• 1
  • 2
2018-12-12, 06:23
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...inns-ingenting

Citat:
I nästan tre år har 23-åriga Elin fått bo på psykiatrisk akutavdelning. Hon bältas ofta och den verkliga vård hon behöver finns inte, menar både hennes tidigare läkare och hon själv.

Psykvården i Sverige fungerar inte och här är ett praktexempel. 3 år på sluten avdelning, vilket oftast kostar ca 3000 per dag och människan mår inte bättre alls. Vården fungerar inte. De binder fast henne som ett djur vilket man inte ens gör mot dömda mördare och våldtäktsmän.

Vad ska man göra mot personer inom psykiatrin som inte går att bota?
Citera
2018-12-12, 06:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ralphwiggum88
Vad ska man göra mot personer inom psykiatrin som inte går att bota?
Kan ju börja med en ordentlig fysisk kontroll, bla vanligt att testosteronbrist och hypotyreos diagnosticeras som depression, metallförgiftning kan också ställa till det etcetera etcetera
Citera
2018-12-12, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjuna5
Svår att ha och göra med, på vilket sätt kan du utveckla lite?

Det står att hon får så svåra ångestattacker att hon blir bältad 1 till 3 gånger om dagen. Min tanke är att läkarna kanske inte velat skriva ut benz pga hennes ålder och att det numera anses som dålig praxis i princip i nästan alla fall. Jag köper liksom inte att sjukvården misslyckats att hålla henne borta från bältning.
Men hon är ju över 18 iallafall, det borde väl inte vara några problem att ge henne några benzo för att lugna henne när hon har sådan ångest. Stackars henne......
Citera
2018-12-12, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Men hon är ju över 18 iallafall, det borde väl inte vara några problem att ge henne några benzo för att lugna henne när hon har sådan ångest. Stackars henne......

This!

Det är bensodiazepiner hon behöver och psykoterapi. Inget jävla KBT-skit utan schematerapi och EMDR. Läkarna fattar dåligt idag. Hade det varit 10 år sedan hade hon kanske fått ångestdämpande som faktiskt fungerar. Socialstyrelsens riktlinjer måste ändras. Synd att jag inte är färdigutbildad ännu men när jag är det så jävlar ska alla dessa trasiga själar få den hjälp dem är i behov av.

Mer benso till folket!!
Citera
2018-12-12, 16:18
Medlem
http://www.elinsvenneke.se/
Citat:
Sväljer 10 mg Stesolid för att se om det har någon verkan överhuvudtaget.
Citat:
B säger att jag ska sova nu. 600 mg Hemenevrin och 20 mg Stesolid

Tror inte problemet ligger i att Elin inte får Benz som många verkar tro.
Citera
2018-12-12, 16:23
Medlem
Jagtardindotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan ju börja med en ordentlig fysisk kontroll, bla vanligt att testosteronbrist och hypotyreos diagnosticeras som depression, metallförgiftning kan också ställa till det etcetera etcetera

Du kan börja med en källa på det.
Citera
2018-12-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjuna5
Svår att ha och göra med, på vilket sätt kan du utveckla lite?

Det står att hon får så svåra ångestattacker att hon blir bältad 1 till 3 gånger om dagen. Min tanke är att läkarna kanske inte velat skriva ut benz pga hennes ålder och att det numera anses som dålig praxis i princip i nästan alla fall. Jag köper liksom inte att sjukvården misslyckats att hålla henne borta från bältning.

Aggressiv, otrevlig. Vägrade ens låtsas lyssna på andras perspektiv.

Nu var jag där av helt andra anledningar än henne och har ej heller någon erfarenhet av den miljön eller dess människor varken före eller efter, men antisocial tror jag är ett ord som beskriver henne.
Citera
2018-12-12, 18:06
Medlem
volvo 240s avatar
Det finns faktiskt människor som borde ligga vältade hela dagarna. Med tanke på hur fel allt är i huvudet på den personen jag tänker på så är det det bästa alternativet både för honom och andras skull. Vi borde öppna mer stenhårda psykavdelningar för i endel fall finns det inga andra alternativ.
Citera
2018-12-12, 18:14
Medlem
Psykiatrins rädsla för benso måste försvinna. För att hon ska få rätt hjälp måste hon ha en medicin som gör att hon ens har en möjlighet att gå igenom terapi.
Idag är det allt för många som inte ens har möjlighet att få någon typ av terapi pga deras outhärdliga ångest.

Dessutom måste psykiatrin sluta skriva ut antidepressiva till barn som mår dåligt utan att de ens kollar upp var grundproblemet ligger. För vissa handlar det absolut om att de behöver en fungerande medicinering och för andra skulle den enda lösningen vara terapi.

Sen finns det också för många som blir feldiagnostiserade och får gå på antidepressiva i 10 år tills psykvården blir tvingade till utredning och då ser att de medicinerat helt fel och missat grundproblemet.
Citera
2018-12-12, 19:43
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Jag kan berätta för dig att benso oftast har motsatt effekt i de här situationerna. Men utan att känna till fallet kan jag också berätta för dig att hon sannolikt antingen står på eller har stått på det mesta Apoteket har att erbjuda. Är du inlåst i tre år har du varvat medicinförrådet mer än en gång.

Det finns människor som är så störda att de i princip inte kan släppas ut och att ingen behandling är möjlig. Inom den somatiska vården är det ju allmänt accepterat att man kan bli så sjuk att vidare behandling är meningslös och aldrig kommer leda till något bot. Inom psykiatrin finns det liknande situationer även om de är otroligt ovanliga. Men det förekommer att personer är för sjuka för att bli bra helt enkelt. Då är det förvaring, att skydda andra, som man får fokusera på.
Citera
2018-12-12, 20:05
Medlem
Robert_Goatses avatar
Hon verkar ha en rad diagnoser, tyckte jag hörde på tv igår.
Kan väl inte handla om små ångestattacker.
Sedan ser det ut som att hon skär sig en del.
Citera
2018-12-12, 21:05
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert_Goatse
Hon verkar ha en rad diagnoser, tyckte jag hörde på tv igår.
Kan väl inte handla om små ångestattacker.
Sedan ser det ut som att hon skär sig en del.
Ja, man blir sitter ju inte på LPT om man har lite ångestattacker.
Här är hennes bloggish.
http://www.elinsvenneke.se/

Här är ett udrag från hennes blogg om vad de anser hon lider av.
Citat:
Hennes huvudproblematik är en högfungerande autism, ett allvarligt självskadebeteende, självmordsförsök och suicidtankar samt posttraumatisk stressyndrom. Elin har vårdats kraftigt med mediciner och slutenvård de senaste tio åren med livshotande anorexi och hennes självskadebeteende yttrar sig i allt från att skära sig, svälja glasbitar, slå sig själv och dunka huvudet i väggar för att nämna några. Bältesläggning och tvångsåtgärder sker varje dag och hon vårdas med extravak dygnet runt.

Här citerar hon från bloggen vilka mediciner hon stått på
Citat:
Försöker komma fram till en fungerande behandling men det finns egentligen ingen psykofarmaka som behandlar autism och anorexi. Jag är insatt på Haldol igen men vi vet alla att jag blir sjuk av neuroleptika då jag fick malignt neuroleptika syndrom i vintras. Då var medicinlistan lång och en cocktail med allt från 30 mg Olanzapin, 80 mg Stesolid, Abilify, Risperdon, Voxra, Litium, Propavan, Nitrazepam och Cisordinol acutard injektion var tredje dag

Jag vet faktiskt inte hur man ska göra för att hjälpa henne, kan tycka att jag har det hopplöst med vården men den här stackarn har ju nästan spenderat halva livet på psyk..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in