Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-11-29, 07:15
  #25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Varför behöver du avtal? Skit i allt sånt. Flytta ut i skogen, helt off frid med elgenerator/solceller. Kontantkort för 4g internet. Köp marken privat och kontant.

Bygg huset själv. Undvik alla tillfällen där ditt namn används, klipp alla kreditkort och bankomat kort. Ta lönen som utbetalningskort (om du nu känner att du måste jobba, annars kan du ju leva av marken du köpt som på den gamla goda tiden)

Köper man mark registreras det hos Lantmäteriet. Den som säljer marken vill ju inte stå kvar som ägare och betala fastighetsskatt samt ha marken inräknad i sin förmögenhet. Bygger man något på marken behövs det ju också byggnadslov. Likaså behöver man bygglov för att ha husvagn som bostad. Tält är ju för kallt och svårt att bo i på vintern. Så vagn eller stuga behöver man ju.
Citera
2018-11-30, 05:43
  #26
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Köper man mark registreras det hos Lantmäteriet. Den som säljer marken vill ju inte stå kvar som ägare och betala fastighetsskatt samt ha marken inräknad i sin förmögenhet. Bygger man något på marken behövs det ju också byggnadslov. Likaså behöver man bygglov för att ha husvagn som bostad. Tält är ju för kallt och svårt att bo i på vintern. Så vagn eller stuga behöver man ju.

De där bitarna tänkte jag faktiskt inte på.

Sen då att man köper riktigt stora ytor för att sedan bygga en bunker eller dylikt under mark, där man skippar bygglov. Så att ingen eller få vet var den faktiskt ligger.

Det borde ju inte vara helt omöjligt, det är ju inte så att det springer runt folk i skogen och letar bunkrar eller solceller, tänker jag mig.
Citera
2018-12-04, 10:20
  #27
Medlem
CharlieRs avatar
Risken är att mer övervakningsinsatser riktas mot dig om du beter dig avvikande. Att bli helt oövervakad är orimligt, du behöver någon form av normal aktivitet för att inte utmärka dig som just avvikande. Så länge du bor i landet så finns du ju i något register, och om din normala aktivitet plötsligt upphör finns det skäl att övergå till noggrannare span. För att gå under radan behöver du ha en persona som beter sig tillräckligt normalt för att upprätthålla skenet av att du bara är en vanlig mänska.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Köper man mark registreras det hos Lantmäteriet. Den som säljer marken vill ju inte stå kvar som ägare och betala fastighetsskatt samt ha marken inräknad i sin förmögenhet. Bygger man något på marken behövs det ju också byggnadslov. Likaså behöver man bygglov för att ha husvagn som bostad. Tält är ju för kallt och svårt att bo i på vintern. Så vagn eller stuga behöver man ju.
Är man överens med släktingar som delar på en fastighet som ärvs, så kan man strula till det med arvsskiftet så att det uppehålls i åratal. Då står ägandet kvar på dödsboet och de boende är ej kopplade till fastigheten.
Citera
2018-12-04, 15:46
  #28
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Risken är att mer övervakningsinsatser riktas mot dig om du beter dig avvikande. Att bli helt oövervakad är orimligt, du behöver någon form av normal aktivitet för att inte utmärka dig som just avvikande. Så länge du bor i landet så finns du ju i något register, och om din normala aktivitet plötsligt upphör finns det skäl att övergå till noggrannare span. För att gå under radan behöver du ha en persona som beter sig tillräckligt normalt för att upprätthålla skenet av att du bara är en vanlig mänska.

Svenska myndigheter har inte sådan järnkoll som folk vanligen tror. Det är mer sannolikt med sådan kartläggning om man bor i USA. Men visst är det sunt att vara ganska paranoid.

Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Är man överens med släktingar som delar på en fastighet som ärvs, så kan man strula till det med arvsskiftet så att det uppehålls i åratal. Då står ägandet kvar på dödsboet och de boende är ej kopplade till fastigheten.

Fast tyvärr hjälper det ju inte i längden
Citera
2018-12-04, 16:13
  #29
Medlem
448s avatar
I Sverige har Säk angivare i praktiken överallt och det normala är att det är så nära mellan dom så dom kan hälla koll på varandra.

Bysnillet,nyfikna Åke som kör omkring,grabben som alltid hänger baren,modern med den utvecklingstörda sonen som hon vårdar heltid och hamnvakten t.ex.

Standard är alltid kombinationer av bidragsberoende,besvikelse och ofta även speciellt utseende.

Väldigt mycket samkörs löpande och kontant användning och avsaknad av mobiltelefon...
Det gör att den lokala säkhövdingen med downsyndromutseendet blir misstänksam...
Citera
2018-12-04, 17:06
  #30
Medlem
Sqeptisks avatar
Ingenting är "gratis" Finns således även en alternativkostnad till att "segla under radarn" i IT-sammanhang.
Alternativkostnaden här är antingen att inte använda de tidsbesparande tjänster som modern IT-teknik faktiskt erbjuder eller att, antingen lägga ner tid på att lära sig hur systemen fungerar och på så sätt hålla en låg profil, eller att betala någon som vet hur man gör.
Citera
2018-12-07, 06:28
  #31
Medlem
448s avatar
Det enkla vid olaglig/laglig avlyssning/intrång är att gå in via brevlådan med krycka och låsa upp och kopiera nyckeln med låset som kod.Lås överlåset som har annan nyckel m.a.o och inte har vred.

Det andra är att avlyssna fastighetsskötaren eller hela kontoret och kolla vem som är otrogen.
Då kan man dyka upp bredvid han och nämna lite på ett kafe och han fixar huvudnycklar mot att man håller käft.

Ha alltid nya lås monterade som du köpt löst utan kreditkort/slumpmässigt

Om allt misslyckas så kliver din dom in i din mammas lägenhet när
hon är ute på promenad som dom övervakat noga - du har dina reservnycklar där....
Sämre skyddad...

Ofta men inte alltid använder man en missbrukare eller nån från avlyssnad/egen driven
suicidpreventionsinje för att genomföra snabba ryck i lägenheter/hus.
Om dom åker fast så är dom bara psykfall eller kriminella ur legal synpunjkt
__________________
Senast redigerad av 448 2018-12-07 kl. 06:44.
Citera
2018-12-07, 21:19
  #32
Medlem
Zaedrewss avatar
Låter jobbigt. Är det mer som en protest bara att du kommer göra alla detta eller är någon verkligen ute efter dig så du behöver vara off the grid?
Citera
2018-12-12, 11:57
  #33
Medlem
Ska man använda bibblans datorer så kräver de att man loggar in med personuppgifter, så det skulle väl vara internetcafé som gäller i så fall. Finns sådana fortfarande?

Om man äger skog någonstans ute i tjotahejti, skulle man inte då kunna bygga ett "tält" av träbalkar för struktur som täcks med en massa jord, och så ett hål i taket för att släppa ut rök från elden?
Citera
2018-12-12, 19:18
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adeps
Jag gillar inte det moderna samhället med all övervakning som sker, både från myndigheter och företag. Jag tänkte därför bli så anonym det går. Jag skulle behöva hjälp med sådant jag missat så att jag inte förbiser något. Det jag tänkt ut hittills är följande:

Boende

-Flytta till en bostadsrätt som jag köpt genom privatlån där jag aldrig skriver mig och få all post till en centralt belägen postbox. Det finns inget centralt register över bostadsrätter och om jag lånar privat kan det inte spåras genom banken.

-Skriva elavtal o.dyl. på någon familjemedlem eller bekant. Hur funkar det med försäkring i sådana fall?

Pengar

-Ta ut alla pengar jag behöver för varje månad från en centralt belägen bankomat. Betala allt kontant.

Internet, dator och telefon

-Köpa en ny "dum" telefon och nytt kontantkort kontant. Byta ut det då och då.
-Alltid använda VPN när jag använder internet.
-Köpa kontankort och modem för internet på datorn.
-Aldrig vara inloggad på tjänster som google m.m. och använda tillägg som stoppar google analytics o.dyl.
-Kryptera allt.

Resor

-Köpa busskort kontant som jag byter ut då och då.

Det finns säkert mängder av saker jag förbiser. Vad har jag missat?

Kan rekommendera att du lyssnar på valda episoder av The Privacy, Security, & OSINT Show. Killarna har även gett ut boken Hiding from the Internet. Har bara lyssnat på en handfull avsnitt av deras podcast, och inte läst boken, men efter vad jag kan förstå så använder de sig av amerikanska bolagsformen LLC för att hålla sig så anonyma som möjligt i samhället. Fungerar tydligen för både bil- och husköp. Även när de beställer saker från internet lyckas de förbli helt anonym. Också massa tips om olika kontokort, gåvokort, abonnemang, postboxar, olika operativsystem, hur man bäst använder internet anonymt, olika VPN-tjänster, osv, osv.

Nu är ju allt ovanstående i USA där det säkert är ofantligt mycket lättare att förbli anonym än i ett överreglerat Sverige, men det går troligtvis att använda sig av en del av tricken, eller kanske till och med starta ett amerikanskt LLC och använda sig av det i Sverige.

Hur som helst, intressant tråd och du får gärna uppdatera med lösningar som du hittar.
__________________
Senast redigerad av Anvandarnamn2 2018-12-12 kl. 19:24.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback