Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-18, 19:45
  #13
Medlem
QwertySalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Som vanligt är det många som inte vet vad dom pratar om...

Går regelbundna färjor från Argentina. Den vanligaste går från Ushuaia. Finns sista minuten biljetter till ett "lågt pris". Räkna med runt 30.000 kr minst på en sådan biljett.
Den lägsta sista minuten som jag har stött på var runt 20.000 kr.

Går också färjor från Nya Zeeland nära Invercargill, dock är dom dyrare, tar längre tid, mindre frekventa, men också mindre turistiga.

Färjorna från Nya Zeeland eller Argentina skiftar det nu mellan. Något tips om hur jag ska lösa denna planering?
Citera
2018-12-05, 13:57
  #14
Medlem
Finns även dykresor dit men räkna med ca 100 000 för resa all inklusive.
Citera
2018-12-13, 19:58
  #15
Medlem
Snapcounts avatar
Även "Hurtigruten" tar sig turer dit : https://www.hurtigruten.no/destinasjoner/antarktis/

En arbetskamrat tog en kryssning med Hurtigruten till Anktarktis, var mycket nöjd..

Jag har sneglat på att ta en tur dit.., om ca 10 år när pensionen börjar närma sig. Finner det mest intressant att ta en tur med en så litet skepp som möjligt, då är chanserna för flera fysiska strandhugg större. Dvs du får gå på själva Antarktis mera, och inte bara ta en kryssning på sjön.

-Ryssarna har ett par skepp..
-National Geographic anordnar även intressanta turer..

Finns om ni googlar en smula..
Citera
2018-12-13, 20:27
  #16
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Även "Hurtigruten" tar sig turer dit : https://www.hurtigruten.no/destinasjoner/antarktis/

En arbetskamrat tog en kryssning med Hurtigruten till Anktarktis, var mycket nöjd..

Jag har sneglat på att ta en tur dit.., om ca 10 år när pensionen börjar närma sig. Finner det mest intressant att ta en tur med en så litet skepp som möjligt, då är chanserna för flera fysiska strandhugg större. Dvs du får gå på själva Antarktis mera, och inte bara ta en kryssning på sjön.

-Ryssarna har ett par skepp..
-National Geographic anordnar även intressanta turer..

Finns om ni googlar en smula..

Om man tar sig till fastlandet själv; billigare alternativ?
Citera
2018-12-13, 20:41
  #17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Om man tar sig till fastlandet själv; billigare alternativ?

Inte möjligt lagligt vad jag vet. Internationella avtal etc.., bara möjligt med någon "större" bakom sig. Inte ensam.

På själva Antarktis måste min arbetskamrat ta på sig kläder ifrån "Hurtigruten", att man inte lämnar sig spår efter sig, inte ens ta med sig en sketen sten därifrån, eller dumpar en fimp efter sig. Detta är två år sedan nu i vintern.

Fun fact : McMurdo Station skall vara enda stället på Antarktis som har en ATM.
Citera
2018-12-13, 20:45
  #18
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Inte möjligt lagligt vad jag vet. Internationella avtal etc.., bara möjligt med någon "större" bakom sig. Inte ensam.

På själva Antarktis måste min arbetskamrat ta på sig kläder ifrån "Hurtigruten", att man inte lämnar sig spår efter sig, inte ens ta med sig en sketen sten därifrån, eller dumpar en fimp efter sig. Detta är två år sedan nu i vintern.

Fun fact : McMurdo Station skall vara enda stället på Antarktis som har en ATM.

Tack!
Men nu menade jag om man tar sig till Argentina; hittar man mindre båtar med lägre priser?
Citera
2018-12-13, 21:06
  #19
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Tack!
Men nu menade jag om man tar sig till Argentina; hittar man mindre båtar med lägre priser?

Ingen aning..

Spontant tänker jag nog att skeppare som rör sig i dessa vatten, vet vad de gör. Dvs får du ett "för bra bud" ifrån en anonym stackare.., utan cv..

Så är det för bra för att vara sant.

Satsa på en välrenommerad istället : Ryssarna, National Geographic.., finns fler.

Finns ingen "free lunch" som bekant..
Citera
2019-04-29, 13:57
  #20
Medlem
DumpsterFires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Jag har sett ett svenskt resebolag sälja resor dit. 50 000kr. Kommer tyvärr inte ihåg vilket resebolag det var men googla lite så hittar du säkert.

50lök! Oj tusan
Citera
2019-04-30, 14:43
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumpsterFire
50lök! Oj tusan
Ja hittade det igen bolaget resia har resor dit
Citera
2019-05-01, 09:06
  #22
Medlem
GormDenGamles avatar
Hurtigruten: https://www.hurtigruten.no/finn-din-...anguageCode=no
Citera
2019-05-02, 01:13
  #23
Medlem
_killahs avatar
Tydligen kan man även flyga till den geografiska Sydpolen nu för tiden, och övernatta i tält. Endast
$50000 / person

https://www.polarquest.se/resor/anta...-flyg-20192020
Citera
2019-05-02, 01:37
  #24
Medlem
Riven-Osts avatar
Har en polare som var på Antarktis i en dryg vecka för några månader sen, och för honom gick kalaset på ~30.000 kr. Men så var han också i Ushuaia i två veckor och väntade på att en billig biljett skulle dyka upp...
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2978012

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback