Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-16, 20:46
  #9085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Kanske. Hur som helst så finns det ju ändå alla anledningar i världen till att undvika Postmord.

Det gäller att hitta någon butik som har alla småprylar man behöver. Jag handlade tre gånger hos Banggood, för de hade allt som behövdes. Tyvärr så försvann samtliga försändelser i Sverige hos PostNord. Jag kollade statistiken hos PostNord över försvunna försändelser och det försvinner 100 gånger fler nu än år 2007. Det måste vara många tjuvar där om de hinner plocka åt sig 7 500 000 försändelser per år.
Citera
2018-12-16, 21:11
  #9086
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det gäller att hitta någon butik som har alla småprylar man behöver. Jag handlade tre gånger hos Banggood, för de hade allt som behövdes. Tyvärr så försvann samtliga försändelser i Sverige hos PostNord. Jag kollade statistiken hos PostNord över försvunna försändelser och det försvinner 100 gånger fler nu än år 2007. Det måste vara många tjuvar där om de hinner plocka åt sig 7 500 000 försändelser per år.
Banggood är annars väldigt bra och har många fraktvarianter man kan använda sig av.

Ja, det är helt bisarrt hur mycket stölder det verkar vara.
Citera
2018-12-16, 22:32
  #9087
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Banggood är annars väldigt bra och har många fraktvarianter man kan använda sig av.

Ja, det är helt bisarrt hur mycket stölder det verkar vara.

Jag råkade handla på deras eBay butik som de hade förut och där fanns det inte så många alternativ. Då hade man inte heller problem med PostNords nya hantering av utlandsförsändelser. Nu har jag inte hittat vad Banggood tar till Sverige, men "Expedited shipping service $0.94 5-8 business days" till USA måste vara billigt.
Citera
2018-12-16, 22:49
  #9088
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag råkade handla på deras eBay butik som de hade förut och där fanns det inte så många alternativ. Då hade man inte heller problem med PostNords nya hantering av utlandsförsändelser. Nu har jag inte hittat vad Banggood tar till Sverige, men "Expedited shipping service $0.94 5-8 business days" till USA måste vara billigt.
Vad det kostar beror lite på vad man har beställt. Jag beställde en RC-bil, det kostade typ 200 och jag beställde två små actionkameror, det kostade 18 kronor.
Citera
2018-12-21, 00:47
  #9089
Medlem
Jag beställde några adaptrar från aliexpress till ett värde av ca 20$ som skickades hela vägen hem till min brevlåda. Det fanns en påklistrad lapp på utsidan av paketet där det stod "Value: 0.5$" och jag betalde varken hanteringsavgift eller moms. Någon som vet om kineserna fuskade med deklarationen för att undvika avgifterna eller om jag bara hade tur? Angående metod för frakt betalade jag ca 2 dollar för det billigaste alternativet och paketet vägde mindre än 100 gram
__________________
Senast redigerad av LilleKanin 2018-12-21 kl. 00:56.
Citera
2018-12-24, 18:03
  #9090
Medlem
Hej,

Jag har beställt en vara från Japan och butiken nedvärderade varan ordentligt utan jag hade chans att få info om det förrän efteråt. Den skickas med EMS och är värderad till cirka 2000 YEN (riktiga värdet är 10 gånger mer). Hur blir det nu? Jag har inga problem att betala moms , tull och adminavgifter. Men jag vill inte att de (tullen) ska öppna paketet och rota i den. Gör de det, eller skickar de en förfrågan om kopia på kvitto? Hur ofta öppnar de paket för att få fram mer info om den, t.ex. kvitto eller ordersedel. Stickprov och hund/röntgen som visar nått konstigt förstår jag att de öppnar.

Tack på förhand och god jul och gott nytt år :-)
Citera
2018-12-24, 19:00
  #9091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shompis
Hej,

Jag har beställt en vara från Japan och butiken nedvärderade varan ordentligt utan jag hade chans att få info om det förrän efteråt. Den skickas med EMS och är värderad till cirka 2000 YEN (riktiga värdet är 10 gånger mer). Hur blir det nu? Jag har inga problem att betala moms , tull och adminavgifter. Men jag vill inte att de (tullen) ska öppna paketet och rota i den. Gör de det, eller skickar de en förfrågan om kopia på kvitto? Hur ofta öppnar de paket för att få fram mer info om den, t.ex. kvitto eller ordersedel. Stickprov och hund/röntgen som visar nått konstigt förstår jag att de öppnar.

Tack på förhand och god jul och gott nytt år :-)
90% av gångerna är det den deklarerade summan som du ska betala moms på + 75 kronor hanteringsavgift. Om det är fel på deklarationen skickas varan troligtvis tillbaka, men det är säljaren som är ansvarig för deklarationen, så inga straffavgifter kommer läggas på dig. Eftersom paketet skickas från utlandet ökar risken att Tullen genomsöker paketet, och om det är stort ökar risken ytterligare. Jag skulle säga att risken är i princip obefintlig att tullen skulle ta paketet för stickprovskontroll så länge det inte rönkats (mindre än 1% risk) eller blivit med markerad av en hund (mindre än 5% risk). Det finns även en risk att exportören blivit rödmarkerad av Tullen och att samtliga paket från det företaget genomsöks av Tullen.
__________________
Senast redigerad av LilleKanin 2018-12-24 kl. 19:11.
Citera
2018-12-24, 19:13
  #9092
Medlem
Hej Lillekanin,

När du säger att paketet genomsöks av tullen, menar du att de öppnar den?
Citera
2018-12-24, 19:53
  #9093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shompis
Hej Lillekanin,

När du säger att paketet genomsöks av tullen, menar du att de öppnar den?
När jag säger genomsöks menar jag att paketen öppnas. I första hand används hundar/röntgen. Om Tullen hittar något misstänkt kommer paketet då att öppnas. Om det är en exportör som satt i system att fuska med deklarationen finns det viss risk att paketet öppnas för att kolla att deklarationen stämmer. Men det här är bara ett problem om man beställer stora/många paket, och drabbar väldigt sällan privatpersoner.

Den sammanlagda risken att paketet beställt av en privatperson utanför EU öppnas av Tullen är mindre än 2%. Så länge inte exportören gjort något exeptionellt korkat.
__________________
Senast redigerad av LilleKanin 2018-12-24 kl. 19:57.
Citera
2018-12-24, 20:15
  #9094
Medlem
Exporten är en professionel (förutom fifflet med deklarationen då ummm...) och välkänd butik för så kallade samlare av figurer över hela världen. Men de verkar ha en tendens att undervärdera värdet då de förmodligen har fått påtryckingar av kunder. Deklarationen kommer annars att vara korrekt. Plastic figure eller nått i den stilen skriver de. Jag själv har för första gången beställt något från dem.
Vore bättre om man kunde bocka för undervärdering eller vad man vill när man beställer så skyller man sig själv om det blir problem senare. Denna exportör är troligen inte så stor i Sverige så jag skulle bli förvånad om tullen har flaggat dem för fuffens.
Citera
2018-12-24, 20:22
  #9095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shompis
Exporten är en professionel (förutom fifflet med deklarationen då ummm...) och välkänd butik för så kallade samlare av figurer över hela världen. Men de verkar ha en tendens att undervärdera värdet då de förmodligen har fått påtryckingar av kunder. Deklarationen kommer annars att vara korrekt. Plastic figure eller nått i den stilen skriver de. Jag själv har för första gången beställt något från dem.
Vore bättre om man kunde bocka för undervärdering eller vad man vill när man beställer så skyller man sig själv om det blir problem senare. Denna exportör är troligen inte så stor i Sverige så jag skulle bli förvånad om tullen har flaggat dem för fuffens.
Så länge det inte är något olagligt du försöker importera, spelar det ingen roll. Det är alltid säljaren/exportören som är ansvarig att innehållet är korrekt deklarerat. Saker man köper från Aliexpress brukar vara undervärderade och inget jag har beställt har blivit öppnat eller omvärderat av Tullen.
Citera
2018-12-24, 21:54
  #9096
Medlem
Ok LilleKanin. Tack för all tid och info du har givit mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback