Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2019-01-10, 13:28
  #73
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Jag gjorde lumpen 1996 som kustjägare🤣
Det spelar ingen roll, dina "tips" till TS var ändå inget vidare.
Citera
2019-01-10, 13:32
  #74
Medlem
Det är nog inte så bra att vara rädd om man vill bli jägare...
Citera
2019-01-10, 13:33
  #75
Avstängd
Assault12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Det spelar ingen roll, dina "tips" till TS var ändå inget vidare.

Det kan jag hålla med om, det var hårdare då.

Till ta: till ts, tro på dig själv, träna. Kämpa. Vill man något riktigt mycket så mår man man målet. Allt går att lösa. Och om ts vill ha tips samt råd, pm:a, så kan jag hjälpa till lite.
Citera
2019-01-10, 22:36
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Vi diskuterade frågan kort på en middag igår, då min vän studerar juridik slängde han iväg ett mail, detta var svaret han fick:

"Hej

Vi har inte tillgång till några andra medicinska journaler än de som vi själva upprättar i samband med testerna. Enligt Hälso- och sjukvårdslagen så måste vi ha tillstånd från den enskilde om vi ska få tillgång till något annat.

Vänliga hälsningar

Tony
Kundsupport
Rekryteringsmyndigheten
0771-24 40 30"

Okej, Då kanske det har blivit ändringar sen jag gjorde mönstringen, vilket är över 10år sedan.
Tackar för det besväret att kolla upp det.
Citera
2019-01-11, 00:02
  #77
Medlem
Kompis jag tror på dig fullt ut. Tro på dig själv o du kmr lyxas!
Citera
2019-01-11, 15:50
  #78
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Tyvärr så är det lite svårt att bedöma såhär på distans, du säger att du haft ett "väldigt jobbigt" förflutet med dina föräldrar.
Psykologi testet (antar jag) är där för att urskilja om någon inte är olämplig för att tjänstgöra med skarpa vapen. Du har ingen psykos (vad vi kan förtälja) och man ska väl vara normalt funtad.
Jag tror jag hade gjort såhär: jag hade varit mig själv. När man är ung så vill man säga mycket, men det är normalt, andra tiger, är lite mer tystlåtna, och det kan ju vara något om man inte vill göra misstag.

Om du nu är rehabiliterad för den svåra tid du genomgick så tror jag du klarar testet. För övrigt, tror jag inte att många failat hos psykologen, såvida dom inte var tokiga eller hade gigantiskt ego, utan jag tror det helt enkelt var en missmatchande personlighet.

Jag hade inte varit för orolig, men se till att ditt mående är stabilt, och att det har varit stabilt en längre tid så tror jag det löser sig.

Just det. Det här med missmatchande personlighet: vissa typer är inte för militären. Militären söker människor som, (och det är inga enhörningar direkt) som kan ligga ute i fältet en jävla massa dar, i värsta fall gå utan sömn, och utan mat (!) och fortfarande fokusera på uppdraget. Dom vill inte ha folk som börjar tvivla lätt, du ska inte ha ett liksom väldigt oroligt inre. Du ska vara normalt stabil. Om det så fan betyder att ni ligger flera veckor i kylan, utan sömn en vecka och utan mat några dagar att ni fortfarande kan kämpa för att klara av uppdraget.

Och se nu fan Australian SAS selection part 1 och två på youtube, den serien är helt brilliant https://www.youtube.com/watch?v=KY08ZXSO1CI
Herrejävlar vad brutalt, hade gett upp när man fått strippa naken i början

https://www.youtube.com/watch?v=2It1Mk6o5WU
Kollade den här innan, världens kaffepaus jämfört med det du länkande, antar att det iofs är duktig skillnad på en ett års utbildning som jägarsoldat i sverige och en SAS utbildning.
Citera
2019-01-11, 19:48
  #79
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Herrejävlar vad brutalt, hade gett upp när man fått strippa naken i början

https://www.youtube.com/watch?v=2It1Mk6o5WU
Kollade den här innan, världens kaffepaus jämfört med det du länkande, antar att det iofs är duktig skillnad på en ett års utbildning som jägarsoldat i sverige och en SAS utbildning.

Det var definitivt inget ovanligt på 80/90-talet i Sverige. Finns nog många som stått nakna och hållit utrustning med raka armar vid inryck. Extra kul efter några timmar då mygg och annat kul anfaller Det här är en mjukisvideo från 2000-talet(bara förtest iofs), hur det är idag behöver man väl inte kommentera..
Citera
2019-01-11, 20:41
  #80
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Herrejävlar vad brutalt, hade gett upp när man fått strippa naken i början

https://www.youtube.com/watch?v=2It1Mk6o5WU
Kollade den här innan, världens kaffepaus jämfört med det du länkande, antar att det iofs är duktig skillnad på en ett års utbildning som jägarsoldat i sverige och en SAS utbildning.

Nej inte så stor skillnad dock så behöver du vara befäl redan innan du söker till SAS....så kan liknas med våra specialförband som vi har på denna nivån också. Dock så är självfallet den initiala chocken borta iom detta dvs du vet i stora drag vad som kommer krävas/övningar mm. Mycket mer träning läggs självfallet senare på att förfina taktik/teknik i än att kötta. Så desto högre du faktiskt når desto mindre brutalt och fysiskt krävande blir det då chockeffekten är borta. Det finns en anledning till detta då agnarna sållas ifrån vetet tidigt och till 90% handlar det om vilja inget annat. Som ex Rangers (USA) samma jägarbåge som de Svenska jägarna...så efter detta och ni erhållit er basker/jägarbåge mm. Så köttar ni inte runt som hjon längre, ni förfinas i taktik/teknik och tom befälen talar med er i normal samtalston.

Det du länkade till kändes mer som en lek emot vad K4/K3/K1 genomförde för 20 år sen dvs dagens AJB/Kustjägare och Fallskärmsjägare.

Efter muck så gick vi som trio hundra mil hem (55kg) packning i startvikt va/mm...på 27 dagar. Detta rekord har idag slagits utav andra ifrån K4/AJB tar tillfället i akt att gratulera er.
👏
__________________
Senast redigerad av bern77 2019-01-11 kl. 21:12.
Citera
2019-01-11, 21:28
  #81
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bern77
Nej inte så stor skillnad dock så behöver du vara befäl redan innan du söker till SAS....så kan liknas med våra specialförband som vi har på denna nivån också. Dock så är självfallet den initiala chocken borta iom detta dvs du vet i stora drag vad som kommer krävas/övningar mm. Mycket mer träning läggs självfallet senare på att förfina taktik/teknik i än att kötta. Så desto högre du faktiskt når desto mindre brutalt och fysiskt krävande blir det då chockeffekten är borta. Det finns en anledning till detta då agnarna sållas ifrån vetet tidigt och till 90% handlar det om vilja inget annat. Som ex Rangers (USA) samma jägarbåge som de Svenska jägarna...så efter detta och ni erhållit er basker/jägarbåge mm. Så köttar ni inte runt som hjon längre, ni förfinas i taktik/teknik och tom befälen talar med er i normal samtalston.

Det du länkade till kändes mer som en lek emot vad K4/K3/K1 genomförde för 20 år sen dvs dagens AJB/Kustjägare och Fallskärmsjägare.

Efter muck så gick vi som trio hundra mil hem (55kg) packning i startvikt va/mm...på 27 dagar. Detta rekord har idag slagits utav andra ifrån K4/AJB tar tillfället i akt att gratulera er.
👏

Ska jag vara lite besserwisser så krävs det inte att man är befäl/officer för att gå med i SAS, men man måste ha tjänstgjort en tid i Her Majesty's Armed Forces(Bortser från SAS Reserve här). När SSG bildades krävdes det att man var officer eller reservofficer, det kravet finns inte längre för SOG.

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ut...bandsoperator/
Citera
2019-01-11, 21:40
  #82
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ska jag vara lite besserwisser så krävs det inte att man är befäl/officer för att gå med i SAS, men man måste ha tjänstgjort en tid i Her Majesty's Armed Forces(Bortser från SAS Reserve här). När SSG bildades krävdes det att man var officer eller reservofficer, det kravet finns inte längre för SOG.

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ut...bandsoperator/

Vad jag vet så måste man vara befäl i UK för att ens få söka till SAS, har i varje fall tidigare varit så. De andra som kallar sig SAS bryr jag mig föga om. Självfallet kan jag ha fel i detta och det räcker med tjänstgöring.
__________________
Senast redigerad av bern77 2019-01-11 kl. 21:44.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback