• 11 210 online
  • 1 203 508 medlemmar
  • 62 273 723 inlägg
  • 2
  • 3
2018-12-13, 19:14
Moderator
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Jag tror att du underskattar hur pass många som lockas utav det där lilla extra pirret i magen som uppstår när det blir våldsamt på en arena. Det är ingen tillfällighet att det ofta är hatmatcherna som drar mest publik och det är ingen tillfällighet att klubbar med våldsamma anhängare ofta tilldrar sig mer publik. Det är ett positivt renommé.

Jag tror att du överskattar lockelsen i själva våldet, i förhållande till vilka negativa konsekvenser det för med sig på alla plan.

Jag säger inte att det inte finns en grupp (utanför kat B/C) som lockas av pirret när det uppstår våldsamheter, men du drar det alldeles för långt när du extrapolerar det till publik på hatmatcher, och att det skulle hänga samman med att klubbar med våldsamma anhängare drar mer publik.

Det som lockar den stora massan publik till hatmatcherna är snarare, dels för att det inte sällan är matcher mellan storlag och/eller topplag (alltså intressant ur sportslig synvinkel) och givet den första delen också dels för att storlag/topplag i kombination med lite hat gör att stämningen/inramningen på matchen är bättre (alltså intressant ur läktarsynvinkel). Konstanta våldsamheter på arenan stöter snarare bort fler åskådare än det lockar till sig.

I det andra resonemanget är snarare korrelationen det omvända. Lag med många supportrar kommer naturligt att ha ett högre nummer våldsamma supportrar, eftersom urvalsgruppen är större.

/feldgrau
Citera
2018-12-14, 19:50
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag kopplar inte ihop rasism och våld. Jag säger bara att det är två saker som vi i stort sett blivit av med på arenorna under dom senaste åren vilket givetvis gynnat publikstillströmningen i stort. Det var inte direkt mycket folk förr när det kastades asfalt på Gamla från bortasektioner, det var inte så lockande för många att stå i "ughande"-klackar, det var inte så lockande att hamna i stök utanför arenorna för dom flesta etc.

Döda fotbollskulturen? Knappast, det finns inget härligare än att vara på en knökad arena och vråla.
Vad är anledningen till att våldet har försvunnit? Har lagarna skärpts? Vill minnas att själva förövarna ofta gick helt ostraffade medans klubbarna fick bita i sura äpplet.
Citera
2018-12-15, 09:02
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Vad är anledningen till att våldet har försvunnit? Har lagarna skärpts? Vill minnas att själva förövarna ofta gick helt ostraffade medans klubbarna fick bita i sura äpplet.

Våldet har ju inte försvunnit utan framförallt förflyttats, även om det minskat även där får man säga.

Runt/på arenorna är det betydligt bättre koll idag helt enkelt, kameraövervakning och bättre bevakning rent generellt.
Klubbarna fick ofta rätt stränga straff då även om dom var bakbundna av diverse regler/lagar.
Sedan ska man inte underskatta att våldsverkarna själva hellre numera oftast tar sina bataljer där det inte stör tredje part. Vill två gäng slåss på en öde parkeringsplats 20 mil från bådas hemmamarker så drabbas ju inte vanliga fans på något sätt.
Citera
2018-12-15, 15:45
Medlem
SnyggaJims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Finns fler anledningar. Förutom att det är bättre säkerhet idag så får man också komma ihåg att det var mindre rumsrent på den tiden att vara supporter än det är idag. I massmedia var det väldigt ofta så att man sammankopplade supporterskap med huliganism. Detta i sin tur berodde på att de som var journalister då inte vuxit upp med supportskap på samma sätt som vår generation (70-80-talister) hade gjort och då visste de väldigt lite om det och drog sina slutsatser därefter. Detta gjorde att bilden var att det var norm att bete sig rentav illa på arenorna runtom i landet vilket ytterligare spädde på polariseringen mellan supportrar och journalister. Men idag består journalistkåren i huvudsak av personer inom den tidigare nämnda generationen och då är attityden till supportrar mer förstående vilket gör att den allmänna bilden av att vandalism skulle vara norm på arenor i mångt och mycket försvunnit. Samma utveckling såg vi med hårdrocken på 80-talet och dataspel på 90-talet.

Det beror nog också på att många som idag är vuxna och har barn har vuxit upp med denna supporterkultur och därför tar sig till arenorna. Det i sig, att det finns vuxna och mogna människor i publiken, skapar en lugnare stämning än om de flesta i framförallt ståplatspubliken är tonåringar eller i 20 års ålder, fyllda av testosteron och tycker våld och könsord är jättetufft. Mångfalden skapar alltså i sig en lugnare atmosfär än tidigare.

Sen har självklart dödsfallet 2014 spelat en stor roll. De flesta människor tyckte att det var hemskt och förjävligt att en person dödades inför matchen. Och där fick man se vad överdriven hets inför en match kunde leda till, och det skapade en bitter känsla inför alltför hårda ord och brutal hets kan leda till. Det tror jag gjorde ett visst intryck.

Med det sagt så bör det nämnas att våld fortfarande sker i anslutning till matcherna. Men det är mycket mindre idag än förr och sker oftast längre bort. Det har vi tekniken (mobiltelefonerna) att tacka för. Och som jag sa är det något jag är glad över för jag tycker att våld är vidrigt och inget som hör hemma på fotbollsarenor!
Citera
  • 2
  • 3