Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-12-12, 16:18
  #85
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag förstår din undran.
För att försöka hålla mig till topic.
Det som gör att jag sökt mig till poesi ibland har varit för att där har jag hittat exakta beskrivningar av tillstånd som jag varit i. Och tillstånd, upplevelser som jag är intresserad av men ändå inte själv upplevt.
Beskrivningar som också kan finnas i romaner men inte med samma pregnans. Tycker jag.
Finns också i filmer.

Poesi kan därför ses som en spjutspets verksamhet inom humanvetenskap. I utforskandet av det mentala landskapet. Men just spjutspets ambitionen kan göra den krävande.
Och därmed en anledning till att poesi inte läses.

Att poesi numer inte är läst så flitigt som tidigare som TS förmodar, kan gissningsvis vara en naturvetenskapliga färgad ambition att fokusera på statistik och matematik i sina beskrivningar av mänskliga fenomen, mer än på hur de upplevs. Vilket gjort att poesi förlorat sin status av att ge unika inblickar om människan. Till den grad ,att som en del här, kategorisera det som ”dravel”.

Men dålig poesi finns som dålig facklig vetenskap. Epigoneri, ordmålningar, staplande av truismer. Ingen exakt verksamhet. Inga nya landskap som öppnas.

Bra vetenskap kan vara som god poesi.. Läser just nu en språkvetare (Alte Grönn) som säger: "Mitt projekt har jag hållit på med i tio år utan att producera en enda publikation. Jag har hundratals sidor med anteckningar. men jag hittar inte det jag letar efter: den oväntade vackra generaliseringen."
Vackert, eller hur?
Tack, jag tror jag förstår lite hur du tänker - en exakt beskrivning av DITT tillstånd (kanske då inte av "verkligheten oberoende av din upplevelse av densamma). Nu tror jag inte att intresset för poesi trängts ut av människors fokus på exakt vetenskap, men du berör ändå en intressant aspekt, nämligen om inte facklitteratur kan rymma estetiska kvaliteter. Historiskt sett var det kring skiftet 1700/1800 talet som vi har dagens klyvnad mellan subjektivitetens linje som är konstens och objektivitetens representerad av vetenskapen. En gigant som Diderot kunde samla sin tids vetande i en konstnärligt fullödig Encyklopedi och vi ska naturligtvis inte glömma vår egen Linné.
Därefter började forskare och filosofer skriva på den torra tungfotade prosa är vetenskapens signum.
Men naturligtvis finns det undantag. Jag tar mig friheten att citera ur Nordisk Familjebok från förra sekelskiftet. Begreppet Skymning:

Citat:
De färgfenomen, som visa sig på himmelen vid solnedgången, växla mycket efter atmosfärens beskaffenhet och framför allt efter dess fuktighetshalt. . Vissa molnformer, de s. k. ”cirrostratus” och ”cirromcumuli”, synas föröka fenomenets prakt, likaså finns i atmosfären fördeladt stoft af kosmiskt eller vulkaniskt ursprung.. Ehuru de färger, som framträda olika kvällar, ej äro fullkomligt identiska, visar dock företeelsen ett visst typiskt förlopp, bestående däruti, att vissa färgnyanser först uppträda på bestämda delar af himmelen och sedan utbreda sig, sammandraga sig eller förflytta sig i bestämd led, medan på andra ställen andra reguljära iakttagas. De beskrifningar man eger öfver företeelsen afvika i många hänseenden från hvarandra. Dock sätta alla författare de reguljära faserna i den samma i förbindelse med öfriga fenomen, som uppträda, då solen är nära horisonten.

Läs vidare på:

http://runeberg.org/nfce/0674.html

klart njutbart!

Ursäkta OT!
Citera
2018-12-12, 20:52
  #86
Medlem
Jofs avatar
Massajen.
Skymning. Vad skiljer den beskrivningen från Poesi?

Och varför läser man inte poesi längre.
Man kan lika gärna fråga sig varför ingen läser spetskompetens utläggningar i naturvetenskap.
Einstein var ingen populärförfattare på sin tid.
Skriv som Dylan och Leonard Cohen och du är hemma.

Ju bättre beskrivningarna ju närmare sanningen. Är min tes. Oberoende av uppdelningar i poesi, konst, litteratur, humanvetenskap och naturvetenskap.
__________________
Senast redigerad av Jof 2018-12-12 kl. 21:01.
Citera
2018-12-13, 18:15
  #87
Medlem
Jofs avatar
Kanske det som med filosofi, man har inget större utbyte av den om man inte själv ställt frågorna som behandlas?
Men varför detta skulle påverka att man läser mindre nu än förr, har jag ingen aning om.
Om det nu är så att tesen stämmer.
Tar länken dikta.se och ser att många skriver där OCH varför inte läser. Mest kvinnor tycks det. Läser två dikter. Tycker dom är bra. Både vad gäller form och innehåll. Preciserar viktiga saker med bra tempo och yttre formgivning.
__________________
Senast redigerad av Jof 2018-12-13 kl. 18:24.
Citera
2018-12-13, 18:36
  #88
Medlem
knallpulver-fikuss avatar
De flesta skönlitterära böcker är ganska tråkiga, men poesi är nog allra värst, skittråkigt och helt ointressant att läsa.

