2018-12-16, 18:24
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Vill inte verka otrevlig, men har du någon källa på det?
Vad jag googlar fram så verkar det fortfarande aktuellt med topplån om man tänker låna 85% av bostadens värde.

https://www.mittbolan.se/topplan-bottenlan

Är själv belånad till 85% och det var inget snack om topp/bottenlån. Tror inte det har ändrats sedan jag tog lånet för två år sedan!
Citera
2018-12-16, 18:27
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Är själv belånad till 85% och det var inget snack om topp/bottenlån. Tror inte det har ändrats sedan jag tog lånet för två år sedan!
Rekommenderar dig att se över ditt bolån. De nämnde inte alls att lånet delats upp i två eller fler delar?
Köpte själv en ny bostadsrätt i augusti detta året, belånat till 50% och då erbjöds det topplån, vilket jag själv tackade nej till.
Citera
2018-12-16, 18:35
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Rekommenderar dig att se över ditt bolån. De nämnde inte alls att lånet delats upp i två eller fler delar?
Köpte själv en ny bostadsrätt i augusti detta året, belånat till 50% och då erbjöds det topplån, vilket jag själv tackade nej till.

Det är två olika lån, med olika löptider, men bägge har en ränta på 1,6% så inget dyrt topplån där 😁
Tror din bank har kört en fuling med dig 😐
Citera
2018-12-16, 18:47
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Det är två olika lån, med olika löptider, men bägge har en ränta på 1,6% så inget dyrt topplån där 😁
Tror din bank har kört en fuling med dig 😐
Topplån togs tydligen bort 2010. Men ersatts av blancolån.

https://www.pengar.se/topplan
Citera
2018-12-16, 18:54
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Topplån togs tydligen bort 2010. Men ersatts av blancolån.

https://www.pengar.se/topplan

Så är det! Jag hade lån på 90 talet, då var en del topplån å andra sidan fick man låna 100% av köpesumman då.
Citera
2018-12-16, 19:37
Medlem
frdks avatar
Citat:

Ingen expert men 0-60% är botten och 60-85% räknas som topplån om jag minns rätt. Sen trixar banker med räntesats så de ligger samma.. men det är väll inget som säger att det ska forts så.
85-90 har vissa som privatlån, men teoretiskt får de inte räkna så då det strider mot 15% regeln.

Tycker TS är mest inne på bli kvitt privatlånen så de kan shoppa loss, tycker jag är väldigt oansvarigt.. så ger inga tips/råd av den anledningen
Citera
2018-12-16, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cazzette
Nä, de vet vad de gett sig in på och har inte krävt tillbaka någonting, och har inte för avsikt att göra det heller. Det är mer jag och sambon som hellre betalar av till en bank än till våra familjer när vi är "vuxna".
Ja, precis. Ni är vuxna. Då gäller det att ta lite ansvar för er ekonomi. Ni sitter i en väldigt bra situation ekonomsikt som många unga skulle ge mycket för att vara i. Att ta ett nytt lån för att betala av ert räntefria lån är ju verkligen idiotiskt, speciellt eftersom ni förmodigen inte kan använda huset som säkerhet och därmed måste ta ett blancolån med hög ränta.
Svälj stoltheten, väx upp och ta lite ansvar!
Citera
2018-12-16, 22:36
Medlem
Pudersockers avatar
Betala tillbaka lite snabbare om ni kan och köp era mobiler om ni tycker ni har råd med det (jag skulle amortera mera), det som föräldrar älskar mest av allt är att ha bra kontakt med barnen och att det går bra för dem i livet och att hjälpa barnen ingår i det så återgälda det fina lånet ni fick genom att hälsa på dem då och då, pengarna är inte det viktigaste för dem utan det är ni.
Citera
2018-12-17, 00:02
Medlem
Ni får helt enkelt ta ett blancolån till pisshög ränta och betala av er skuld.
Eller helt enkelt bara betala med era löner. Vad tjänar ni? Är ni två så bör det inte vara några problem att betala av 15k per månad i 2 år. Visst det suger, men det är extremt skönt att ha det gjort i slutändan.
Citera
2018-12-17, 01:04
Medlem
Korkade? Tog INTE kontantinsats?

Med andra ord är det korkat att INTE vara skyldiga storbanker pengar i decennier vilka kan krascha vilken dag som helst.

Ja, herregud... Jag har faktiskt ingen sympati för svenskar längre, eftersom de knappt ens är människor.
Citera
2018-12-17, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Ja, herregud... Jag har faktiskt ingen sympati för svenskar längre, eftersom de knappt ens är människor.

Lite oroväckande att du avhumaniserar någon som ställer en enkel fråga. Mår du bra?
Citera
2018-12-17, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Lite oroväckande att du avhumaniserar någon som ställer en enkel fråga. Mår du bra?

Nej, mannen. Oroväckande är det att svenskar har förgört Sverige för all framtid. Jag har all rätt i världen att kalla er icke-människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in