2018-12-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Detta album var min första kontakt med Queen, så jävla bra!
Somebody to love är väl den som står sig bäst till idag, fantastiskt stycke musik!

Lyssnar på Somebody To Love nu och håller med dig till fullo!

Fantastisk låt, körsången är magisk och med endast tre röster!
Citera
2018-12-16, 01:10
Medlem
Geomeisters avatar
Ett slag för White Man och två slag för Somebody to Love i tråden!

Jag ger mitt slag till The Millionaire Waltz. Queens mest lågmälda progressiva låt. Inte lika "in your face" som Bohemian Rhapsody, men riktigt jäkla bra.

Övriga skivan utöver dessa tre nämnda låtar:

Tie Your Mother Down är för mig en bra 70-tals hårdrockslåt, men i den uppsjö av hårdrock som gjordes under detta decennium är den inget direkt speciellt. Bra, absolut, men inget som verkligen står ut bland all Zeppelin, Purple, Sabbath, Budgie, UFO, Scorpions, Aerosmith, Judas Priest, Nugent, KISS, Blue Öyster Cult, Journey, Heart, Montrose, Nazareth, Van Halen, AC/DC och vad allt nu hette.

You Take My Breath Away. Varken pop, hårdrock eller progressiv rock och det är därför jag håller Queen så högt. Dom vågade sig verkligen på det mesta och gjorde det med bravur.

Long Away. Kusinlåt till den mer kända '39. Jag gillar även denna, men skivans kanske mest anonyma spår.

You and I är för mig en av Queens gömda popskatter. Folk som gillar I Want To Break Free, We Are The Champions eller You're My Best Friend lär älska denna.

Good Old-Fashioned Lover Boy en låt bara Queen skulle komma undan med. Egentligen så bögig som musik bara kan bli, men bandets låtskriveri och finess gör att den funkar riktigt bra.

Drowse, jag upplever Roger Taylor som bandets mest "normala" medlem, men det är ändå han som ofta skriver dom udda låtarna. Inte någon av Queens starkare stunder, men kan uppskattas av bandets mest lojala fans.

Teo Torriatte (LetUs Cling Together) ärmer pop än "You Take My Breath Away", men mer diffus/udda än You and I. Jag gillar även denna låt, men är något anonym trots de japanska textraderna.

Ska jag vara så objektiv som möjligt är denna skiva kanske en 7-8 / 10, men dess variatation och hur skivor som denna öppnat upp mina ögon för musik gör att den är högre på en subjektiv nivå!
Citera
2018-12-16, 22:11
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Ett slag för White Man och två slag för Somebody to Love i tråden!

Jag ger mitt slag till The Millionaire Waltz. Queens mest lågmälda progressiva låt. Inte lika "in your face" som Bohemian Rhapsody, men riktigt jäkla bra.

Övriga skivan utöver dessa tre nämnda låtar:

Tie Your Mother Down är för mig en bra 70-tals hårdrockslåt, men i den uppsjö av hårdrock som gjordes under detta decennium är den inget direkt speciellt. Bra, absolut, men inget som verkligen står ut bland all Zeppelin, Purple, Sabbath, Budgie, UFO, Scorpions, Aerosmith, Judas Priest, Nugent, KISS, Blue Öyster Cult, Journey, Heart, Montrose, Nazareth, Van Halen, AC/DC och vad allt nu hette.

You Take My Breath Away. Varken pop, hårdrock eller progressiv rock och det är därför jag håller Queen så högt. Dom vågade sig verkligen på det mesta och gjorde det med bravur.

Long Away. Kusinlåt till den mer kända '39. Jag gillar även denna, men skivans kanske mest anonyma spår.

You and I är för mig en av Queens gömda popskatter. Folk som gillar I Want To Break Free, We Are The Champions eller You're My Best Friend lär älska denna.

Good Old-Fashioned Lover Boy en låt bara Queen skulle komma undan med. Egentligen så bögig som musik bara kan bli, men bandets låtskriveri och finess gör att den funkar riktigt bra.

Drowse, jag upplever Roger Taylor som bandets mest "normala" medlem, men det är ändå han som ofta skriver dom udda låtarna. Inte någon av Queens starkare stunder, men kan uppskattas av bandets mest lojala fans.

Teo Torriatte (LetUs Cling Together) ärmer pop än "You Take My Breath Away", men mer diffus/udda än You and I. Jag gillar även denna låt, men är något anonym trots de japanska textraderna.

Ska jag vara så objektiv som möjligt är denna skiva kanske en 7-8 / 10, men dess variatation och hur skivor som denna öppnat upp mina ögon för musik gör att den är högre på en subjektiv nivå!
Miljonärsvalsen kanske inte är en progressiv skapelse?

Du raddar upp en del poppisar som sent skall förglömmas
Breath och Teo är klockrena *ballader* för moi...
Citera
2018-12-17, 09:30
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Miljonärsvalsen kanske inte är en progressiv skapelse?

Du raddar upp en del poppisar som sent skall förglömmas
Breath och Teo är klockrena *ballader* för moi...

Vad skulle du kalla The Millioniare Waltz om inte progressiv rock?
Citera
2018-12-17, 09:39
Medlem
Att inte kalla TMW för progressiv är att öht inte förstå sig på ordets innebörd, även om det går om man så vill att utelämna just tilläggsordet rock med motiveringen att just rock bara utgör en kort beståndsdel i låten.
Citera
2018-12-17, 21:34
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Vad skulle du kalla The Millioniare Waltz om inte progressiv rock?
Traditionell pop (rötter 20-40 talet) med udda inslag?

För mig är denna låt otroligt förutsägbar och har så varit från första lyssningen...
Citera
2018-12-17, 21:37
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Att inte kalla TMW för progressiv är att öht inte förstå sig på ordets innebörd, även om det går om man så vill att utelämna just tilläggsordet rock med motiveringen att just rock bara utgör en kort beståndsdel i låten.
Ok, kom med en korrekt definition på detta dårå...
Citera
2018-12-18, 17:35
Medlem
Geomeisters avatar
Debatten om The Millionaire Waltz fick mig och göra en topp 10 lista med lite udda eller gömda låtar i Queens katalog. Inga hits och inga som körs live (kanske har körts, men inget man hör på deras kändaste live-spelningar). Tio låtar jag tycker om. Häng med!

Topp 10
10. Action This Day
9. Need Your Loving Tonight
8. In Only Seven Days
7. Procession
6. Mustapha
5. My Melancholy Blues
4. Bring Back That Leroy Brown
3. Seaside Rendezvous
2. Ogre Battle
1. Great King Rat

In My Defence:

Citera
2018-12-18, 20:12
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Debatten om The Millionaire Waltz fick mig och göra en topp 10 lista med lite udda eller gömda låtar i Queens katalog. Inga hits och inga som körs live (kanske har körts, men inget man hör på deras kändaste live-spelningar). Tio låtar jag tycker om. Häng med!

Topp 10
10. Action This Day
9. Need Your Loving Tonight
8. In Only Seven Days
7. Procession
6. Mustapha
5. My Melancholy Blues
4. Bring Back That Leroy Brown
3. Seaside Rendezvous
2. Ogre Battle
1. Great King Rat

In My Defence:

Väntar med spänning på korrekt definition av progressiv rock!
Citera
2018-12-18, 23:32
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Väntar med spänning på korrekt definition av progressiv rock!

Var jag som slängde runt med fel uttryck. Tycker låten är unik och då det inte direkt är pop, klassiskt eller rock i vanlig mening drog jag till med något bara

Gillar du The Millionaire Waltz?
Citera
2018-12-20, 19:22
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Var jag som slängde runt med fel uttryck. Tycker låten är unik och då det inte direkt är pop, klassiskt eller rock i vanlig mening drog jag till med något bara

Gillar du The Millionaire Waltz?
Åsch, så viktigt är ju inte detta...

Jag var inte ute efter att jaga ner dig utan intresserad varför vi har/hade olik ståndpunkt bara.
Ibland är jag ute och surrar i terengen och behöver komma ut i el-ljus-spåret, vettu

Om vi vänder på kuttingen, typ, låten är defacto progressiv pop.
Detta medför samtidigt att t.ex ELO, ABBA samt många fler avancerade popsnickrande band är det samma.
Vem vet, det kanske öppnar dörren för något så svart-svanigt som progressiv dansband.

Jag tänkte så här, skulle Pink floyd kunnat vara låtens skapare och framförare?
Kanske fel tänk, men ändå...

BTW, jag vet inte vad Doktor Kati anser men jag tycker låten ligger i den övre delen av Queens katalog.

BTW2, modigt att backa (även om du kanske har rätt), du är mao ingen *Evangelist*
Citera
2018-12-20, 19:42
Medlem
Ny låt av Brian May kommer att släppas på nyårsdagen från NASAs kontrollrum. Låten heter New Horizons.

https://www.nme.com/news/music/queens-brian-may-release-new-single-new-years-day-nasa-control-centre-new-horizons-2423085
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in