En viss skillnad är det väl när en såpass orginell och dynamisk kille som Bruno K Öijer läser upp sina dikter på skiva eller scen, men att själv läsa hans böcker skulle jag inte orka med.

Poesi är så tråkigt att man nästan somnar bara man rör vid en sådan bok.
Citera
2019-06-18, 06:18
  #89
Avstängd
Mertillens avatar
Vad är poesi?

Är låttexter posei? Exempel: Iron Maidens The Trooper.
Citera
2019-06-18, 09:32
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vad är poesi?

Är låttexter posei? Exempel: Iron Maidens The Trooper.

Här kommer ett prettosvar: Ja, det är de absolut. Just den är mycket känsla och jäkligt effektivt synkad med musiken men texten är för enkel i betydelsen 'allt avslöjas och skrivs läsaren på näsan' och på det sättet liknar den mer hötorgskonst än en genomarbetad, fyndig och ögonöppnande text. Visst, allt är en fråga om tycke och smak men ett tränat öga kräver mer av bra poesi än så, men självklart är det ändå poesi (och konst) på samma sätt som en tavla med det gråtande barnet är det. En annan sak är ju att riktigt vass poesi inte alltid funkar så där jäkla bra till musik eftersom låttexter måste ta extra mycket hänsyn till fonetik för att de ens ska kunna gå att sjunga, och det görs ju då på bekostnad av textinnehållet.
Citera
2019-06-18, 11:19
  #91
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Här kommer ett prettosvar: Ja, det är de absolut. Just den är mycket känsla och jäkligt effektivt synkad med musiken men texten är för enkel i betydelsen 'allt avslöjas och skrivs läsaren på näsan' och på det sättet liknar den mer hötorgskonst än en genomarbetad, fyndig och ögonöppnande text. Visst, allt är en fråga om tycke och smak men ett tränat öga kräver mer av bra poesi än så, men självklart är det ändå poesi (och konst) på samma sätt som en tavla med det gråtande barnet är det. En annan sak är ju att riktigt vass poesi inte alltid funkar så där jäkla bra till musik eftersom låttexter måste ta extra mycket hänsyn till fonetik för att de ens ska kunna gå att sjunga, och det görs ju då på bekostnad av textinnehållet.
Men så finns det ju också poesi som var skriven "utan noter" ...

Men som ändå är så melodisk att det inte går att tänka sig dikten utan musik (även om musiken hörs i egna huvudet medan man läser den).
Detsamma med Rytm.

Två exempel kan vara,
Dan Anderssons "Spelmannen" (musikaliska exemplet).
Och det rytmiska kan få vara Aleister Crowleys "Hymn to Pan."

Den första vill man sjunga när man läser den,
och den andra kan man inte låta bli att stampa takten i golvet när man stavar sig genom orden.
Citera
2019-06-18, 11:54
  #92
Medlem
I går kväll var fullmånen i konjunktion med skytten, konjunktion med det innersta av vintergatan, konjunktion med skapelsens livmoder ... Att tro sig kunna slippa den evigt pågående kosmiska orgien som är poesi är hybris. Om en människa läser eller inte, problemet är väl större med de som inte tolkar mysteriet i tillvaron alls.
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2019-06-18 kl. 12:09.
Citera
2019-06-18, 12:04
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vad är poesi?

Är låttexter posei? Exempel: Iron Maidens The Trooper.

Ja, det är poesi, men så är också ett fuktat sköte ... Poesi är givet av Gud, helt klart och tydligt. Det du läser i låttexter eller på boksidor är en anomali i sammanhanget.
Citera
2019-06-18, 12:31
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Ja, det är poesi, men så är också ett fuktat sköte ... Poesi är givet av Gud, helt klart och tydligt. Det du läser i låttexter eller på boksidor är en anomali i sammanhanget.

Eller för att citera Majakovskij: 'eller att sjunga duett ihop med en spårvagn'.
Citera
2019-07-31, 15:20
  #95
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Läser folk under 40 öht??? Förutom fantasy och lättillgänglig smörja. Stod och bläddrade i en Lapidus i väntan på ett tåg. Vämjeligt. SMS-svenska...

Skolan! En bra lärare betyder mkt. Fram till gymnasiets andra ring var min uppfattning att poesi var något för bögar och folkpartister, upptäckte sedan att det enkom var för bögar... ...kidding! Vi fick en fantastisk lärarinna, öppnade mitt sinne för Fröding, Ekelöf, Coleridge m fl.

Poesi kräver kontemplation. Folk idag har inte sinnesro för lyrik. Tänk om någon nyss gjort en statusuppdatering eller re-tweetat!!!
Citera
2023-03-11, 15:46
  #96
Medlem
Jag läser mycket poesi fortfarande
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback