Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-07, 21:58
  #2845
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Zaida var där på ett uppdrag av FN som expert tillsammans med en amerikan M. Uppdraget var att hitta massgravar av mängder av barn som misstänktes ha mördats av regeringen.

Du är bedrövligt oinsatt. Läs på!

Men jag har fått intrycket av att hon gjorde det delvis på eget bevåg, då hon inte ens var fast anställd inom FN utan frilansande FN-medarbetare.
Det är ju det FN fått kritik för också har jag sett.

Att skicka ut en frilansande FN-medarbetare för att avslöja en sån enorm grej, låter väldigt oansvarigt av FN. Jag kan bara tolka det som "att hon gjort det mer på egen hand", men jag har inte sett några detaljerade uppgifter om det. Du kanske vet?
Citera
2018-12-07, 22:30
  #2846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Men jag har fått intrycket av att hon gjorde det delvis på eget bevåg, då hon inte ens var fast anställd inom FN utan frilansande FN-medarbetare.
Det är ju det FN fått kritik för också har jag sett.

Att skicka ut en frilansande FN-medarbetare för att avslöja en sån enorm grej, låter väldigt oansvarigt av FN. Jag kan bara tolka det som "att hon gjort det mer på egen hand", men jag har inte sett några detaljerade uppgifter om det. Du kanske vet?

Det vet jag inget om. Men det tvivlar jag starkt på.

Det enda som jag läst är att många ifrågasätter hennes sätt att resa. Då bör man betänka att dom frågade rätt person om vägen, men hade falska översättare, som fick stark avrådan till ivrig uppmuntran. Zaida hade intelligens nog att få någon att fota av alla deltagare och spela in samtalet där det skedde.

Hon dokumenterade.
Citera
2018-12-08, 11:42
  #2847
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Gissar att huvudmålen prioriterades som nr 1 och 2.

Chauffören sist.
Jag har inte hunnit gå igenom allt, men jag tror det har kommit olika uppgifter huruvida någon mer än de två har mördats. Initialt sades visst att tolkens kropp återfunnits i närheten av gravarna. Men jag har även sett uppgifter att alla 4 kongoleser (tolk och tre chaufförer) är "försvunna".

Det senare passar ju med uppgifterna på Zaidas inspelning, att tolken rekommenderas av översten och därför, liksom "alla andra" (politiker, armé, "rebellgrupper" etc), förmodligen tillhör samma sida som piskar upp kaos och terror i landet för att utöva rovdrift av landets mineraltillgångar, under beskydd av FN.

(Gruvbrytning generellt är ju inte typisk för "sustainable development". Idag besökte jag ett gruvområde i ett asiatiskt land. Säkerhetsvakterna lät mig se vissa saker, men de sade att vissa områden såg så hemska ut att de inte fick släppa folk dit (bl.a en artificiell sjö). I detta område råder inte krig. Men jag gissar att det i Kongo passar bra att ha "krig" som svepskäl för att hålla utomstående (med krav på resurshushållning, miljö, arbetsmetoder etc) borta.)

Tolken kanske aldrig mördades? (Jag har inte hunnit kolla upp detta dock.)

Ännu en inspelning av Zaida. Kanske även denna ställer ansvariga till svars för allvarliga brott som de begått. Imponerande arbete av henne.

Hennes jobb lämnar ju bevis för hur ruttet regimen i Kongo jobbar och att FN inte gör något åt det. Här snackas inga sanktioner. Här mördas istället de som skall ta fram underlag för sanktioner och utredningen mörkläggs. Fakta kommer bara i dagen sent, när FN-anställda till slut fått nog och läcker utredningsmaterialet.

Inspelningar med tydliga bevis om brott:
1. Clément Kanku godkänner mord
2. Tolkar/regeringsagenter översätter fel och lurar M och Z i den dödliga fällan

Möjligen kan även hennes tredje inspelning utgöra bevis om brott.
3. Jean de Dieu Mambweni rekommenderar den tolk som följde med på resan

Det förefaller ju tänkbart att översten rekommenderat en tolk som var regeringsagent och inte borde blivit mördad. Men jag har inte hunnit se om det går att få full klarhet in detta.

Jag har dålig uppkoppling men vad jag kommer ihåg från UG suddades några ansikten från bilden på mötet med Kamwina Nsapu-representanten. Var det tolkarna man skyddade? Varför? Det är ju bevisat att de översatte fel.
__________________
Senast redigerad av wwr 2018-12-08 kl. 12:33.
Citera
2018-12-08, 12:35
  #2848
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Hennes jobb lämnar ju bevis för hur ruttet regimen i Kongo jobbar och att FN inte för något åt det. Här snackas inga sanktioner.


.

Exakt, hon skulle avslöja hur ruttet Kongo är med sina massgravar och hur till och med staten Kongo understödjer massmord,
men det som hände henne är ett precis lika stort bevis på hur rutten och ociviliserad hela regimen är.

Borde vara mer snack om, vad vi gör åt det.
Citera
2018-12-08, 12:55
  #2849
Medlem
stoppsmälls avatar
I Afrika används UN som ett medel för att klanledare och korrupta politiker ska tillskansa sig makt och pengar.

En läskunnig neger kan få vilket jobb som helst inom UN och därifrån styra enligt sin egen agenda, för västvärlden är full av godhetsapostlar som gärna riskerar sina liv för att hjälpa det afrikanska folket.

En kontinent som inte klara någonting själv, pga klanvåld, rasism mellan stammar och ur-kulturer bör lämnas åt sitt öde, alternativt koloniseras igen.

Ständig svält, ständigt våld och ständiga epidemier kännetecknar Afrika, medan det pumpas in massvis med bistånd. Det får vara nog nu.

//SS
Citera
2018-12-08, 13:52
  #2850
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
I Afrika används UN som ett medel för att klanledare och korrupta politiker ska tillskansa sig makt och pengar.

En läskunnig neger kan få vilket jobb som helst inom UN och därifrån styra enligt sin egen agenda, för västvärlden är full av godhetsapostlar som gärna riskerar sina liv för att hjälpa det afrikanska folket.

En kontinent som inte klara någonting själv, pga klanvåld, rasism mellan stammar och ur-kulturer bör lämnas åt sitt öde, alternativt koloniseras igen.

Ständig svält, ständigt våld och ständiga epidemier kännetecknar Afrika, medan det pumpas in massvis med bistånd. Det får vara nog nu.

//SS

Exaaakt. Det enda de är riktigt bra på är att skapa shitholes och skaffa massor med barn, uppfödda på rissäckar från FN. Afrika är för övrigt på väg att koloniseras igen, av främst Kina.
År 2050 är afrikanerna minst fyra miljarder. Dubbelt så många som nu. Och många, många kommer att välla över till Europa. Om vi låter dem göra det.
Citera
2018-12-08, 17:01
  #2851
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kongo ett mycket farligt land som bör lämnas i fred.

Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
I Afrika används UN som ett medel för att klanledare och korrupta politiker ska tillskansa sig makt och pengar.

En läskunnig neger kan få vilket jobb som helst inom UN och därifrån styra enligt sin egen agenda, för västvärlden är full av godhetsapostlar som gärna riskerar sina liv för att hjälpa det afrikanska folket.

En kontinent som inte klara någonting själv, pga klanvåld, rasism mellan stammar och ur-kulturer bör lämnas åt sitt öde, alternativt koloniseras igen.

Ständig svält, ständigt våld och ständiga epidemier kännetecknar Afrika, medan det pumpas in massvis med bistånd. Det får vara nog nu.

//SS

Landet Kongo har alltid varit ett mycket farligt och delvist laglöst land. Dessutom otroligt korrupt.

Dag Hammarsköld var också där och försökte skapa fred. Vi vet hur detta slutade.

Zaida Catalán var också där tillsammans med sin amerikanske kollega Michael Sharp. Vi vet tyvärr hur detta också slutade. Inte ens de kongolesiska tolkarna ville ge Catalán och Sharp den rätta översättningen. Hade de fått rätt översättning från den gamla mannen som var från detta område är väl frågan om de hade vågat att åka till detta mycket farliga område?

Jag anser att man bör lämna Kongo i fred för det kommer aldrig någonsin gå att få ordning på detta enorma land. Problemet är att landet är mycket rikt på naturtillgångar och därför intressant för omvärlden.

Både Catalán och Sharp skjöts ihjäl men varför hugg man huvudet av henne men inte Sharp? Hon är nu begravd på Öland. Kom hennes huvud att återfinnas? Om inte vad skulle mördarna ha detta till? Trofé?
Citera
2018-12-08, 20:08
  #2852
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
I Afrika används UN som ett medel för att klanledare och korrupta politiker ska tillskansa sig makt och pengar.

En läskunnig neger kan få vilket jobb som helst inom UN och därifrån styra enligt sin egen agenda, för västvärlden är full av godhetsapostlar som gärna riskerar sina liv för att hjälpa det afrikanska folket.

En kontinent som inte klara någonting själv, pga klanvåld, rasism mellan stammar och ur-kulturer bör lämnas åt sitt öde, alternativt koloniseras igen.

Ständig svält, ständigt våld och ständiga epidemier kännetecknar Afrika, medan det pumpas in massvis med bistånd. Det får vara nog nu.

//SS

Man behöver inte lämna landet till sitt öde. Det skulle räcka med att FN organiserade sig och skickade marktrupper, för att spränga dessa klaner och behandla klanledare som just de kriminella de är.
Polisen ska ta hand om dem. Det räcker med marksoldater.

FN är format sen andra världskriget, och dessa ideer då så många civila fått sätta sitt till i kriget "lever kvar" i den iden som formades då, hur vi ska ta hand om konflikter.
Tankesättet med rädsla för förintelse är också djupt präglat i oss, dels med facit från Andra världskriget men också med situationen som var under Kalla kriget.
Jag anser dock att det strider mot de mänskliga rättigheterna och ett hot mot demokratin att inte rädda civilbefolkningen från dessa kriminella klanstrukturer.
Det är klanledare som styr,
precis som det är gängledare som styr i de kriminella nätverken i förorterna.
Polisen måste gå in med våld för att spränga dessa kriminella nätverk, och fängsla de högsta gängledarna.
Klanstrukturerna i Afrika ska betraktas som kriminella.
Och i det demokratiska uppdraget ingår det att avlägsna dessa element.

Även Somalia skulle behandlas så. Somalia är en lång kustremsa och skulle kunna satsa på turism t ex om man tog till vara på landet.

Att endast ägna sig åt att skicka observatörer från FN för att se vad dessa kriminella klangäng håller på med i Afrika,
är som att jag skulle skicka min 16-åriga dotter till de kriminella gängen i förorten för att hon skulle studera vad de håller på med.
Nej, polisiärt så spränger man de kriminella nätverken i förorten, och fängslar ledarna,
och det är precis det vi ska göra i Afrika också.
Citera
2018-12-09, 01:04
  #2853
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Man behöver inte lämna landet till sitt öde. Det skulle räcka med att FN organiserade sig och skickade marktrupper, för att spränga dessa klaner och behandla klanledare som just de kriminella de är.
Polisen ska ta hand om dem. Det räcker med marksoldater.

FN är format sen andra världskriget, och dessa ideer då så många civila fått sätta sitt till i kriget "lever kvar" i den iden som formades då, hur vi ska ta hand om konflikter.
Tankesättet med rädsla för förintelse är också djupt präglat i oss, dels med facit från Andra världskriget men också med situationen som var under Kalla kriget.
Jag anser dock att det strider mot de mänskliga rättigheterna och ett hot mot demokratin att inte rädda civilbefolkningen från dessa kriminella klanstrukturer.
Det är klanledare som styr,
precis som det är gängledare som styr i de kriminella nätverken i förorterna.
Polisen måste gå in med våld för att spränga dessa kriminella nätverk, och fängsla de högsta gängledarna.
Klanstrukturerna i Afrika ska betraktas som kriminella.
Och i det demokratiska uppdraget ingår det att avlägsna dessa element.

Även Somalia skulle behandlas så. Somalia är en lång kustremsa och skulle kunna satsa på turism t ex om man tog till vara på landet.

Att endast ägna sig åt att skicka observatörer från FN för att se vad dessa kriminella klangäng håller på med i Afrika,
är som att jag skulle skicka min 16-åriga dotter till de kriminella gängen i förorten för att hon skulle studera vad de håller på med.
Nej, polisiärt så spränger man de kriminella nätverken i förorten, och fängslar ledarna,
och det är precis det vi ska göra i Afrika också.

Här har ZAIDA och sedan Ug lämnat ett betydande bidrag till framtiden. Att blottlägger via fotodokumentation hur det faktiskt gått till.

Hon var smart och begåvad. Respekt.
Citera
2018-12-09, 01:36
  #2854
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Här har ZAIDA och sedan Ug lämnat ett betydande bidrag till framtiden. Att blottlägger via fotodokumentation hur det faktiskt gått till.

Hon var smart och begåvad. Respekt.

Visst hon har visat vilka uslingar de är. Men det visste vi ju redan innan. Bättre då att mobilisera sig inom FN och ge sig på de kriminella nätverken med polis, eller hur, istället för att bara observera vad de håller på med.
Citera
2018-12-09, 01:53
  #2855
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Visst hon har visat vilka uslingar de är. Men det visste vi ju redan innan. Bättre då att mobilisera sig inom FN och ge sig på de kriminella nätverken med polis, eller hur, istället för att bara observera vad de håller på med.

Visst. Men det har inte hänt. Nu har dom en given ingång att starta det arbetet. Omvärlden kommer att ställa krav på FN att så sker.
Citera
2018-12-19, 16:33
  #2856
Medlem
Grandiosos avatar
Ny hemlig FN-rapport: Viktigt vittne till mordet på svenska Zaida Catalán förgiftades

Citat:
Ett vittne till mordet på den svenska FN-experten Zaida Catalán har hittats död i häktet, det visar en ny hemlig FN-rapport som Uppdrag granskning tagit del av. Av rapporten framgår också att FN misstänker att mannen blivit förgiftad.

Mannen, som är ett nyckelvittne i den mordrättegång som just nu pågår i Kongo-Kinshasa, hittades livlös i sin cell den 23 oktober.

FN misstänker, enligt den hemliga rapporten, att han dog timmar efter att ha serverats kvällsmåltiden. En första undersökning av mannens kropp avslöjar att en substans som vanligtvis används för insektsbekämpning hittats i mannens mage.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...-n-forgiftades
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback