Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-06, 21:05
  #217
Medlem
lollajapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franzstrudel
Är du säker på att du inte fått en annan diagnos?

Quetapin för hjälp mot sömnen brukar vara i låga doser, runt 25-50mg.

Då har den stark antihistamin effekt vilket gör att man oftast somnar som en stock.
Desto mer man höjer dosen desto mer påverkar den andra signalsubstanser på en medeldos börjar den påverka serotininupptagningen och vid höga doser så hämmar den dopamin vilket ger den antipsykotiska effekt som medicinen är tänkt för.

Nu vet jag inte om du äter Depot tabletter eller direktverkande men en dagsdos på 450mg är vanligt vid väldigt "enkla" psykiska sjukdomar så som Schizofreni, Bipolär och ibland vid Depression när inget annat fungerar.
Din dagsdos ger ungefär samma effekt som 5mg Haldol eller Risperdal vid behandling av Schizofreni och Psykoser.

Om du fått 400mg för sömnens skull och du inte har någon sjukdom som behöver behandlas med Antipsykotiska så ska du anmäla läkaren direkt.

Förstår inte Läkares plötsliga kärlek till Quetiapin , det verkar skrivas ut i ofantliga mängder för sömn, oro och annat.
Både Svenska studier och även andra Länder avråder starkt från användning av Quetiapin som hjälp vid sömn då den påverkar andra delar av hjärnan och kroppen så extremt mycket.

Har själv ätit runt 50mg för sömnens skull tills mina Sköldkörtel plötsligt började strejka, som tur var hade jag en läkare med lite koll och som har läst bipacksedeln till Quetapin och plockade bort den.
Sköldkörteln repade sig och jag slapp börja käka Levaxin livet ut.

Ursäkta mitt långa arga inlägg, inte riktat till dig. :-).
Kolla med läkaren efter alternativ, pronto.

Förlåt för sent svar men av någon anledning har denna tråd inte lagts till i mina prenumerationer...
Jag har en komplex kombination av ett flertal personlighetsstörningar samt a-typisk autism, svåra sömnsvårigheter, långvarig psykos (orsakad av trauma), långvarig depression, både generell ångest och panikångest, socialfobi och uppmärksamhetsstörning.
Förutom quetiapin 400mg + 50mg så har jag utskrivet Setralin 200mg och clopixol 8mg per dag. Jag känner att jag har rätt mediciner och doser som fungerar för mig för att jag ska kunna fungera någorlunda normalt. Har tidigare testat en mängd andra mediciner men inget har tyvärr fungerat så bra.
Citera
2018-12-11, 08:58
  #218
Medlem
Har jag fattat det rätt Quetiapin blockerar dopamin receptorerna?
Hur mycket behöver man ta, eller börjar det redan vid 25 mg och ökar ju mera man tar?
Citera
2018-12-11, 14:39
  #219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westdess
Har jag fattat det rätt Quetiapin blockerar dopamin receptorerna?
Hur mycket behöver man ta, eller börjar det redan vid 25 mg och ökar ju mera man tar?

Ja men inte lika starkt som annan neuroleptika. Ja det är dosberoende som med allt tills receptorerna mättas.
Citera
2018-12-11, 16:39
  #220
Medlem
jay.simpsons avatar
En ny läkare valde att ta bort medicinen och förstod inte varför jag fick den utskriven från första början Jag ska äta tabletten på samma dos en vecka till för att sen sluta fått fluoxetin 25mg insatt samtidigt.
Citera
2018-12-12, 15:08
  #221
Medlem
Fick också Seroquel just för sömnen och ångest. Somnade bra men jag började gå i sömnen och hade mardrömmar så fick sluta ganska fort.
Citera
2018-12-12, 15:18
  #222
Medlem
HermanSermans avatar
Jag fick Quetiapin utskrivet för sömnen av en läkare i somras, fick fruktansvärda mardrömmar och var oerhört slö och bortdomnad dagarna efter, fick även en migränliknande konstant huvudvärk ett par månader. När tre månader hade gått med Quetiapin träffade jag en annan läkare som starkt avrådde att jag skulle fortsätta att äta dem (han sa att de var avsedda för folk med psykoser och för bipolära, vilket jag inte har, han var uppriktigt bekymrad över att föregående läkare skrivit ut dem). Jag gjorde genidraget att sluta med dem tvärt - veckorna efter fick jag mitt livs värsta panikattacker, samt att jag upplevde ett märkligt knaster i huvudet, även ett slags obehagligt "blixtrande" inuti skallen. Jag avråder folk från denna medicin.
__________________
Senast redigerad av HermanSerman 2018-12-12 kl. 15:21.
Citera
2018-12-12, 20:13
  #223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag fick Quetiapin utskrivet för sömnen av en läkare i somras, fick fruktansvärda mardrömmar och var oerhört slö och bortdomnad dagarna efter, fick även en migränliknande konstant huvudvärk ett par månader. När tre månader hade gått med Quetiapin träffade jag en annan läkare som starkt avrådde att jag skulle fortsätta att äta dem (han sa att de var avsedda för folk med psykoser och för bipolära, vilket jag inte har, han var uppriktigt bekymrad över att föregående läkare skrivit ut dem). Jag gjorde genidraget att sluta med dem tvärt - veckorna efter fick jag mitt livs värsta panikattacker, samt att jag upplevde ett märkligt knaster i huvudet, även ett slags obehagligt "blixtrande" inuti skallen. Jag avråder folk från denna medicin.

För min del är det den bästs medicinen jag har provat, stått på den i ett år nu och jag kan äntligen sova hela nätter och har ett stabilt mående.
Kan ju tilläggas att jag är Bipolär.
Citera
2018-12-12, 20:19
  #224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag fick Quetiapin utskrivet för sömnen av en läkare i somras, fick fruktansvärda mardrömmar och var oerhört slö och bortdomnad dagarna efter, fick även en migränliknande konstant huvudvärk ett par månader. När tre månader hade gått med Quetiapin träffade jag en annan läkare som starkt avrådde att jag skulle fortsätta att äta dem (han sa att de var avsedda för folk med psykoser och för bipolära, vilket jag inte har, han var uppriktigt bekymrad över att föregående läkare skrivit ut dem). Jag gjorde genidraget att sluta med dem tvärt - veckorna efter fick jag mitt livs värsta panikattacker, samt att jag upplevde ett märkligt knaster i huvudet, även ett slags obehagligt "blixtrande" inuti skallen. Jag avråder folk från denna medicin.

Stämmer inte riktigt då den i lägre dos kan användas för sömnstabilisering och ångestdämpning.
Sen brukar den även skrivas ut till folk med borderline/emotionellt instabil personlighetsstörning som en stämningsstabiliserande medicin.

Dock har jag också gått på den men fick sluta pga allergi vilket inte verkar vara helt ovanligt men annars fungerande den bra för min sömn och för att inte ha lika starka ångestdippar. Jag slutade tvärt med den och fick inga problem men verkar som att jag väldigt sällan får utsättningsbesvär då jag även gjort så med flera andra mediciner.
Citera
2018-12-12, 21:17
  #225
Medlem
HermanSermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freakshowen
Stämmer inte riktigt då den i lägre dos kan användas för sömnstabilisering och ångestdämpning.
Sen brukar den även skrivas ut till folk med borderline/emotionellt instabil personlighetsstörning som en stämningsstabiliserande medicin.

Dock har jag också gått på den men fick sluta pga allergi vilket inte verkar vara helt ovanligt men annars fungerande den bra för min sömn och för att inte ha lika starka ångestdippar. Jag slutade tvärt med den och fick inga problem men verkar som att jag väldigt sällan får utsättningsbesvär då jag även gjort så med flera andra mediciner.

Quetiapin verkar vara en vattendelare som sagt - men så är det väl med mediciner generellt (och även andra behandlingar). Kul att den fungerar för vissa. Jag har aldrig ätit en medicin som fått mig att må så dåligt fysiskt som psykiskt, både vid in-och-ut-sättning samt det där emellan. Men det kanske säger mer om mig än själva medicinen.
Citera
2018-12-12, 23:23
  #226
Avstängd
Tjena vet inte om det är rätt ställe att fråga men jag gör ett försök, har ätit quetapin 100 mg till natten för ångest och sömnstörningar i drygt 2 veckor nu, jag har inte rökt cannabis under tiden men funderar nu på att fixa lite röka. Jag vet att cannabis inte är fysiskt farligt ihop med någon annan substans så det jag mest är nyfiken på är ifall cannabisruset boostas dämpas eller ifall det inte blir någon skillnad i kombo med quetapin?
Tack på förhand
Citera
2019-01-02, 17:46
  #227
Medlem
varit utan quetiapin närmare 1,5 vecka och haft en längre och försiktig nertrappning.
MEN nu har de börjat svänga senaste 5 dagarna, fått ångestattacker några gånger och nu senaste dygnet har jag börjat fått panikångest, har lindrat idag på eftermiddagen med promenader och nu senast alkohol....
satans äckliga piller asså!!

snälla nån vad ska jag göra för att komma igenom detta, nån i tråden kan väl SVARA!!!!
Citera
2019-01-10, 12:18
  #228
Medlem
Hur lång tid ska man ge dessa för att känna effekt mot ångest/psykiska måendet överlag? De är väl hyfsat snabb-verkande?? Talar vi direkt eller ett par dygn/nån vecka?

Många verkar bli slöa dagen efter/zombiekänsla/Hangover - minskar/försvinner det allt eftersom kroppen vänjer sig?

Nu talar vi om en startdos på runt 25-50 mg t kvällen...
__________________
Senast redigerad av Lisen75 2019-01-10 kl. 12:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback