlar här. Känsligt ämne.
Alkoholism bör vi behandla som just alkoholism och det vet vi mycket om. Där är det ju människan som ska hjälpas ut.
Skulle droger vara lagliga skulle många inte börja för då är det inte lika spännande och alternativt.
Lösningsmedel tex går ju inte hindra att folk sniffar. Inte är det många som gör det. Nej det är inte lika häftigt med nåt som är lagligt och så smutsigt och nåt som "vemsomhelst" håller på med.
__________________
Senast redigerad av Ryggradslus 2019-01-11 kl. 21:09.
Citera
2019-01-12, 13:10
  #9
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Hoppas nån kunde hitta nåt vettigt i min analogi om myrorna. Ville mest bara använda det.
Jag tror vi behöver ha lite lagar och försöka ta hand om varandra.
Det är folksjälen vi behandlar här. Känsligt ämne.
Alkoholism bör vi behandla som just alkoholism och det vet vi mycket om. Där är det ju människan som ska hjälpas ut.
Skulle droger vara lagliga skulle många inte börja för då är det inte lika spännande och alternativt.
Lösningsmedel tex går ju inte hindra att folk sniffar. Inte är det många som gör det. Nej det är inte lika häftigt med nåt som är lagligt och så smutsigt och nåt som "vemsomhelst" håller på med.
Varför ska vi prata om nått irrelevant för?

Finner det intressant att du inte valde och svara på nått alls nästan.
Betyder det är vi är överens då?

Lagar som äger andras kroppar och göra nått med sin egen kropp.
Det har ingen annan nått med att göra och vad man gör med sin kropp.
Inte en enda på jorden, så varför denna hybris i tron man kan äga folks kroppar?
Man får ta livet av sig, men ha skoj med en drog är nått vi ska förstöra liv över.
Vad är det för logik?
Och vem gynnar detta?
För det kan inte handla om hälsa nu.

För vi vet ju redan om att vi har väldigt höga dödstal mot andra länder som valt att kolla bort polis ifrån konsumtion.
Och de som nyss ändrat ser dramatisk minskning med sjukdomar och död kring droger, och även antalet missbrukare.
Citera
2019-01-14, 01:47
  #10
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Varför ska vi prata om nått irrelevant för?

Finner det intressant att du inte valde och svara på nått alls nästan.
Betyder det är vi är överens då?

Lagar som äger andras kroppar och göra nått med sin egen kropp.
Det har ingen annan nått med att göra och vad man gör med sin kropp.
Inte en enda på jorden, så varför denna hybris i tron man kan äga folks kroppar?
Man får ta livet av sig, men ha skoj med en drog är nått vi ska förstöra liv över.
Vad är det för logik?
Och vem gynnar detta?
För det kan inte handla om hälsa nu.

För vi vet ju redan om att vi har väldigt höga dödstal mot andra länder som valt att kolla bort polis ifrån konsumtion.
Och de som nyss ändrat ser dramatisk minskning med sjukdomar och död kring droger, och även antalet missbrukare.

Jag tycker vi är en enda stor familj så jag tycker vi kan hjälpas åt att föra den här skutan i hamn.
Jag röker kanske gärna en jonne "lagligt" en dag och odlar upp min planta resten skiter jag i.

Det här är en delikat och komplicerad fråga som kan ställa till det rejält om barn och var och varannan vuxen ska börja injicera heroin. Det kan dom ju iofs lätt få tag i redan i form av fentanylbesläktade ämnen.
Citera
2019-01-14, 16:37
  #11
Medlem
Ok, lite på spåret nu alltså, någon nämnde nils bejerot? Vad har den snubben snickrat ihop för något?
Citera
2019-01-14, 16:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vilsmelatillnon
Jag pratade om missbrukare som skyller sitt fittiga beteende på droger.

Hur exakt fick du det till att alla droganvändare är ansvarslösa? Du borde nog minska på knarkandet i så fall.

vilka tuffing med orden alltså wooow..... vad är knark och knarkare egentligen? Finns det ens? vem kom på dessa ord och varför just dom? Känns som laddade ord.

Är det din personliga åsikt att droger alltid varit stigmatiserat?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback