• 11 132 online
  • 1 203 508 medlemmar
  • 62 273 735 inlägg
2018-12-05, 19:18
Medlem
medberoende80s avatar
Behöver råd och tips från nån som varit med om liknande.
Jag har en moped, oförsäkrad moped klass 2, i källaren. En vän lånade den, hen körde omkull och skadade sig och mopeden. Mopeden skiter jag i, men min vän har fått skador som kommer vara bestående. Kan hen få någon ersättning på något vis?
Jag hade den oförsäkrad då jag inte tänkt den skulle användas på en tid. Min vän körde den då hen hade försovt sig o hade bråttom till jobbet. Jag var inte tillgänglig på tele alls, så fanns ingen tid att fråga om diverse försäkringar.
Kan min vän få.ersättnig för sina personskador på något sätt?
Citera
2018-12-05, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medberoende80
Jag har en moped, oförsäkrad moped klass 2, i källaren. En vän lånade den, hen körde omkull och skadade sig och mopeden. Mopeden skiter jag i, men min vän har fått skador som kommer vara bestående. Kan hen få någon ersättning på något vis?
Jag hade den oförsäkrad då jag inte tänkt den skulle användas på en tid. Min vän körde den då hen hade försovt sig o hade bråttom till jobbet. Jag var inte tillgänglig på tele alls, så fanns ingen tid att fråga om diverse försäkringar.
Skulle tro att det är ägaren som får betala eftersom det inte finns försäkring
Citera
2018-12-05, 19:44
Medlem
megacoolmans avatar
Har din könlösa kompis krockat med någon annan trafikant? Är snuten eller räddningstjänst inblandad?
Om inte så kan väl din kompis säga att det var en cykelolycka. Det är olagligt att köra oförsäkrade motorfordon.
Citera
2018-12-05, 20:18
Medlem
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Har din könlösa kompis krockat med någon annan trafikant? Är snuten eller räddningstjänst inblandad?
Om inte så kan väl din kompis säga att det var en cykelolycka. Det är olagligt att köra oförsäkrade motorfordon.

Precis !
Inte bra köra oförsäkrat.
Din vän får utnyttja sin hemförsäkring.
Är han minderårig så bör pärons hemförsäkring täcka.
Går man i skolan omfattas man väl av en försäkring som täcker resan dit och hem, i alla fall var det så för kan ha ändrats.
som sagt han får kolla vad han har för försäkringar
Citera
2018-12-05, 21:46
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:

Fattar jag rätt att du undrar om din vän kan få någon ekonomisk kompensation för sina skador?
Sjukvård och annat bekostas ju av det allmänna men ni är alltså ute efter "extra pengar" utöver sjukvårdinsatserna?

Jaaa du, vem tycker du själv skulle betala en sådan ersättning?

/K
Citera
2018-12-05, 22:45
Medlem
Oreokalles avatar
Citat:

Om ni har det på film kan det generera en del klick på Youtube. Alternativt tigga som trovärdig krympling. Att försäkringsbolaget vill betala två pajasar med mekaniskt vidunder är inte lika troligt.
Citera
2018-12-06, 18:52
Medlem
medberoende80s avatar
Mitt inlägg riktade sig till:

"nån som varit med om liknande.*"

Men tack för alla svar.
Citera
2018-12-13, 09:14
Medlem
Citat:
Mitt inlägg riktade sig till:

"nån som varit med om liknande.*"

Men tack för alla svar.

Det borde inte vara några problem om det är permanenta skador eller synliga. Ni behöver inte nämna att hon körde en oförsäkrad moppe. Annars som någon sa så kan ni säga att det var en cykel om inte det är dokumenterat på sjukhuset.
Citera
2018-12-13, 12:20
Medlem
Megaforces avatar
De flesta trafikförsäkrar bara mopeden och den försäkringen täcker inte skador hos föraren, utan bara på de denne eventuellt kör på. Det är förarens hemförsäkring som i första hand täcker skador.
Citera