Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-07, 17:54
  #13
Medlem
Läkemedelsverkets tolkning gäller bara vissa specifika företag som jag förstått det. Därav kan flera återförsäljare sälja CBD. Det kommer säkerligen ta månader innan fallen avgörs i domstol. Jag handlar min CBD månadsvis och har inte stött på några problem.
Citera
2019-01-08, 16:33
  #14
Medlem
KlassadSomRacists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muminmuggo
Jag har beställt hem och det fungerar alldeles utmärkt

Vart beställde du ifrån?
Citera
2019-01-08, 18:15
  #15
Medlem
Någon som vet om vattenlöslig CBD (=inte innehåller fett/olja) finns i Sverige att köpa? De jag handlade av för ett år sedan (från UK) säger att de inte säljer till Sverige då CBD blivit klassad som medicin.. Fy fan för läkemedelsverket som vill att folk ska medicinera sig med giftiga mediciner istället, med massor av biverkningar.
Citera
2019-01-08, 18:25
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerrorLaxen
@Cymbaltazzz Detta du syftar på? https://naturalhemplife.se/butik/cbd...-fullspektrum/

Nu känner jag mig dum som inte googlade ordentligt först. Ser att det kommit flera vattenlösliga produkter på den svenska marknaden. MEN dels så innehåller de olämpliga ämnen (för min hund som är den som behöver produkten för sina sjukdomar) och dels så kostar det förjävligt mycket, det är mycket billigare utomlands.
__________________
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2019-01-08 kl. 18:36.
Citera
2019-01-08, 18:30
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerrorLaxen
Läkemedelsverkets tolkning gäller bara vissa specifika företag som jag förstått det. Därav kan flera återförsäljare sälja CBD. Det kommer säkerligen ta månader innan fallen avgörs i domstol. Jag handlar min CBD månadsvis och har inte stött på några problem.

Jag har googlat och förstår mig inte på vad som gäller sedan förra året. Man skriver att CBD i alla former blivit klassad som medicin och inte får säljas längre, ändå ser jag många nätshoppar som fortsätter sälja.
Citera
2019-01-08, 20:03
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerrorLaxen
Förbuden gäller bara vissa företag. Pris och kvalité går hand i hand. Hemp Lifes vattenlösliga innehåller bara hampaextrakt öst i en alkoholbas vad jag kan se. Räknar du in utländskt frakt, moms, tull och risken att rullen tar ditt paket så är priset inte högt enligt min erfarenhet.

Väldigt konstigt om förbudet bara gäller vissa företag. Har du koll på om dessa företag slutat sälja?

För ett år sedan var jag ganska påläst om CBD oljor. Och jag litar mer på vissa utländska märken (som kan visa upp oberoende tester) än på svenska märken. Om man beställer från USA kan det blir dyrt, beställer du från UK kostar det (beroende på styrkan) från 28 pund och uppåt. Sedan köpte jag en flaska för nåt annat land också, ingen utav mina köp förra året fastnade i tullen. Och alla var under 300 kr. Att handla i Sverige är dyrt pga all beskattning antar jag.
__________________
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2019-01-08 kl. 20:17.
Citera
2019-01-08, 20:09
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arouint
Hjälper CBD olja så bra mot stress som det sägs?

Alla effekter är individuella. Det finns Facebookgrupper på engelska om du vill höra mer om andras erfarenheter. Vissa personer får hjälp med ångest, stress har jag aldrig sett folk skriva om.
__________________
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2019-01-08 kl. 20:17.
Citera
2019-01-08, 20:32
  #20
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Jag har googlat och förstår mig inte på vad som gäller sedan förra året. Man skriver att CBD i alla former blivit klassad som medicin och inte får säljas längre, ändå ser jag många nätshoppar som fortsätter sälja.

Och vanliga hälsokostaffärer på stan.

Det beror (väl?) på hur man säljer det. Om man hävdar att det har medicinska effekter. Eller om det säljs som typ kosttillskott. Läkemedelsverkets perspektiv på det hela var väl att helt plötsligt börjades det säljas överallt med alla möjliga påståenden, som "medicin".
Citera
2019-01-08, 22:50
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Och vanliga hälsokostaffärer på stan.

Det beror (väl?) på hur man säljer det. Om man hävdar att det har medicinska effekter. Eller om det säljs som typ kosttillskott. Läkemedelsverkets perspektiv på det hela var väl att helt plötsligt börjades det säljas överallt med alla möjliga påståenden, som "medicin".

Jag trodde att det där med att de inte får marknadsföra några medicinska effekter, att det gällde redan sedan tidigare. Så är det även i USA och Storbritannien. Men ok.
Ett UK företag nekat beställning då jag redan bekräftat till dem att CBD verkar vara läkemedelsklassat lol. Nu återstår det andra UK företaget, där verkar det också blivit något knas med att skriva in en svensk adress vid beställning. Och som sagt i januari 2018 var det inga problem att beställa från dessa.
__________________
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2019-01-08 kl. 22:55.
Citera
2019-01-08, 23:04
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlassadSomRacist
Undrar om CBD olja är lagligt att beställa, sett att några svenska sidor säljer det så antar att det är det? Om ni har köpt det så länka gärna en bra sida. Har sökt på forumet men inte hittat ett klart svar så gör en ny tråd.

Det finns motstridiga uppgifter kring den frågan. Men här tex kan du läsa själv.
https://lakemedelsverket.se/OVRIGA-S...fragor-om-CBD/
https://nordicoil.eu/wiki/legal-status-cbd-world/
__________________
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2019-01-08 kl. 23:08.
Citera
2019-01-10, 01:37
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerrorLaxen
https://naturalhemplife.se/ar-cbd-olja-lagligt/

Företaget säljer CBD produkter. Lite dyrare än andra företag men ingen tull. Frågade via live chatten om en rabattkod och fick 15% rabatt direkt.

Så kallad industrihampa som de använder skulle jag personligen inte välja. Vet att folk rekommenderar CBD ojlor som inte är industrihampa baserade, dessa är inte fullvärdiga. När någon på nätet upprepat gör reklam för ett visst märke börjar jag misstänka att man jobbar på företaget...

En CBD olja som jag hört är bra är Charlottes Web och den ska finnas att köpa i Sverige, gjord av hela cannabisplantan tror jag den är.
__________________
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2019-01-10 kl. 01:49.
Citera
2019-01-10, 04:34
  #24
Medlem
DudeConfuseds avatar
Jag skulle också vilja veta svart på vitt om det är lagligt att t.ex röka CBD E Juice med 0.2% THC.

Det skulle ju va tråkigt att bli av med körkortet en gång till :/

Är det lagligt så ska jag definitivt testa det. Absolut
__________________
Senast redigerad av DudeConfused 2019-01-10 kl. 04:35. Anledning: Fel skrivet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback