Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-08, 20:08
  #1
Medlem
SalvadorDs avatar
Hej!
Har en gammal "3" dongel liggandes som självfallet är låst.
Huawei e3131. Någon som vet hur jag låser upp den?

Bara kul att se om det funkar.

Har googlat man all info är typ lika gammal som dongeln i sig.
Kör ParrotOS ifall det hjälper eller förvärrar.

/SalvadorD
Citera
2019-01-08, 20:30
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SalvadorD
Hej!
Har en gammal "3" dongel liggandes som självfallet är låst.
Huawei e3131. Någon som vet hur jag låser upp den?

Bara kul att se om det funkar.

Har googlat man all info är typ lika gammal som dongeln i sig.
Kör ParrotOS ifall det hjälper eller förvärrar.

/SalvadorD

Hade man inte sim-kort i såna?
Citera
2019-01-08, 20:33
  #3
Medlem
SalvadorDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Hade man inte sim-kort i såna?

Jo, exakt.
Och den är låst till "3".

Jag vill låsa upp den så jag kan använda den med vad som...

/SalvadorD
Citera
2019-01-08, 21:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalvadorD
Jag vill låsa upp den så jag kan använda den med vad som...
En annan modell visserligen, men vad som behöver göras är det samma.

https://alaninkenya.org/2010/09/29/u...ur-huawei-e160
Citera
2019-01-08, 21:12
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SalvadorD
Jo, exakt.
Och den är låst till "3".

Jag vill låsa upp den så jag kan använda den med vad som...

/SalvadorD

Det var väldigt längesen nu.. Men jag tror det var så att själva sim-kortet gick aldrig byta mot ett vanligt sim-kort för mobil-telefon.
Och sen var det någon drivrutin/program som 3 använde sig av som låg på stickans minne, men det var bara att ha en annan drivrutin? Har du testat?


Det står lite liknande här.

https://yescrowd.optus.com.au/t5/Mob...em/td-p/402813



Citat:
Hmmmm I may have come across the answer. As I was under the impression that all these USB modems are locked I was expecting that my USB modem was locked but it appears that the device is not locked (even though Optus were more than happy to take $25 off me to provide the unlock code). The one thing I didn't do was setup the Telstra APN because I was expecting an unlock code screen to appear first. Once I did that the modem started talking to Telstra network without me having to enter an unlock code. Now all I have to do is get my $25 back. Seems a bit steep to charge an unlock fee when the device is actually unlocked. Hope that helps someone else.
Citera
2019-01-08, 21:24
  #6
Medlem
deadhead.s avatar
Nuförtiden får dom inte operatörs-låsa. Så kontakta 3 så borde dom hjälpa dig.
Citera
2019-01-11, 11:02
  #7
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Tidigare kunde man få upplåsningskoder om man postade dongelns imei-nr i rätt tråd på forumet
http://forum.gsmhosting.com/vbb/f88/...3/#post9977518
Nu verkar den tråden stängd men kanske går att hitta nyare huawei-tråd om man letar.
Citera
2020-11-19, 10:51
  #8
Medlem
infiltrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Tidigare kunde man få upplåsningskoder om man postade dongelns imei-nr i rätt tråd på forumet
http://forum.gsmhosting.com/vbb/f88/...3/#post9977518
Nu verkar den tråden stängd men kanske går att hitta nyare huawei-tråd om man letar.

Stämmer bra det. Här är den nya:

https://forum.gsmhosting.com/vbb/f88.../index396.html
Citera
2020-12-05, 14:11
  #9
Medlem
DennisOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Tidigare kunde man få upplåsningskoder om man postade dongelns imei-nr i rätt tråd på forumet
http://forum.gsmhosting.com/vbb/f88/...3/#post9977518
Nu verkar den tråden stängd men kanske går att hitta nyare huawei-tråd om man letar.

Att låsa upp funkar fortfarande men det kan vara så att du måste betala en slant och hitta en sajt som funkar.

