Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-17, 10:58
  #7921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Som sagt de som är tränare/lagledare inom dam- och herrfotbollen är bedrövliga. De förstör för fotbollsspelarna. Dags att göra revolt emot tränarna/lagledarna. Hur många barn, juniorer och seniorer har de förstört för. Sedan dessa styrelser i föreningarna måste också göras revolt emot då de idag består utav egna företagare, chefer och politiker. Hur kan en person vara tränare/ lagledare i flera klubbar?? Och samtidigt ha ett arbete. Det finns massor med pengar inom fotbollen i Sverige både på dam- och herrsidan. Men då fotbollen idag bedrivs med maffiametoder så får inga medlemmar eller fotbollsspelare insyn i verksamheten om man inte tillhör makteliten i föreningen. Ska dessa människor få fortsätta att förstöra för tusental och åter tusentals fotbollsspelare år efter år???

Låt oss för en sekund låtsas att du inte är ett troll. Säg mig vad som hindrar dig från att göra revolt mot fotbollsföreningar och tränare idag? Du ser utrymme för förbättring, du påstår att föreningarna är korrumperade och att makten är centraliserad till några få individer med stort inflytande. Det måste innebära att det finns ett stort missnöje bland klubbarnas medlemmar. När någon som du kliver in och vill ha en förändring måste uppslutningen bli enorm, eller? Du verkar starkt vara emot elitism så du måste absolut vara emot att staten ingriper. Så ge mig en marknadslösning som inte innefattar hot om våld eller tvång! Hur kan vi driva igenom förändring i klubbarna på ett humant sätt? Försök vara lite kreativ och sluta snegla på pistolen på bordet.
2018-12-17, 11:28
  #7922
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwejSwej
Låt oss för en sekund låtsas att du inte är ett troll. Säg mig vad som hindrar dig från att göra revolt mot fotbollsföreningar och tränare idag? Du ser utrymme för förbättring, du påstår att föreningarna är korrumperade och att makten är centraliserad till några få individer med stort inflytande. Det måste innebära att det finns ett stort missnöje bland klubbarnas medlemmar. När någon som du kliver in och vill ha en förändring måste uppslutningen bli enorm, eller? Du verkar starkt vara emot elitism så du måste absolut vara emot att staten ingriper. Så ge mig en marknadslösning som inte innefattar hot om våld eller tvång! Hur kan vi driva igenom förändring i klubbarna på ett humant sätt? Försök vara lite kreativ och sluta snegla på pistolen på bordet.
PROLETARIATETS DIKTATUR!!!!!!
2019-08-05, 21:25
  #7923
Medlem
Joelfrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Östersund på plats 13? Djurgården på plats 4? Hammarby på plats 10? Kalmar på plats 7? Du får gärna motivera dina usla listor.

Att Djurgården slutar topp 5 nästa år känns inte troligt. Isaksson går i pension och Mrabti som bosman. Vet inte hur mycket stålar som finns i klubbkassan men man får nog tömma den för att hitta likvärdiga ersättare där. Och sen ska man upp några placeringar från i år vilket skulle kräva ytterligare en vass värvning. Nä, känns knappast troligt.

Djurgården inte topp 5? De är ju 1:a

Östersund är 10:a men de kommer sjunka mer

Kalmar och Hammarby hade jag helt fel på vet inte om Magnus Pehrsson hade tagit över när jag skrev listan men annars skyller jag på det
2019-08-06, 16:33
  #7924
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
Djurgården inte topp 5? De är ju 1:a

Östersund är 10:a men de kommer sjunka mer

Kalmar och Hammarby hade jag helt fel på vet inte om Magnus Pehrsson hade tagit över när jag skrev listan men annars skyller jag på det
Det enda som kan gå in av dina tips är Dif på plats 4 och du gör ett inlägg 9 månader senare för att gotta dig i det? Lägg ner bara.
2019-08-06, 17:41
  #7925
Medlem
Joelfrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Det enda som kan gå in av dina tips är Dif på plats 4 och du gör ett inlägg 9 månader senare för att gotta dig i det? Lägg ner bara.

Haha skulle bara skämta, ta det inte så seriöst
2019-09-19, 16:25
  #7926
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravo-two-zero
Som elfsborgare är jag förbannad på hur klubben skötts senaste åren. På tre säsonger har vi gått från att vara ett topplag som alla fruktade att möta till ett lag som hotas av degradering. Orsakerna är många men den absolut största orsaken är den kultur som råder i klubben. I dagens Elfsborg ställs det inte längre krav på varandra, både vad gäller spelare och ledare. Det har infunnit sig en kompiskultur där man dunkar varandra i ryggen och blundar för problem. Det märks tydligt på matcherna där Elfsborg oftast uppträder väldigt passivt. Att inte ställa krav på varandra gör det omöjligt att utveckla klubben i en positiv riktning. Det medför till och med en negativ utveckling där spelare slutar kämpa som den yttersta konsekvensen. Varför har då denna kultur infunnit sig? Det finns flera orsaker som jag ser det 1.) Många personer på ledande positioner inom klubben har befunnit sig så länge i klubben att de blivit maktkåta och kommit varandra så nära att de inte längre klarar av att lägga kompisband åt sidan när det gäller att sköta om klubben. 2.) Elfsborg har förlorat karaktärsstarka spelare som Anders Svensson, Andreas Klarström och Andreas Augusstson dom senaste åren 3.) Magnus Haglund tränade Elfsborg 2004-2011 och sedan 2015-2017. En tränare som jag sett har en tendens att efter ett par år i klubben tappa gnistan vilket givetvis påverkar spelarna.

Det är inte bara en dysfunktionell kultur som skadat klubben, det är också korkade satsningar och ett ihåligt försvarsspel. Elfsborg hade stundtals ett dåligt försvarsspel redan som topplag men det överskuggades av andra faktorer som fungerade väldigt bra. Det dåliga försvarsspelet var Magnus Haglunds fel som är en väldigt offensivt lagd tränare som inte hade kompetensen nog att inse att det inte går att storma sig igenom allsvenskan utan ett tryggt försvarsspel.

En sista bidragande faktor till Elfsborgs problem är den satsning som klubben gjorde 2013. Elfsborg hade vunnit allsvenskan säsongen innan och skulle kvala till Champions League. Klubben ville värva och värvade för så mycket pengar att Elfsborg var tvungna att nå gruppspelet i Champions League för att inte gå minus ekonomiskt. Det var en något av en "kvitt eller dubbelt" satsning. Enligt mig en riktig idiotsatsning att punga med mer pengar än vad man kanske inte kommer ha råd med. Champions League uteblev och Elfsborg gick 20 miljoner back vilket sköt ekonomin i sank. Konsekvensen blev att Elfsborg inte kunde värva de spelare klubben ville ha och fick förlita sig på sina unga spelare (t.ex. Rhoden och Claesson). Förvisso spelare som håller väldigt hög nivå men när de stack utomlands fanns det fortfarande inte pengar till att värva spelare av hög klass och kvalitén på värvningarna blev därefter.

Sammantaget en rad faktorer som ligger bakom Elfsborgs kris. Tycker dock att det sakta börjat vända i år Nya tränaren Jimmy Thelin börjar få ordning på försvarsspelet och kämpaglöden i spelarna har börjat komma tillbaka. Jag ser försiktigt fram emot resten av säsongen.


Den jävla klubbchefen dom har han har suttit för länge men ingen skyller alla felvärvningar på honom. Det är ju han dom är ytterst inblandad och ansvarig i allt som sker i klubben. Vet ingen annan klubb som inte bytt i toppen när det går käpprakt åt helvete! Har inte hört att han behövt sänka sin lön på 150 000 kr i månaden. Helvete asså!
Som du säger, det har blivit en inavlad kompisklubb och de offrar alla utom Andréasson, när/hur kan någon få bort honom?
Snart ex Guligan
2019-09-19, 18:40
  #7927
Moderator
feldgraus avatar
Vi stänger den här. Om någon har något extremt viktigt att diskutera som bara berör säsongen 2018 kan man få starta en ny tråd om det, aktuella händelser och tillbakablickar som utgår från nuläget helt ok att diskutera i aktuell tråd. /Moderator

/feldgrau

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback