Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-27, 08:32
  #1
Medlem
Hej jag har en fundering till er som brukar cannabis och kanske andra som upplevt samma som jag.

Man hör mycket nu förtiden om hur bra cannabis kan vara mot diverse sjukdomar osv och det är en stark lobby för legalisering av cannabis osv. Men under min ungdom har jag upplevt att de vänner jag hade som brukade t.ex hasch var de segaste vännerna jag visste. Det var nästan omöjligt att ha ett samtal utan att bli små irriterad på att vännen var seg, kändes som att man kunde se sina egna ord gå in i vännens huvud, för att processas av hjärnan och komma ut igen.

Min mor har också berättat om diverse hasch rökande ungdomar hon träffat via sitt arbete som inte ens kan räkna enkel matte, svårigheter med att spela enkla familjespel osv.

Det jag undrar är, anser ni att hasch skadar hjärnan?
Är hasch farligare än marijuana?
Osv.
Citera
2018-12-27, 08:46
  #2
Medlem
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Visst kan man bli lite seg och loj men vid medicinska doser tänker jag att du tar betydligt mindre doser än brukardoser.
Citera
2018-12-27, 09:27
  #3
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbeh
Hej jag har en fundering till er som brukar cannabis och kanske andra som upplevt samma som jag.

Man hör mycket nu förtiden om hur bra cannabis kan vara mot diverse sjukdomar osv och det är en stark lobby för legalisering av cannabis osv. Men under min ungdom har jag upplevt att de vänner jag hade som brukade t.ex hasch var de segaste vännerna jag visste. Det var nästan omöjligt att ha ett samtal utan att bli små irriterad på att vännen var seg, kändes som att man kunde se sina egna ord gå in i vännens huvud, för att processas av hjärnan och komma ut igen.

Min mor har också berättat om diverse hasch rökande ungdomar hon träffat via sitt arbete som inte ens kan räkna enkel matte, svårigheter med att spela enkla familjespel osv.

Det jag undrar är, anser ni att hasch skadar hjärnan?
Är hasch farligare än marijuana?
Osv.

Hasch/marijuana = cannabis...

Och bli seg i huvudet är väl det man vill bli när man puffar. Och ja det kan bli permanent
Citera
2018-12-27, 09:48
  #4
Medlem
Nattiskatts avatar
Det beror på hur mycket man brukar det. Naturligtvis blir man segare vid regelbundet bruk men det beror på mängden och kan vara olika från person till person. Vid medicinskt bruk tror jag absolut det kan vara bra, däremot allmänt kan det snarare förvärra prestation med studier eller jobb.
Citera
2018-12-27, 09:51
  #5
Medlem
prokaryotkungens avatar
Kan bara svara för mig själv och jag blir snarare inspirerad, pigg och mer utåtriktad efter röka och det håller i sig några dagar upp till en vecka.
Men då finns där flera faktorer. Jag började relativt sett sent i livet, jag röker (om man snittar ut det på ett ungefärligt årsmedel) ca 1 gång varannan vecka och jag röker mig sällan helt väck.
Snabbanalys: Jag är dålig på huvudräkning av enkla tal men bra -eller OK- på matematisk teori. Minnet är varierande, det ointressanta och negativa faller ur direkt medans det intressanta och udda stannar längre än jag skulle vilja.


På en växande hjärna så har cannabis mer negativa effekter och ett "missbruk" där man blir extremt intresserad av mest bara droger och att hänga med likasinnade gör en enkelspårig och typ ointresserad av det mesta utanför. (gäller även om man börjar arbeta och bara pratar om att sööra rucken och "porr-leif's" senaste historia med sina andra polare som basically inte bryr sig)

Tror man kan prata med vem som helst som låtit droger (oavsett sort) ta över helt en period och tycka att de är trötta i skallen och enkelspåriga. Det har rätt lite med substansen att göra.


Min drug of choice från 14-21 års ålder var alkohol. Den tiden är en del av mig men den hade jag fan kunnat haft ogjord.


Hasch skulle väl potentiellt sett kunna ha mer skadeverkningar efter som det är ett berett koncentrat, men jag tror inte man kan dra några slutsatser om att det ena skulle vara sämre än det andra. Det är i hög grad personberoende och har mindre att göra med vilken av produkterna man konsumerar skulle jag säga.
Citera
2018-12-27, 10:00
  #6
Medlem
Läst nånstans att det har med magnesiumbrist att göra.. nån som vet mer?
Citera
2018-12-27, 10:39
  #7
Medlem
PRBLMSs avatar
Jag trodde att jag skulle vara skitseg innan jag började med ett ganska mentalt krävande jobb. Men man chockar sig själv, inte alls så seg som man tror. Gäller bara att anstränga sig och sen rullar det snabbare än en joint.

Dock mycket mer tröttare. Man orkar inte mycket, funkar inte i längden.
Citera
2018-12-27, 11:01
  #8
Medlem
anycoloryoulikes avatar
Ja, speciellt de som rökt mycket under tonåren. Samma skit gäller för de som druckit varje helg sen de varit 14. Helvete om man skulle gå runt och utföra IQ test på de här människorna. Man behöver inte undra varför "bimbos" är så jävla efterblivna.
Citera
2018-12-27, 11:13
  #9
Medlem
Hej TS,

Som f.d storrökare så kan jag inte säga annat än ja, man blir seg.

Minnet, logik osv påverkas rejält. Nu är jag mycket bättre när man har slutat, men som värst kunde jag inte räkna ut 3*5. Nu multiplicerar jag tresiffriga tal i huvudet och är allmänt snabbare

För varje år du röker så tar det ett år att återhämta sig (när du slutat) grovt uppskattat.

Fördelarna med cannabis är just vid medicinska behandlingar, men inte i rekreativt syfte.

Synd bara att det skulle ta tid att fatta detta, men gjort är gjort.
Citera
2018-12-27, 12:08
  #10
Medlem
servalacks avatar
Att utföra kemiska experiment inne i sin egen hjärna förstör naturligtvis något där. Det är dumt att tro något annat.
Alla droger påverkar hjärnan på ett eller annat sätt. Det är extremt naivt att tro att man inte får skador.
Citera
2018-12-27, 12:29
  #11
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoTrulyCares
Hej TS,

Som f.d storrökare så kan jag inte säga annat än ja, man blir seg.

Minnet, logik osv påverkas rejält. Nu är jag mycket bättre när man har slutat, men som värst kunde jag inte räkna ut 3*5. Nu multiplicerar jag tresiffriga tal i huvudet och är allmänt snabbare

För varje år du röker så tar det ett år att återhämta sig (när du slutat) grovt uppskattat.

Fördelarna med cannabis är just vid medicinska behandlingar, men inte i rekreativt syfte.

Synd bara att det skulle ta tid att fatta detta, men gjort är gjort.
Det där är ju snarare något som hände just dig, inte som händer just alla. Det låter även som att du rökte mer än du egentligen klarar av, något som visserligen händer dom flesta.
Citera
2018-12-27, 12:39
  #12
Medlem
Svårt att generalisera om man är ute efter att träffa rätt.

När jag bestämt mig för att sluta har det blivit jobbigt. Stashen tog slut en vecka innan jul, och efter tre-fyra dagar var jag piggare än på länge. Det håller i sig, jag går inte och funderar på det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback