2019-01-08, 11:13
Medlem
elektronikfreaks avatar
När jag river potatis till ex raggmunkar så brukar jag alltid lägga i ett par kryddmått askorbinsyra (per kg potatis) i potatisrivet för att förhindra att rivet blir brunt. Och det har alltid funkat superbra. Nu har min askorbinsyra tagit slut och jag undrar bara - går det lika bra med citronsyra? Dvs fungerar det lika bra att förhindra att potatisrivet blir brunt med citronsyra som med askorbinsyra och blir det inga större smakförändringar?

Hinner inte åka in till stan innan raggmunkarna ska stå på bordet.
Citera
2019-01-08, 13:01
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
När jag river potatis till ex raggmunkar så brukar jag alltid lägga i ett par kryddmått askorbinsyra (per kg potatis) i potatisrivet för att förhindra att rivet blir brunt. Och det har alltid funkat superbra. Nu har min askorbinsyra tagit slut och jag undrar bara - går det lika bra med citronsyra? Dvs fungerar det lika bra att förhindra att potatisrivet blir brunt med citronsyra som med askorbinsyra och blir det inga större smakförändringar?

Ja det skulle jag vilja påstå. Det är syran som gör att potatisen inte oxiderar.
Kör på! Uppdatera gärna hur det gick.
Citera
2019-01-08, 13:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak

Men om du river snabbt och skickar ned i det i smeten direkt, så blir ju det inte brunt ens.
Citera
2019-01-09, 04:18
Medlem
Det är inte lika bra alls. Askorbinsyra är ett mycket effektivare antioxidationsmedel, och ger inte lika sur smak som citronsyra. Bättre med citronsaft som innehåller en hel del askorbinsyra.
Citera
2019-01-15, 20:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Askorbinsyra = C vitamin, Citronsyra = bara surt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in