2018-12-17, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Svaren på dina frågor hittar du i din vidriga text här ovanför om du bemödar dig att läsa skiten en gång till. Så slipper du anklaga mig för att trolla med dina ord.

Fundera sedan på hur du ska uttrycka dig i fortsättningen för att inte uppfattas som skuldbeläggande, förminskande och föraktfull mot en mördad kvinna. Jag tror vi avslutar diskussionen här.

Nej svaren finns inte där någonstans och jag har läst min text flera gånger.

Så länge du inte visar dessa 3 påståenden i min text så har du fel och jag rätt.

Du nämner själv uppfattning = läsa mellan raderna.

Kom igen nu, jag har 3 frågor, fetmarkera de i min text. Eller blev det jobbigt att inse att du har fel?
Citera
2018-12-17, 08:44
Medlem
Citat:
Fundera sedan på hur du ska uttrycka dig i fortsättningen för att inte uppfattas som skuldbeläggande, förminskande och föraktfull mot en mördad kvinna. Jag tror vi avslutar diskussionen här.

Jag accepterar att du tycker att min text är vidrig, jag accepterar att du tycker att jag kan hålla mina känslor för mig själv. Men kom inte och anklaga mej för att jag förminskar brottet, skuldbelägger henne och att det är kvinnohat. Då får du visa var och en var exakt i min text jag gör mig skyldig till dessa 3 saker.

Mitt inlägg handlar om mina känslor, inte om själva gärningen.
Senast redigerad av 400Ben 2018-12-17 kl. 08:51.
Citera
2018-12-17, 09:17
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jag accepterar att du tycker att min text är vidrig, jag accepterar att du tycker att jag kan hålla mina känslor för mig själv. Men kom inte och anklaga mej för att jag förminskar brottet, skuldbelägger henne och att det är kvinnohat. Då får du visa var och en var exakt i min text jag gör mig skyldig till dessa 3 saker.

Mitt inlägg handlar om mina känslor, inte om själva gärningen.

Citat:
Vill inte låta okänslig, men först när jag hörde om hur hon legat och förblött med avskuren hals i nästan 2 timmar och sedan dog någon minut efter att någon kom så mådde jag riktigt dåligt över det. Men sedan läste jag lite i en FUP och det kom fram att kvinnan var knarkare, hemlös, umgicks med löst folk, hade våldtagits innan, misshandlats, misshandlat själv, skickat folk på sina vänner vid tjafs, sålt sin kropp för knark, hur egoistisk hon är mot sin bror som bara kommer till han när hon behöver mat, pengar till mobilen eller någon att prata med, och att hon inte verkar bry sej speciellt mycket om sitt barn så gick denna dåliga känsla ner en hel del. Visst, hon är fortfarande människa och förtjänade inte det där. Men det känns som att hon levt ett hårt liv och hon kunde härda det mer än om en normal 28 årig kvinna hade drabbats av det där. Ett tragiskt liv som fick ett tragiskt slut. Kvinnan hade verkligen utseendet till sin fördel och hade potential till att få ett riktigt bra liv, men hon verkar ha fått problem redan som 18-åring och hamnat i detta träsket. Tycker synd om de anhöriga, kan inte vara lätt att ha en syster eller dotter som lever som hon gjorde där man knappt hörs av eller vet var hon befinner sej.

Det finns inte Facebook på dessa vänner? Rickard V, Lena och han sista killen som hon hade lite av ett förhållande till?

Det här är hela din text, du valde nyss att citera till enbart delar av den. Jag tänker inte ödsla mer tid på att berätta för dig att den stinker förakt. Om du inte kan se det själv, om det är så normaliserat i din värld att man kan uttrycka sig så här om en mördad kvinna, då är det ditt problem, inte mitt. Jag kommer inte utbilda dig i hyfs här. Jag kommer inte kommentera varenda mening du skrev för att bevisa hur du förminskar, skuldbelägger och skiftar fokus. Det måste du kunna se själv, texten talar sitt tydliga språk. Ska vi återgå till ämnet nu? Tråden handlar inte om dig.
Senast redigerad av Lalande 2018-12-17 kl. 09:21.
Citera
2018-12-17, 09:25
Medlem
Citat:
Det här är hela din text, du valde nyss att citera till enbart delar av den. Jag tänker inte ödsla mer tid på att berätta för dig att den stinker förakt. Om du inte kan se det själv, om det är så normaliserat i din värld att man kan uttrycka sig så här om en död kvinna, då är det ditt problem, inte mitt. Jag kommer inte utbilda dig i hyfs här. Jag kommer inte kommentera varenda mening du skrev för att bevisa hur du förminskar, skuldbelägger och skiftar fokus. Det måste du kunna se själv, texten talar sitt tydliga språk. Ska vi återgå till ämnet nu? Tråden handlar inte om dig.

Jag plockade bort det som var helt orelevant av ditt svar. Eller plockade jag bort något viktigt?

Stinker förakt, ohyfs osv visst. Men du kan inte peka exakt var jag förminskar, skuldbelägger och har kvinnohat i min text. Gång på gång refererar du till hela inlägget. Kan du inte bara erkänna att du på dessa 3 punkter har helt fel?

Det är jag som skrivit min text och den är väldigt ordagrann, inget finns att läsa mellan raderna.

Du fattar fortfarande inte att mitt inlägg handlade om mina känslor över hur hon låg och förblödde under 2 timmar, inte själva brottet.

Har aldrig sagt att tråden handlar om mej, men om du anklagar mej för saker så bör du kunna styrka de. Något du fått chansen till många gånger nu utan att lyckas. Det enda relevanta är dessa 3 saker du anklagar mej för.
Senast redigerad av 400Ben 2018-12-17 kl. 09:35.
Citera
2018-12-17, 09:43
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Hur skuldbelägger jag offret? Hur förminskar jag händelsen? Hur är det kvinnohat? Svara gärna på desa frågor utan att trolla med mina ord.

Ge dig nu, och sluta skicka meddelanden till min inkorg. Läs din egna text med nyktra ögon istället för att anklaga mig för att trolla med dina ord och läsa mellan raderna.
Citera
2018-12-17, 09:44
Medlem
Citat:
Ge dig nu, och sluta skicka meddelanden till min inkorg. Läs din egna text med nyktra ögon istället för att anklaga mig för att trolla med dina ord och läsa mellan raderna.

Så kan man ju också agera när man inser att man har fel och inte kan visa att man har rätt
Citera
2018-12-17, 12:05
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gohira
Nej, det borde du verkligen inte... Samtidigt skall man ju ha i åtanke att antalet människor som inte kan uttrycka sig i skrift bara ökar så den KAN ju faktiskt vara så att han/hon inte själv fattar hur stötande texten är.

Hur som helst, hela skiten är ju OT så tillbaks till ämnet: är det nån som vet när domen kommer?

Sant! Det verkar som att domen kommer i början av nästa år enligt Brottsjournalen med GW.

Ingen som var på plats i Tingsrätten? Var det stängda dörrar måntro?
Citera
2018-12-17, 12:42
Medlem
Citat:
Nej, det borde du verkligen inte... Samtidigt skall man ju ha i åtanke att antalet människor som inte kan uttrycka sig i skrift bara ökar så den KAN ju faktiskt vara så att han/hon inte själv fattar hur stötande texten är.

Hur som helst, hela skiten är ju OT så tillbaks till ämnet: är det nån som vet när domen kommer?

Rättegången är slut den 20 december, och i januari kommer domen.
Tror det va i början av januari.
Medta av rättegången hålls bakom lykta dörrar, för att skydda minderåringen identitet.
Nellas föräldrar ville att den skulle vara öppen men så blev det inte
Senast redigerad av snorpan22 2018-12-17 kl. 12:46. Anledning: Edit
Citera
2018-12-17, 16:46
Medlem
Citat:
Vill inte låta okänslig, men först när jag hörde om hur hon legat och förblött med avskuren hals i nästan 2 timmar och sedan dog någon minut efter att någon kom så mådde jag riktigt dåligt över det. Men sedan läste jag lite i en FUP och det kom fram att kvinnan var knarkare, hemlös, umgicks med löst folk, hade våldtagits innan, misshandlats, misshandlat själv, skickat folk på sina vänner vid tjafs, sålt sin kropp för knark, hur egoistisk hon är mot sin bror som bara kommer till han när hon behöver mat, pengar till mobilen eller någon att prata med, och att hon inte verkar bry sej speciellt mycket om sitt barn så gick denna dåliga känsla ner en hel del. Visst, hon är fortfarande människa och förtjänade inte det där. Men det känns som att hon levt ett hårt liv och hon kunde härda det mer än om en normal 28 årig kvinna hade drabbats av det där. Ett tragiskt liv som fick ett tragiskt slut. Kvinnan hade verkligen utseendet till sin fördel och hade potential till att få ett riktigt bra liv, men hon verkar ha fått problem redan som 18-åring och hamnat i detta träsket. Tycker synd om de anhöriga, kan inte vara lätt att ha en syster eller dotter som lever som hon gjorde där man knappt hörs av eller vet var hon befinner sej.

Det finns inte Facebook på dessa vänner? Rickard V, Lena och han sista killen som hon hade lite av ett förhållande till?

Just därför förtjänar Nella särskild sympati. Hon har haft ett svårt liv, och det tar på kropp och själ. Och ovanpå allt detta slut. Av denna anledning kommer hennes barn få det svårare i framtiden än om hon hade varit mer välfungerande.

Du skriver som en svagbegåvad, missunnsam och småauktoritär Svensson, som ser ner på missbrukare med skräckblandad förtjusning, trots att du sannolikt ingenting vet om Nella eller hur det är att missbruka och befinna sig på samhällets botten. Och låtsas inte som att du bryr dig om de anhöriga. Det gör du inte.

Du borde skämmas.
Citera
2018-12-17, 18:22
Medlem
Citat:
Samtidigt skall man ju ha i åtanke att antalet människor som inte kan uttrycka sig i skrift bara ökar så den KAN ju faktiskt vara så att han/hon inte själv fattar hur stötande texten är.

Accepterar att man tycker att min text är stötande och störd, men jag skuldbelägger inte henne, förminskar inte brottet och det är inget kvinnohat.

Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Just därför förtjänar Nella särskild sympati. Hon har haft ett svårt liv, och det tar på kropp och själ. Och ovanpå allt detta slut. Av denna anledning kommer hennes barn få det svårare i framtiden än om hon hade varit mer välfungerande.

Du skriver som en svagbegåvad, missunnsam och småauktoritär Svensson, som ser ner på missbrukare med skräckblandad förtjusning, trots att du sannolikt ingenting vet om Nella eller hur det är att missbruka och befinna sig på samhällets botten. Och låtsas inte som att du bryr dig om de anhöriga. Det gör du inte.

Du borde skämmas.

Det har du rätt i!

Jag orkar inte lägga ner så mycket energi på mina inlägg.

Detta är Flashback där det skrivs 100-tals inlägg varje dag som är fruktansvärda. Det gör inte situationen bättre att jag en gång bidrar med det, men detta är Flashback och det är vad det är. Egentligen bara ett inlägg i mängden.
Citera
2018-12-17, 19:32
Medlem
Citat:
Accepterar att man tycker att min text är stötande och störd, men jag skuldbelägger inte henne, förminskar inte brottet och det är inget kvinnohat.

Det har du rätt i!

Jag orkar inte lägga ner så mycket energi på mina inlägg.

Detta är Flashback där det skrivs 100-tals inlägg varje dag som är fruktansvärda. Det gör inte situationen bättre att jag en gång bidrar med det, men detta är Flashback och det är vad det är. Egentligen bara ett inlägg i mängden.

Toppen. Låt oss nu gå vidare då.
Citera
2018-12-18, 00:08
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred

Du borde skämmas.

Jag förstår att viktimologi är ett känsligt ämne, det kritiseras ofta för att vara just "victim blaming " men vad man vet om de här kräken som utför groteska våldshandlingar är att de utnyttjar svagheter - i det här fallet en situationell svaghet. Jag tycker inte det per se är att anklaga offret, utan säger något om kräken till förövare.

Det är ingen tillfällighet att seriemördare exempelvis ofta "jagar" prostituerade.(de är socialt utsatta och därmed perfekta offer)

Relativ svaghet är generellt sett en orsaksförklaring till våld på mikronivå, det kan handla om att utnyttja ett numeriskt övertag såsom i huliganbråk, eller i rån, men det betyder inte att klander bör läggas på offer, all klander ligger på förövarna. Så även i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in