Jag gjorde så för ett visst antal år sedan, fick tag billiga 4G modem som var låsta och låste upp dessa med programvara och rätt kod. Kostade lite men bra mycket billigare än att köpa ett modem som var upplåst.

Har inte så stor nytta av det längre för numera så kan man ju enkelt köra ut 4G till WiFi accesspunkt på mobilen. Vilket är det jag använder som backup lösning ifall fibern slutar fungera vilket händer ibland pga avbrott, reparationer, underhåll osv. Tidigare körde jag med separat 4G abonnemang för man fick mycket mer datatrafik, numera får man så mycket mer datatrafik med mobilen så jag behöver inte en extra 4G sim för mobildata.
Citera
2020-12-06, 13:32
  #10
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Att låsa upp funkar fortfarande men det kan vara så att du måste betala en slant och hitta en sajt som funkar.

Jag gjorde så för ett visst antal år sedan, fick tag billiga 4G modem som var låsta och låste upp dessa med programvara och rätt kod. Kostade lite men bra mycket billigare än att köpa ett modem som var upplåst.

Har inte så stor nytta av det längre för numera så kan man ju enkelt köra ut 4G till WiFi accesspunkt på mobilen. Vilket är det jag använder som backup lösning ifall fibern slutar fungera vilket händer ibland pga avbrott, reparationer, underhåll osv. Tidigare körde jag med separat 4G abonnemang för man fick mycket mer datatrafik, numera får man så mycket mer datatrafik med mobilen så jag behöver inte en extra 4G sim för mobildata.
Hur genererar de unlock-coden på nyare modem? Från analys av modems firmware->utläsa därur algoritm för unlock-code antar jag.Gissar här. Nyare modem-firmware kanske iofs har (krypto)skydd mot sån avläsning. Kan väl inte vara så korrupt att de fått/köpt den från fabrik/försäljare av modemen?
Vore kul att kunna göra det själv.
Dock svårt att hämta firmware från donglar själv via minicom eller dylikt då pinouts på modemen är så svåra att ansluta till medelst lödning, som man ibland gör på routrar. Kanske finns breakout boards för så små kretskort att använda.. men ej testat.
Citera
2020-12-06, 22:17
  #11
Medlem
DennisOlofs avatar
Tja det var ett tag sedan jag gjorde detta.

Om jag inte minns fel lyckades jag låsa upp ett äldre 3G modem jag hade gratis via någon websida som genererade fram koden. Körde något program där man sedan låste upp modemet tror jag. Testade då jag hade andra mobil abonnemang och det funkade. Jag gjorde samma sak med mina Telia 4G Huawei modem, men där fick jag betala lite pengar via paypal till någon indisk sajt, tror jag betalade typ 70kr eller något för att få en fungerande unlock code.

Jag lyckades aldrig hitta typ program som kan generera fram dessa koder, det kan ju vara så att han jag köpte koden av hade något "äkta" program som man låser upp saker från mobilleverantörerna. Jag minns inte men det var i alla fall billigt jämfört med att köpa ett upplåst modem eller att köpa koden från mobiloperatörerna här i Sverige.

Dessutom hade jag köpt 4G modemen begagnat låsta för en billig slant så det var värt det alla gånger.

Men det var ett bra tag sedan, numera har jag inte behov av ett separat abonnemang för bredband men man vet ju inte det kommer förändras.

Här är det modemet jag hade / har som jag lyckades låsa upp.

https://www.tradera.com/item/120323/...ast-till-telia
Citera
2020-12-06, 23:14
  #12
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Tja det var ett tag sedan jag gjorde detta.

Om jag inte minns fel lyckades jag låsa upp ett äldre 3G modem jag hade gratis via någon websida som genererade fram koden.

[/url]
Ja-för de äldre modemen fanns ett program-(php det jag såg, men python varianter fanns också)med en hash-liknande sträng som kördes mot det imei-nr modemet hade som input.

Så sannolikt finns liknande för nyare modem men inte offentligt tillgängligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback