Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-19, 00:30
  #421
Medlem
arabansplitternys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Har fått intrycket att detta året är ovanligt dåligt toppisår.

Kostar lite tid att försöka, men man får frisk luft. Hittade 3st pyttesmå för 3 dagar sen.

Hur mycket behöver en man på 85kg för att bli ”bäng”? Räcker tre pyttesmå?
Citera
2018-11-19, 00:36
  #422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arabansplitterny
Hur mycket behöver en man på 85kg för att bli ”bäng”? Räcker tre pyttesmå?

Nej för fan, tröskeldos är runt 7 svampar men du behöver betydligt mer för att bli "bäng". Dock är dom potenta och min tjej blir riktigt påverkad av endast 10-12st och är van trippare.
Citera
2018-11-19, 00:38
  #423
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
https://imgur.com/a/RO6CKpr

Från igår. Vilket praktexemplar.

Märkliga är att det var den enda jag hittade, finkammade området i två timmar. Kan inte tänka mig att någon har plockat där, väldigt avlägset och svårtillgängligt ställe.

Ska leta på andra ställen ikväll. Södra Skåne.

Hittade 400st häromdagen i en liten hage. Men nu är det nog fan snart kört pga kylan som är på väg in.
Citera
2018-11-19, 12:55
  #424
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Hittade 400st häromdagen i en liten hage. Men nu är det nog fan snart kört pga kylan som är på väg in.

Hur högt gräs, någon mossa? Letar själv i hagar där det är hårt nedbetat till golfbana nästan. Kanske inte är något vidare denna säsongen.

Du har ingen kläm på hur snabbt de växer ungefär?
Citera
2018-11-19, 14:16
  #425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Hur högt gräs, någon mossa? Letar själv i hagar där det är hårt nedbetat till golfbana nästan. Kanske inte är något vidare denna säsongen.

Du har ingen kläm på hur snabbt de växer ungefär?

Det var inte särskilt högt gräs och mycket mossa. Tips är att hålla koll efter annan svamp, för hittar du ingen annan svamp är sannolikheten att du hittar toppisar låg. Vissa hagar/områden kan ha massa svampar, medan andra som ser likadana ut kan vara helt tomma (beror väl på pH-värde, näring i jorden osv).

Ska växa upp på ett par dagar säger dom, men en vild gissning är att det tar längre tid nu när det är så kallt då dom inte hade växt upp tre dagar senare när jag kollade.
Citera
2018-11-19, 18:04
  #426
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Det var inte särskilt högt gräs och mycket mossa. Tips är att hålla koll efter annan svamp, för hittar du ingen annan svamp är sannolikheten att du hittar toppisar låg. Vissa hagar/områden kan ha massa svampar, medan andra som ser likadana ut kan vara helt tomma (beror väl på pH-värde, näring i jorden osv).

Ska växa upp på ett par dagar säger dom, men en vild gissning är att det tar längre tid nu när det är så kallt då dom inte hade växt upp tre dagar senare när jag kollade.

Hittar en hel del svamp, i koblajorna är det svarta brokingar, i gräset champinoner och kryllar av småsvampar lite här och där, det enda som saknas är toppisar.

En teori kan ju vara att toppis-mycelet klarat sig bäst i mossan, mer skydd där. Temperaturen är nere runt en grad om nätterna här. Ska leta ny åker imorgon, se om det blir någon svamptur i år.
Citera
2018-11-19, 21:58
  #427
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Hittar en hel del svamp, i koblajorna är det svarta brokingar, i gräset champinoner och kryllar av småsvampar lite här och där, det enda som saknas är toppisar.

En teori kan ju vara att toppis-mycelet klarat sig bäst i mossan, mer skydd där. Temperaturen är nere runt en grad om nätterna här. Ska leta ny åker imorgon, se om det blir någon svamptur i år.

Inte alls en dum teori faktiskt, kan säkert stämma.

Det gäller att leta, leta, leta. Hittar du en så sätt dig på huk och kolla överallt runt omkring. Det är stor chans att hitta flera i närheten om du hittar en och man ser dom lättast så.

Jag vet att det är frustrerande när man lägger timme efter timme utan napp, men rätt som det är så blir det jackpot. Lycka till!
Citera
2018-11-24, 13:17
  #428
Medlem
AndersUnderEkens avatar
Någon som har koll på hur kalla temperaturer dom kan överleva i? Har varit aktiv som FAN den här säsongen i dalarna men har fan inte hittat någonting.. Suck
Citera
2018-11-24, 13:25
  #429
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabansplitterny
Hur mycket behöver en man på 85kg för att bli ”bäng”? Räcker tre pyttesmå?
Från avsnittet "Hur många skall man äta?" i (FB) FAQ: Toppslätskivling (Psilocybe Semilanceata) (officiell identifieringstråd):
Citat:
Lätt tripp: 10-30
Mellan tripp: 30-50
Tung tripp: 50+
Citera
2018-11-24, 17:33
  #430
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Från avsnittet "Hur många skall man äta?" i (FB) FAQ: Toppslätskivling (Psilocybe Semilanceata) (officiell identifieringstråd):

Vad menas med "lätt tripp" om man översätter det till upplevelser?
Citera
2018-12-30, 17:43
  #431
Medlem
Dags för en liten rapport av min säsong 2018, också min första men absolut inte sista säsong.

Jag följde de enkla tips och råd som finns i stora tråden om toppisar och fann sålunda 18 svampar i en gammal kohage. Letade sedan frenetiskt efter fler men utan lycka. Tänkte att det är väl så pass svårt då men blev uppmuntrad av att många tyckte det var ett dåligt år.
Nåväl torkat och vägt var det 0,36g.

Dagen D var jag på gott humör och stoppade den i munnen och tugade som aldrig förr. Blev glatt överraskad att det inte smakade särskilt illa och var enkelt att äta. En timme senare kände jag att detspände lite i käken och att jag kände mig upprymd och fnittrig. Lite konstig känsla av temperatur i kroppen där jag ibland skakade lite som om jag frös.
Nåja ett klart bra tillstång av lätt eufori, välbefinnande och glägje. ca 2 timmar efter inmundigande så antog jag att det inte skulle bli mer effekt av den lilla dosen så jag tog mig en lite puff gräs.
Tittade på tv och insåg att folks huvuden och kroppar inte höll sina vanliga proportioner. En del hade mindre huvuden till sin kropp och en del större. Allas käkpartier drog sig mot tydligt sexkantiga likt en stilistisk superhjälte. Alla färger blev lite varmare och intensivare. Upplevelsen av gräset blev mycket mer intensiv.

Den sköna känslan satt i några timmar och inga dåliga eftereffekter. 2019 siktar jag på att hitta meeer svamp!
Citera
2018-12-30, 20:07
  #432
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balalajkan
Dags för en liten rapport av min säsong 2018, också min första men absolut inte sista säsong.

Jag följde de enkla tips och råd som finns i stora tråden om toppisar och fann sålunda 18 svampar i en gammal kohage. Letade sedan frenetiskt efter fler men utan lycka. Tänkte att det är väl så pass svårt då men blev uppmuntrad av att många tyckte det var ett dåligt år.
Nåväl torkat och vägt var det 0,36g.

Dagen D var jag på gott humör och stoppade den i munnen och tugade som aldrig förr. Blev glatt överraskad att det inte smakade särskilt illa och var enkelt att äta. En timme senare kände jag att detspände lite i käken och att jag kände mig upprymd och fnittrig. Lite konstig känsla av temperatur i kroppen där jag ibland skakade lite som om jag frös.
Nåja ett klart bra tillstång av lätt eufori, välbefinnande och glägje. ca 2 timmar efter inmundigande så antog jag att det inte skulle bli mer effekt av den lilla dosen så jag tog mig en lite puff gräs.
Tittade på tv och insåg att folks huvuden och kroppar inte höll sina vanliga proportioner. En del hade mindre huvuden till sin kropp och en del större. Allas käkpartier drog sig mot tydligt sexkantiga likt en stilistisk superhjälte. Alla färger blev lite varmare och intensivare. Upplevelsen av gräset blev mycket mer intensiv.

Den sköna känslan satt i några timmar och inga dåliga eftereffekter. 2019 siktar jag på att hitta meeer svamp!
Det låter som ett lugnt och fint första steg in i en mysig hösttradition. Gratulerar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback