Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-06, 00:24
  #1
Medlem
billyblues avatar
Tjo FB.
Fick en fråga i huvudet precis när jag tände senaste gåsen.
Är det fler av er som behöver tända om gåsen efter första tändningen för att den inte "tänds inte riktigt rätt". Är det optimala att bara smälla upp elden nån sekund, sen är det färdigt? Andra gillar att "bränna" den några gånger.

Vill höra era tankar.
Citera
2019-01-06, 00:54
  #2
Medlem
jaystaas avatar
Händer att man får rädda den när den börjar brinna snett, men inte allt för ofta.
Citera
2019-01-06, 01:08
  #3
Medlem
Tok-Franss avatar
Ett par gånger brukar räcka.
Mer intressant är dock hur många gånger man måste tända den igen för att slocknat.
Brukar bli tätare intervaller, ju närmre slutet jag kommer.
Citera
2019-01-06, 01:16
  #4
Medlem
Röker inte spliff utan joints, men såklart man eldar på så man får jämn glöd först.
Citera
2019-01-06, 01:19
  #5
Medlem
Som ovanstående, händer ibland att de brinner snett och då får man elda det rätt igen så att säga.

Optimalt är att snurra toppen på gåsen något varv i lågan, släck tändaren och sug igång joppen med ett bloss.

Att tända mellan bloss för att de slocknar händer knappt längre, rullar väl iofs en sisådär 3-4 tusen gånger per år så lite rutin har man.
__________________
Senast redigerad av Tredskon 2019-01-06 kl. 01:22.
Citera
2019-01-06, 01:39
  #6
Medlem
MexicanTacoLords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaystaa
Händer att man får rädda den när den börjar brinna snett, men inte allt för ofta.
Det där hände mycket i början. Händer aldrig för mig längre. Riktigt skumt när jag tänker efter.
Citera
2019-01-06, 01:57
  #7
Medlem
billyblues avatar
Kanske inte formulerade mig helt korrekt. Ville inte höra om hur ni tände jointen genom ni rökte den, utan vid första tändningen. Behöver ni tända mycket där, eller räcker det med en snabbt swish över med elden och sen är det bra?

Varför jag frågar, är att mina jointar ibland blir annorlunda. Gräset tänder inte till på samma sätt, och det handlar inte om att det är blött eller fuktigt. Jag upplever det mer skönare att behöva elda mindre. Ibland är det stickigare. Upplever ni samma?
Citera
2019-01-06, 02:34
  #8
Medlem
Kozitass avatar
Har ni någonsin tänkt på hur många gånger tändaren används (ljudet av när en tändare används) i ett rum där alla röker och alla fortsätter som om där absolut inte är nåt fel i hvudet på de?

Som grott människor

.......
Citera
2019-01-06, 02:49
  #9
Medlem
billyblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kozitas
Har ni någonsin tänkt på hur många gånger tändaren används (ljudet av när en tändare används) i ett rum där alla röker och alla fortsätter som om där absolut inte är nåt fel i hvudet på de?

Som grott människor

.......

Vet känslan.
Vissa går in till max för att ha den perfekta brännlinjen hela vägen ner på jointen. De slickar och tänder vid minsta lilla "uppbukt" på jointen, för att de tror att det är jordens undergång om den blir 0,1 grad sne.
Citera
2019-01-06, 02:52
  #10
Medlem
Kozitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billyblue
Vet känslan.
Vissa går in till max för att ha den perfekta brännlinjen hela vägen ner på jointen. De slickar och tänder vid minsta lilla "uppbukt" på jointen, för att de tror att det är jordens undergång om den blir 0,1 grad sne.
Grott människor tänker inte dem känner.
Citera
2019-01-06, 02:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billyblue
Vet känslan.
Vissa går in till max för att ha den perfekta brännlinjen hela vägen ner på jointen. De slickar och tänder vid minsta lilla "uppbukt" på jointen, för att de tror att det är jordens undergång om den blir 0,1 grad sne.
Visst kan det vara irriterande med folk som ska elda och justera i tid och otid, det slutar ofta med att halva jointen brinner upp. Men minst lika illa är det med folk som ignorerar en begynnande snedhet på jointen alldeles för länge och passar vidare en askfylld barkbåt.

OnT: Oftast tänder jag och röker tills jag är nöjd och fimpar av glöden, när det är dags att röka igen fortsätter jag på den befintliga jointen.
Citera
2019-01-06, 03:18
  #12
Medlem
billyblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjurd
Visst kan det vara irriterande med folk som ska elda och justera i tid och otid, det slutar ofta med att halva jointen brinner upp. Men minst lika illa är det med folk som ignorerar en begynnande snedhet på jointen alldeles för länge och passar vidare en askfylld barkbåt.
OnT: Oftast tänder jag och röker tills jag är nöjd och fimpar av glöden, när det är dags att röka igen fortsätter jag på den befintliga jointen.

Citat:
folk som ignorerar en begynnande snedhet på jointen alldeles för länge
I folkmun kallas det snefitta. Det är ingen större hit, och sådana bör läxas upp ganska så direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback