2019-01-10, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
För mig är det obegripligt att offentliggöra annans missar och felaktigheter på annat sätt än personligt eller på det sätt man mottog det. Kritik ska inte framföras mot enskild i en grupp på en arbetsplats exempelvis och självklart aldrig offentligt. Hon bör ha riktat sig till brevskrivaren. Behöver man stöd är det naturliga att vända sig till fysiska vänner. Att vända sig publikt, som hon även gjorde med domen, är för mig obegripligt.

Det här är ingen positiv effekt av den yngre generationen. Det är omdömeslöst.

Vilken inlevelseförmåga typ ”bara lite våldtagen, men ryck upp dig, lite skit från våldtäktsmanns polare måste du ju kunna ta. Vackert.

I den här tråden finns det 5500 inlägg där typ hälften tar parti för våldtäktsmannen pga att BO har partyknarkat och åkt dit för några år sedan. Man skulle nästan kunna tro att 95% här var klassens ordningsman och fortsatt så genom livet, men jag misstänker att de flesta inte på något sätt skulle klara den moraliska oförvitlighet de kräver av kvinnliga brottsoffer.

Jag skulle kunna tänka mig att man vänder sig till nära vänner i en sådan här situation, men iom att det speluleras om fallet i kvälls- och skvallerpress och div forum så är det väl ren själbevarelsedrift att visa vad hon utsätts för.
Citera
2019-01-10, 19:44
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo-Kuken
Hur resonerar ni när när ni klandrar BO för offentliggöra obehaglig och smått bisarr smörja från gärningsmannens polare?
Det är väl bra, och förmodligen skönt för henne att visa upp det än att hålla det obehaget för sig själv.
Är man inte svagsint själv märker man att brevet är skrivet av en svagsint person och har man då någon moralisk höjd som människa kan man visa lite överseende och inte hänga ut han till åtlöje eller något värre. Utöver det tillhör det allmänt hyfs att inte publicera något någon skrivit privat menat. Det kan till och med vara olagligt.

http://www.legalahandboken.se/fragor/upphovsratt/anvand_text/text1b.html
Citera
2019-01-10, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gohira

Just när det gäller Michael Blablablavadfanhannuheter så kan man ju iofs tycka att hans brev verkar rätt harmlöst. Han framstår ju som lite svagsint och menade nog väl så att kalla det trakasserier är nog lite att ta i. Men vad vet jag, jag har vare sig blivit trakasserad eller trakasserat nån. Man får väl också förstå BO som nog är i helt fel stämning efter allt elände och därför inte tar emot såna brev med öppna armar direkt.

Ett ovälkommet beteende är trakasserier. Det är bara den som blir utsatt för handlingen som kan avgöra om den känner sig kränkt. JB önskar förmodligen inte brev av grannen till personen som våldtog henne då hon lägger upp det på sitt insta.

Det kanske fanns goda skäl trots allt att hålla Glenn Schiller häktad med fulla restriktioner. Vi får se vad som mer kan tänkas komma fram i ljuset.
Citera
2019-01-10, 20:00
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Men det är fullt begripligt och mindre osmakligt menar du att posta inlägg här anonymt samtidigt som man är kritisk över att bo gör inlägg i sitt eget namn och på sin privata instagram om något som hon råkat ut för. Nu är inte bo situation en arbetsplats relaterad situation så bara det blir ju helt obegripligt i ljuset av att vi diskuterar ett bo som blivit utsatt för en våldtäkt och nu en granne till förövaren som trakasserar henne.

Inte så lite dubbelmoral där.

Ska vi jämföra det för att få nån slags bild av det fria ordet eller av bedömningen hos BO som enskild person och mig som skribent på Flashback? Då finns det många aspekter att se till. Utredning och rätt höll henne under sekretess, den bröt hon själv. Jag har aldrig skrivit ut hennes namn, skriver för övrigt inte heller något jag inte kan stå för i egen person och skulle aldrig publicera något som inte tidigare är offentliggjort. Att ha synpunkter på hur folk handlar offentligt är förstås legitimt.

Och hur kan du se detta som trakasserier?
Citera
2019-01-10, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo-Kuken
Vilken inlevelseförmåga typ ”bara lite våldtagen, men ryck upp dig, lite skit från våldtäktsmanns polare måste du ju kunna ta. Vackert.

I den här tråden finns det 5500 inlägg där typ hälften tar parti för våldtäktsmannen pga att BO har partyknarkat och åkt dit för några år sedan. Man skulle nästan kunna tro att 95% här var klassens ordningsman och fortsatt så genom livet, men jag misstänker att de flesta inte på något sätt skulle klara den moraliska oförvitlighet de kräver av kvinnliga brottsoffer.

Jag skulle kunna tänka mig att man vänder sig till nära vänner i en sådan här situation, men iom att det speluleras om fallet i kvälls- och skvallerpress och div forum så är det väl ren själbevarelsedrift att visa vad hon utsätts för.

Visst, men typ 2500 av de som envist kör paryknarkar linjen kommer från samma tre personer...

Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Är man inte svagsint själv märker man att brevet är skrivet av en svagsint person och har man då någon moralisk höjd som människa kan man visa lite överseende och inte hänga ut han till åtlöje eller något värre. Utöver det tillhör det allmänt hyfs att inte publicera något någon skrivit privat menat. Det kan till och med vara olagligt.

http://www.legalahandboken.se/fragor/upphovsratt/anvand_text/text1b.html

+1 på den

Citat:
Ett ovälkommet beteende är trakasserier. Det är bara den som blir utsatt för handlingen som kan avgöra om den känner sig kränkt. JB önskar förmodligen inte brev av grannen till personen som våldtog henne då hon lägger upp det på sitt insta.

Det kanske fanns goda skäl trots allt att hålla Glenn Schiller häktad med fulla restriktioner. Vi får se vad som mer kan tänkas komma fram i ljuset.

Ett brev som inte innehåller hot, förolämpningar eller annat obehag kan knappast klassas som trakasserier. Den dag det gör det så anmäler jag fan svensk direktreklam direkt, de har i så fall "trakasserat mig i åratal. Newsflash, att bi kränkt då och då är fan nåt man får räkna med här i livet och gör man det kan man lära sig hantera det. Den som inte gör det får det nog jävligt jobbigt.
Citera
2019-01-10, 21:08
Medlem
jorgenstorm99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Då har du skummat jävligt dåligt. Hans namn (utan *) nämns redan på sidan 2.
Orka sitta och servera info till folk som inte ens försöker själva.
Ja hans namn droppas redan i sidan 2 i spekulationerna.
Citera
2019-01-10, 21:10
Medlem
jorgenstorm99s avatar
Är det den kända GS? Viasats GS?
Citera
2019-01-10, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Ska vi jämföra det för att få nån slags bild av det fria ordet eller av bedömningen hos BO som enskild person och mig som skribent på Flashback? Då finns det många aspekter att se till. Utredning och rätt höll henne under sekretess, den bröt hon själv. Jag har aldrig skrivit ut hennes namn, skriver för övrigt inte heller något jag inte kan stå för i egen person och skulle aldrig publicera något som inte tidigare är offentliggjort. Att ha synpunkter på hur folk handlar offentligt är förstås legitimt.

Och hur kan du se detta som trakasserier?

Det framgår väl ganska tydligt att JB ansåg brevet vara en ovälkommen handling. Det räcker för att ta upp begreppet trakasserier. Det spelar ingen roll hur du eller jag skulle reagera i samma situation.

Med din retorik kan vi väll konstatera att brevskrivaren bröt sin egen sekretess. Det kan ju rent av bli ett polisärende. En jurist informerade mig nyss om att det är att betrakta som ett allvarligt brott om man ber någon ta tillbaka en anmälan. Brevskrivaren som här i tråden beskrivits som harmlös och lite lågbegåvad kanske helt enkelt blev utnyttjad av någon som tidigare lovat att "slå tillbaka med full kraft" JB borde överlämna brevet till sin advokat. Låt polisen ta in grannen på förhör för att helt utesluta att inte Glenn själv ligger bakom.

Att ha synpunkter på din dubbelmoral anser jag vara legitimt för övrigt.
Citera
2019-01-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gohira
Visst, men typ 2500 av de som envist kör paryknarkar linjen kommer från samma tre personer...

+1 på den

Ett brev som inte innehåller hot, förolämpningar eller annat obehag kan knappast klassas som trakasserier. Den dag det gör det så anmäler jag fan svensk direktreklam direkt, de har i så fall "trakasserat mig i åratal. Newsflash, att bi kränkt då och då är fan nåt man får räkna med här i livet och gör man det kan man lära sig hantera det. Den som inte gör det får det nog jävligt jobbigt.

Jag vet inte riktigt vad vi ska diskutera om du inte kan se skillnad på direktreklam och ett brev skickat till ett brottsoffer där någon granne till personen som våldtagit vill att hon ska ta tillbaka anmälan. Känner du dig trakasserad så anmäl. Risken att det går igenom är dock liten. Men det viste du ju redan, eller hur. Nu kan det komma att visa sig att brevskrivaren kanske är skyldig till mer än bara trakasserier. Vi får se, kanske övergrepp i rättsak till och med.
Citera
2019-01-10, 23:12
Medlem
Citat:
Jag vet inte riktigt vad vi ska diskutera om du inte kan se skillnad på direktreklam och ett brev skickat till ett brottsoffer där någon granne till personen som våldtagit vill att hon ska ta tillbaka anmälan. Känner du dig trakasserad så anmäl. Risken att det går igenom är dock liten. Men det viste du ju redan, eller hur. Nu kan det komma att visa sig att brevskrivaren kanske är skyldig till mer än bara trakasserier. Vi får se, kanske övergrepp i rättsak till och med.

Vi skall inte diskutera nånting du och jag. Vi har tydligen olika sätt att se på brevet ifråga och så kan det väl få vara då, inget fel med det. Och nej, jag har såklart aldrig tänkt tanken att anmäla sdr, att det var en kraftig överdift för att driva hem en poäng gick tydligen rätt över huvet, tråkigt men så kan det gå.
Det finns dom som har en mer nyanserad syn på saker och ting, dvs att man t ex får ta i beaktande att brevskrivaren inte verkar ha alla hästar hemma, att brevet inte innehåller några som helst hot utan är en vädjan och det faktum att det står var och en fritt att skicka ett brev till vem som helst så länge det inte innnehåller hotelser, hets mot folkgrupp eller en bomb.

Det som är intressant är om det rent juridiskt skulle kunna gå att anmäla honom eller inte och det är intressantare att diskutera, inte din naiva uppfattning om moral och folkvett.
Citera
2019-01-11, 00:44
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Med en dåres envishet forsätter du dagar och nätter att som en papegoja upprepa din åsikt om JB:s trovärdighet. Vi alla som följer tråden kan detta nu. Kan du inte stilla dig tills HR får pröva ärendet?

Jag tror att det är rätt viktigt att nytillkomna läsare får hela bilden klar för sig och inte bara den slätstrukna strömlinjeformade tillrättalagda bild som förmedlas via media och vissa skribenter här i tråden.

I ett mål som detta där två personers trovärdighet ställs mot varandra och då talar vi alltså om fotbollsmästaren Glenn och den tidigare för narkotikabrott dömda JB så är det ingalunda en orimlig tanke att Glenn besitter en högre grad tillförlitlighet jämfört med JB eftersom hennes agerande före, under och efter den påstådda våldtäkten innehåller en rad motsägelsefulla saker.

Jag vill med detta inte hävda att Glenn måste vara snövit men han är då i vart fall ej tidigare dömd för något brott till skillnad från JB och det är den stora skillnaden mellan fallets två huvudpersoner.

Om du har något problem med yttrandefrihet så befinner du dig kanske på fel forum?
Citera
2019-01-11, 00:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimsen
Sedan finns det ju andra förvirrade skribenter här i tråden som blir sura och tjatar samma sak om och om och om och om igen.
Vad JB eventuellt har gjort eller inte gjort tidigare spelar ingen roll. I detta målet är hon är offer - inte förövare.

Men om JB har riggat delar eller hela händelseförloppet så är det ju istället hon som är förövaren?

Glenn hade kanske oturen att råka ut för henne?

Har du funderat lite mer ingående över denna alternativa hypotes?

Du verkar vara en motståndare till alternativa händelseförlopp, dvs du köper av okänd anledning den tidigare dömda JB:s vittnesmål fullt ut. Hur kommer det sig? Kan inte kvinnor ljuga och bedra i din värld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in