• 1
  • 2
2018-12-14, 20:40
Avstängd
Jag lyckades hitta inställningar att stryka av dolda mappar och hittade massa jag inte sett tidigare . En var om fjärrstyrning. Datorn har inte varit sig lik. Jag köpte datorn med förinstalerat windows 8.1 och fick uppgradera till 10 kostnadsfritt. Duger det att återställa inne på windows ? Eller finns det bättre alternativ
Vad är det bästa jag kan göra i denna situation för att vara på säkra sidan. som är kunnigare.
Notera att vi använderr comhems hub modem i huset
Ha trevlig helg alla glada

Vill påpeka att det finns en möjlighet att ett intrång är i.närheten i bostadsrätten dock inge säkerhet på att de är så . Skall ringa min isp imorgon och förklara mina tankar kring detta. Tog även lite bilder på dessa dolda mappar som visa sig efter jag avboka dölj vissa mappar på alternativ som hade en map gällde fjärrstyrning som jag ska fråga om.

Oerhört tacksam för hjälp. Just nu tills jag löst problemet om det så är ett problem.

Ha en bra helg till alla sanna glada människor
Senast redigerad av Babyspenat 2018-12-14 kl. 20:52.
Citera
2018-12-14, 20:47
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Bör väl räcka med en systemåterställning. Därefter kör en fullständig kontroll med datorns uppdaterade säkerhetsprogram.
Citera
2018-12-15, 16:14
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Varför skulle din internet leverantör bry sig om att du har massa problem med Din Dator? Dom levererar internet till dig, dom är inget service center som hanterar dator problem man själv har.

Det finns bara en vettig sak att göra om du vill vara helt säker: Ladda ner en skivavbildning av Windows 10 från Microsoft's hemsida och installera om och radera ALLT.
Citera
2018-12-15, 18:40
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
En var om fjärrstyrning. Datorn har inte varit sig lik.
Du behöver nog närmare beskriva vad som hänt med datorn, hur kommer det sig (mer exakt) att du tror någon fjärrar den?
Vad heter de mappar du hittat? Fjärrskrivbord, remote desktop, remote assistance m.fl är funktioner som finns i windows och som går aktivera/stänga av. Remote kan också gå åt andra hållet, d.v.s du kan fjärra andra datorer.
Det är också relevant om datorn är en "märkesdator" typ hp, dell, asus m.fl, eller om den är hemmabyggd. Märkesdatorer kan ha många underliga finesser och program förinstallerade och som kunden aldrig använder. Butiksbyggda datorer kan ha fjärrstyrning inlagd för att ge support till kunden efter leverans, d.v.s du ringer supporten och de kopplar upp sig mot din dator för att fixa till problemen den vägen och du slipper därmed frakta in datorn till dem.
Citera
2018-12-16, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Varför skulle din internet leverantör bry sig om att du har massa problem med Din Dator? Dom levererar internet till dig, dom är inget service center som hanterar dator problem man själv har.

Det finns bara en vettig sak att göra om du vill vara helt säker: Ladda ner en skivavbildning av Windows 10 från Microsoft's hemsida och installera om och radera ALLT.

Microsoft har en "Windows Media Creation Tool" på deras hemsida som man kan ladda ner. Med hjälp av den kan man skapa en USB-sticka med Windows 10-installationsfiler på.

Hitta en Windows 10 dator som du kan vara säker på inte är infekterad. Gå sedan in här: https://www.microsoft.com/en-gb/soft...load/windows10 och ladda ner på knappen "Download tool now". Se till att ha en USB sticka också. Kör programmet och välj USB stickan, det är ganska lätt att fatta vad man ska göra.

Sen stoppar du USB stickan in i din infekterade dator och ominstallerar Windows 10 precis som den citerade användaren nämnt. Notera att du kommer förlora alla dina filer.
Citera
2018-12-16, 11:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rickydickie
Microsoft har en "Windows Media Creation Tool" på deras hemsida som man kan ladda ner. Med hjälp av den kan man skapa en USB-sticka med Windows 10-installationsfiler på.

Hitta en Windows 10 dator som du kan vara säker på inte är infekterad. Gå sedan in här: https://www.microsoft.com/en-gb/soft...load/windows10 och ladda ner på knappen "Download tool now". Se till att ha en USB sticka också. Kör programmet och välj USB stickan, det är ganska lätt att fatta vad man ska göra.

Sen stoppar du USB stickan in i din infekterade dator och ominstallerar Windows 10 precis som den citerade användaren nämnt. Notera att du kommer förlora alla dina filer.
Hur är det med aktivering av windows 10 då ? om de behövs
Citera
2018-12-16, 12:29
Medlem
Citat:
Jag lyckades hitta inställningar att stryka av dolda mappar och hittade massa jag inte sett tidigare . En var om fjärrstyrning. Datorn har inte varit sig lik. Jag köpte datorn med förinstalerat windows 8.1 och fick uppgradera till 10 kostnadsfritt. Duger det att återställa inne på windows ? Eller finns det bättre alternativ
Vad är det bästa jag kan göra i denna situation för att vara på säkra sidan. som är kunnigare.
Notera att vi använderr comhems hub modem i huset
Ha trevlig helg alla glada

Vill påpeka att det finns en möjlighet att ett intrång är i.närheten i bostadsrätten dock inge säkerhet på att de är så . Skall ringa min isp imorgon och förklara mina tankar kring detta. Tog även lite bilder på dessa dolda mappar som visa sig efter jag avboka dölj vissa mappar på alternativ som hade en map gällde fjärrstyrning som jag ska fråga om.

Oerhört tacksam för hjälp. Just nu tills jag löst problemet om det så är ett problem.

Ha en bra helg till alla sanna glada människor

Ett virusprogram lägger väl knappast in synliga mappar med fjärrstyrning. Sök av enheten med malwarebytes eller sophos virus removal tool, borde väl räcka.
Citera
2018-12-16, 12:35
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:

Licensen finns redan aktiverad.
Citera
2018-12-16, 17:00
Medlem
Citat:
Skippa steget där det frågar efter nyckeln. Nästa gång datorn kopplas mot internet aktiveras den automatisk efter ett tag.

https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs
Du bör passa på att ta bort partitionerna på disken som videon gör efter tiden 2:20. Tar bar några sekunder extra och fixar fel där det inte räckte att bara formatera, installera, återställa.
Citera
2018-12-16, 20:35
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

Hmm jag vet inte om det är sant men hört om någon form av virus som kan göra att en dator plötsligt kan användas som lagring ev olaglig porr
De kanske tar så liten del att användare inte märker av det, men skickas massa data, då kanske de borde bry sig ?
Citera
2018-12-17, 02:49
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Hmm jag vet inte om det är sant men hört om någon form av virus som kan göra att en dator plötsligt kan användas som lagring ev olaglig porr
De kanske tar så liten del att användare inte märker av det, men skickas massa data, då kanske de borde bry sig ?
Om du skulle ha en dator som spyr ut trafik och är i något botnät blir du troligtvis avstängd och får ett brev om problemet, och kanske en uppmaning om att lösa ditt problem med en hänvisning till Microsoft för att installera om. inget din operatör bryr sig om att lösa mer än att fimpa ditt nätverk,då är deras problem löst.

Dom har inget ansvar eller intresse att bry sig,dom är som brevbärare, levererar bara paket.
Citera
2018-12-17, 13:54
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Om du skulle ha en dator som spyr ut trafik och är i något botnät blir du troligtvis avstängd och får ett brev om problemet, och kanske en uppmaning om att lösa ditt problem med en hänvisning till Microsoft för att installera om. inget din operatör bryr sig om att lösa mer än att fimpa ditt nätverk,då är deras problem löst.

Dom har inget ansvar eller intresse att bry sig,dom är som brevbärare, levererar bara paket.

Fast de ger ju iaf service om själva uppkopplingen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in