• 11 147 online
  • 1 203 508 medlemmar
  • 62 273 733 inlägg
2008-05-19, 12:57
  #1
Medlem
Clay Allisons avatar
Om man vill fotografera målningar, och sätter Kodak Color Control Patches
och en gråskala bredvid tavlan, kan man då i princip alltid få till färgerna i efterhand?
Oavsett färgstick och ljusförhållanden i lokalen, inom rimliga gränser såklart?

Om det är så, hur gör man i exv Photoshop?
Citera
2008-05-19, 14:18
  #2
Medlem
sceptics avatar
Jag tror att du klarar dig med ett gråkort med svart, vitt och grått (17% grått eller vad det nu brukar vara). I Photoshop kan du ange vad i bilden som ska vara svart, vitt och grått genom att öppna "curves" (Image -> Adjustments -> Curves) och sedan ange vilken punkt av bilden som ska vara svart genom att klicka på "eyedroppern" under histogramet som är svart och klicka på den del av fotot som ska vara svart (det vill säga den svarta rutan på gråkortet som du satt bredvid tavlan). Sedan gör du samma sak för grått (klicka på grå eyedropper och den grå delen av gråkortet) och vitt (vice versa). Om du gjort rätt så bör färgerna på fotot av tavlan vara de sa samma som "i verkligheten".

EDIT: "Eyedropper" är de tre symbolerna till vänster om "Show Clipping" i den här bilden:
http://photoshopnews.com/wp-content/...blendmodes.jpg
__________________
Senast redigerad av sceptic 2008-05-19 kl. 14:25.
Citera
2008-05-19, 15:34
  #3
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Jag tror att du klarar dig med ett gråkort med svart, vitt och grått (17% grått eller vad det nu brukar vara). I Photoshop kan du ange vad i bilden som ska vara svart, vitt och grått genom att öppna "curves" (Image -> Adjustments -> Curves) och sedan ange vilken punkt av bilden som ska vara svart genom att klicka på "eyedroppern" under histogramet som är svart och klicka på den del av fotot som ska vara svart (det vill säga den svarta rutan på gråkortet som du satt bredvid tavlan). Sedan gör du samma sak för grått (klicka på grå eyedropper och den grå delen av gråkortet) och vitt (vice versa). Om du gjort rätt så bör färgerna på fotot av tavlan vara de sa samma som "i verkligheten".

EDIT: "Eyedropper" är de tre symbolerna till vänster om "Show Clipping" i den här bilden:
http://photoshopnews.com/wp-content/...blendmodes.jpg


Mja, mjo det blir faktiskt bra så vitt jag kan bedöma. Det tackar jag för!
Eyedroppern med svart, grått och vitt finns ju även under 'Levels' - blir det samma resultat om man använder den?

Dessutom, kan det inte hända att färgnivåerna blir fel om man bara jobbar med gråskalan? Jag bara undrar.
Citera
2008-05-19, 16:03
  #4
Medlem
sceptics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Mja, mjo det blir faktiskt bra så vitt jag kan bedöma. Det tackar jag för!
Eyedroppern med svart, grått och vitt finns ju även under 'Levels' - blir det samma resultat om man använder den?

Dessutom, kan det inte hända att färgnivåerna blir fel om man bara jobbar med gråskalan? Jag bara undrar.

Det borde nog funka under levels också. Curves är ju en avancerad version av levels, i princip.

För korrekt vitbalans så ska det räcka med korrigering för vitt, svart och grått. Du har ju då så att säga angivit extrempunkterna och mittenpunkten för färgskalan, som resten av färgerna ska relateras till. Det är ingen slump att det inte finns en eyedropper för blått, en för rött, en för grönt osv. De tre som finns ska vara tillräckligt.

Sen är det givetvis viktigt att hårdvarukalibrera skärmen så att den faktiskt visar de färger den ska, annars kan du ha perfekta färger på skärmen och få något helt annat om/när du skriver ut.
Citera
2018-12-04, 16:23
  #5
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Det borde nog funka under levels också. Curves är ju en avancerad version av levels, i princip.

För korrekt vitbalans så ska det räcka med korrigering för vitt, svart och grått. Du har ju då så att säga angivit extrempunkterna och mittenpunkten för färgskalan, som resten av färgerna ska relateras till. Det är ingen slump att det inte finns en eyedropper för blått, en för rött, en för grönt osv. De tre som finns ska vara tillräckligt.

Sen är det givetvis viktigt att hårdvarukalibrera skärmen så att den faktiskt visar de färger den ska, annars kan du ha perfekta färger på skärmen och få något helt annat om/när du skriver ut.

Tack!
Citera
2018-12-15, 20:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Om man vill fotografera målningar, och sätter Kodak Color Control Patches
och en gråskala bredvid tavlan, kan man då i princip alltid få till färgerna i efterhand?
Oavsett färgstick och ljusförhållanden i lokalen, inom rimliga gränser såklart?

Om det är så, hur gör man i exv Photoshop?
Nja det beror på. Om du inte har möjlighet att kontrollera ljuset så händer det inte allt för sällan (faktiskt rätt ofta) att du råkar ut för blandljus. Ett lysrör, en golvlampa och en spotlight. Alla har olika färgtemperatur och inte ens ett gråkort kan rädda dagen. Det är bara att manuellt maska ut de olika delarna av bilden och ställa varje del individuellt. Jag sitter just nu med interiörbilder från olika arkitektfotograferingar och det är inte så kul. Stämningsfull belysning över matbordet, spotlight staket i köket, en läslampa i hörnet vid soffan och lite dagsljus från ett fönster. Taket skimrar i lila, orange, grönt och gult.
__________________
Senast redigerad av martinator 2018-12-15 kl. 20:06.
Citera
2018-12-15, 20:11
  #7
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nja det beror på. Om du inte har möjlighet att kontrollera ljuset så händer det inte allt för sällan (faktiskt rätt ofta) att du råkar ut för blandljus. Ett lysrör, en golvlampa och en spotlight. Alla har olika färgtemperatur och inte ens ett gråkort kan rädda dagen. Det är bara att manuellt maska ut de olika delarna av bilden och ställa varje del individuellt. Jag sitter just nu med interiörbilder från olika arkitektfotograferingar och det är inte så kul. Stämningsfull belysning över matbordet, spotlight staket i köket, en läslampa i hörnet vid soffan och lite dagsljus från ett fönster. Taket skimrar i lila, orange, grönt och gult.


Hehe, jag förstår. Det låter ju helt rimligt.

Men om vi tänker oss målningar fotograferade i mulet dagsljus endast?
Citera