• 1
  • 2
2010-07-25, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Jag vet inte, sparar skatteverket (?) på de uppgifterna, alltså?
Så du tror att de menar att de ska begära ut socialtjänstens journaler för varje kommun han bott i?

Ja, skatteverket ser i folkbokföringen upp till de fem senaste bostadsadresserna om jag inte minns fel på antalet, sedan kan de även se födelseförsamling/ort.

Har de fått fullmakt, och den nu mot all förmodan funkar så kan de ju begära ut alla. Eftersom nuvarande kommun kanske är värdelöst att begära ut i?
Citera
2010-07-25, 14:08
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Ja, skatteverket ser i folkbokföringen upp till de fem senaste bostadsadresserna om jag inte minns fel på antalet, sedan kan de även se födelseförsamling/ort.

Har de fått fullmakt, och den nu mot all förmodan funkar så kan de ju begära ut alla. Eftersom nuvarande kommun kanske är värdelöst att begära ut i?
Jo, jag förstår att de KAN, men tror du att det är det som arbetsgivaren avser, när han säger att han ska inhämta information från "socialregistret", att han ska begära ut journaler från de kommuner TS bott i tidigare med? Är det så man brukar göra?
Citera
2010-07-25, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Jo, jag förstår att de KAN, men tror du att det är det som arbetsgivaren avser, när han säger att han ska inhämta information från "socialregistret", att han ska begära ut journaler från de kommuner TS bott i tidigare med? Är det så man brukar göra?

Jag har aldrig varit med om att någon arbetsgivare som jag eller bekant jobbat med har begärt ut, eller faktistk någonsin under de år jag extra jobba hos registratorn faktiskt fick en sådan förfrågan.

Men, ska du få en rättvis bild kan du ju inte begära ut journal bara från en kommun, om man flyttat mycket.

om Ts talade om vilken typ av jobb vore allt enklare.
Citera
2010-07-25, 19:51
Medlem
SingleStars avatar
Varför socialregistret? Av mig begärde försvarsmakten ett utdrag ur belastningsregistret när jag sökte jobb. Jäklar vilket nej jag fick efter det.
Citera
2010-07-26, 12:19
Medlem
Ett säkerhetskoll på ett job/objekt av säkerhetsklass görs genom att begära ut BR, MR, (ASP) och betalningsanmärkelser. Man brukar sällan om det inte är i yttersta misstänksamma fall begära ut socialregister. Sedan görs en ansökan till länsstyrelse av ett godkännande (om du jobbar med bevakning)

Du har enlgit PUL rätten att ta del av dina uppgifter i alla register, om de inte uttryckligen enligt offentlighet och sekretesslagen är belagda med sekretess mot just dig (vilket sällan händer om vi inte snackar säpo och akutpsykiatri)
Du har även rätten att radera saker du inte tycker stämmer. Du har även rätten att ändra saker som inte stämmer...
Citera
2010-07-26, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du har enlgit PUL rätten att ta del av dina uppgifter i alla register, om de inte uttryckligen enligt offentlighet och sekretesslagen är belagda med sekretess mot just dig (vilket sällan händer om vi inte snackar säpo och akutpsykiatri)
Du har även rätten att radera saker du inte tycker stämmer. Du har även rätten att ändra saker som inte stämmer...

nja, du har rätten att begära ändring, om så medges är en helt annan sak.

Jag känner bara till ett fall där socialregister begärs ut.
Citera
2018-12-27, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Låter väldigt konstigt att man kan lämna medgivande till att de ska få utdrag ur socialregistret. Z̎ͪ̒͑͏̜͓̲̥̹͙͖̝̟̘̦͇̺̮́A̷̡̜̗̰͙̲̱͖̳̰̰̖͍̙̻̞̍̂̐͂͐̅͡L̛͔̳ ̦̫̬̩̣̭̝ͫ͆̈́̿̌ͥ̉͂̑̍ͧ̽͊͟G̠̩̤̞̭͎͖̯̘̳͉̪̫̰͙̰͖̼ͥ̊͐̒͐͗̏̉̀ Ó̯̳͎̟̦̩̬ͧ̂͂̐̄͛ͮ͆̈́̂̐͂ͫ̽ͦ̑̚̕͘͞ͅ

Kan man ens få denna information själv?

Varför skulle du kunna få den själv? Det är samma med polisens misstankeregister och spaningsregister, det kan din arbetsgivare få utdrag ur, men inte du.
Citera
2018-12-27, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Varför skulle du kunna få den själv? Det är samma med polisens misstankeregister och spaningsregister, det kan din arbetsgivare få utdrag ur, men inte du.

Vissa arbetsgivare ska det påpekas, om jag söker jobb på ICA finns ingen möjlighet för ICA att få ut detta.

Däremot dina akter från socialtjänsten finns ingen möjlighet för i stort sett någon arbetsgivare att begära ut. Det går via ditt samtycke och är bara egentligen säkerhetsklassade saker som vill hal.
Citera
2018-12-27, 10:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Vilka arbetsgivare får utdrag ur spanings och misstankeregistret?

Edit: Jag hittade svaret för misstanke registret.

https://www.kustbevakningen.se/om-os...r/sfs-1998621/

Återstår spaningsregistret, vilka arbetsgivare kan få utdrag ur spaningsregistret?
Senast redigerad av trottwell 2018-12-27 kl. 10:58.
Citera
2018-12-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vilka arbetsgivare får utdrag ur spanings och misstankeregistret?

Edit: Jag hittade svaret för misstanke registret.

https://www.kustbevakningen.se/om-os...r/sfs-1998621/

Återstår spaningsregistret, vilka arbetsgivare kan få utdrag ur spaningsregistret?

Jobb med säkerhetsklassning.
Citera
2018-12-27, 12:34
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jobb med säkerhetsklassning.

Så enkelt är det inte.

I normalfallet är det Säkerhetspolisen som genomför registerkontrollen och lämnar ett utlåtande på begäran av arbetsgivaren, i ytterst sällsynta fall, efter en noggrann prövning kan en myndighet ta del av en uppgift ur spaningsregistret, observera bara en uppgift, inte hela registret och detta gäller bara myndigheter.

Att bara säga "jobb med säkerhetsklassning" visar att du inte har koll.

"Det är Registerkontrolldelegationen, som är oberoende från Säkerhetspolisen, som beslutar om en uppgift i ett register ska lämnas ut till den myndighet som har begärt kontrollen. Innan uppgifterna utlämnas till myndigheten får den som uppgifterna avser möjlighet att ta del av uppgifterna och yttra sig om dem. Uppgifterna blir en del av underlaget i myndighetens säkerhetsprövning inför anställningen."

http://www.sakerhetspolisen.se/saker...sprovning.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in