Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-07, 20:37
  #25
Medlem
gisteves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavic
Spännande, tack för svaret .

Alltid roligt att lära sig nåt nytt. Tjänar man bra på jakt? Eller överlever man?
Förstår att detta är ditt yrke, men är det ditt primära yrke?


Man kan leva på det, det gör dock inte jag. säljakten bekostar i dagsläget all min jakt och utrustning.
Planen är att en dag kunna leva på jakt/skyddsjakt men vägen dit är lång.
Jag kan ta tjänstledigt ett par månader om året och leva på säljakt men inte mkt mer än så.

Jag arbetar med ett vanligt svensson jobb till vardags och har säljakten bredvid.
Citera
2018-12-11, 21:19
  #26
Medlem
Du säger att man kan ansöka om jakt på allmänt vatten? Hur funkar det? I säg Bohuslän? Är det fiskare som vill bli av med sälar och så får man en kvot som ska skjutas av eller?
Citera
2018-12-12, 06:21
  #27
Medlem
Kennethkvartings avatar
Man siktar på skallen har jag förstått.

Är det därför du använder klass 2-ammunition?

Snabb kula med flack bana, eftersom du skjuter i huvudet dör sälen direkt.
Citera
2018-12-12, 16:41
  #28
Medlem
gisteves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mann1
Du säger att man kan ansöka om jakt på allmänt vatten? Hur funkar det? I säg Bohuslän? Är det fiskare som vill bli av med sälar och så får man en kvot som ska skjutas av eller?


idag behöver man inte söka en egen kvot om det inte är så att du har extremt mkt problem eller problem med en art som det inte redan finns beslut om skyddsjakt på.
Exempel så har man stora problem med knubbsäl i skåne idag, men den arten är inte fri att skyddsjaga i hela skåne utan bara från helsingborg och mot västkusten.
För att då kunna skyddsjaga knubbsäl i övriga skåne så får man ansöka om en egen kvot.

För vg-län så finns det idag en stor kvot att skjuta. ansökan om jakt på allmänt vatten ger bara jakträtten, ej någon egen kvot.
Citera
2018-12-12, 16:44
  #29
Medlem
gisteves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Man siktar på skallen har jag förstått.

Är det därför du använder klass 2-ammunition?

Snabb kula med flack bana, eftersom du skjuter i huvudet dör sälen direkt.

Orsaken till att vi använder klass 2 ammunition är dels för att få en våldsam effekt som minimerar skadeskjutningsrisken, dels för att slippa rickochetter .

Och ja, man ska alltid skjuta huvudskott, oavsett om sälen är i vattnet eller på land.

min personliga favoritkaliber för säljakt är 6,5x55 , flack kulbana , stor egenprecision och billig kaliber så man kan öva väldigt mycket.
Citera
2018-12-12, 18:00
  #30
Medlem
https://www.lansstyrelsen.se/downloa...ant-vatten.pdf

Hmm intressant. För VG-Län verkar det som om man är skriven i kustkommunerna behöver man inte ens söka något tillstånd utan det är helt enkelt fritt fram att jaga på, bara man rapporterar sitt jakt resultat efteråt. Det låter ju nästan för bra för att vara sant?

Edit: Läste nu att man bara får jaga inom 200 meter ifrån ett område där fiske bedrivs och där sälar tidigare har skadat redskap? Känns lite oklart om vad som faktiskt gäller.
__________________
Senast redigerad av Mann1 2018-12-12 kl. 18:11.
Citera
2018-12-13, 18:21
  #31
Medlem
gisteves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mann1
https://www.lansstyrelsen.se/downloa...ant-vatten.pdf

Hmm intressant. För VG-Län verkar det som om man är skriven i kustkommunerna behöver man inte ens söka något tillstånd utan det är helt enkelt fritt fram att jaga på, bara man rapporterar sitt jakt resultat efteråt. Det låter ju nästan för bra för att vara sant?

Edit: Läste nu att man bara får jaga inom 200 meter ifrån ett område där fiske bedrivs och där sälar tidigare har skadat redskap? Känns lite oklart om vad som faktiskt gäller.

Vissa län har det så att mantalskriven har jakträtten på allmänt vatten utan att söka. andra får man söka och betala för. vg-län har länge haft fri jakt. blekinge har fritt för mantalskriven men utomboendes får betala.
inom 200m från plats där fiske bedrivs och sälskador har inträffat! dvs i stort sett överallt där man får fiska. i bohuslän har man inget fiske med nät alls. men sälen kan ju även skada krokfiske osv.
enklast är att gå en kurs så får man reda på mer om var man kan jaga.
Citera
2018-12-14, 09:47
  #32
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har förstått att sälar är mycket intelligenta och väldigt skygga för människor.

Jag var och tittade på gammlia, ett museum i Umeå, och där hade de gammal säljaktsutrustning.

En sak som fångade mitt intresse var en sälskida, det var en bred skida/släde som jägaren låg på och kasade sig framåt på isen med små fotrörelser, skidan hade en skärm som jägaren kunde gömma sig bakom och försiktigt sticka ut pipan på geväret genom.

Bössan hade ett rejält kikarsikte med stort objektiv och förstoring.

Kontentan var att man måste smyga sig på dem försiktigt föööörsiktigt och skjuta på lååångt avstånd.

Måhända är sälarna mer försiktiga när de ligger på isen i Bottenviken?!?!

Fråga: Vilka avstånd skjuter du på?
Citera
2018-12-17, 15:32
  #33
Medlem
Vilk klubbor rekommenderar du? Med eller utan spik. ?
Citera
2018-12-17, 15:49
  #34
Medlem
Gabriel Knights avatar
Men vänta nu, man skjuter för att ta prover och kunna göra biogas av sälar. Vilka slags prover tas på dem? Får du köttet sedan efter provet är taget eller hur fungerar det hela?
Jag förstår nog inte dealen som du har med forskarna riktigt.
Citera
2018-12-25, 00:30
  #35
Medlem
gisteves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag har förstått att sälar är mycket intelligenta och väldigt skygga för människor.

Jag var och tittade på gammlia, ett museum i Umeå, och där hade de gammal säljaktsutrustning.

En sak som fångade mitt intresse var en sälskida, det var en bred skida/släde som jägaren låg på och kasade sig framåt på isen med små fotrörelser, skidan hade en skärm som jägaren kunde gömma sig bakom och försiktigt sticka ut pipan på geväret genom.

Bössan hade ett rejält kikarsikte med stort objektiv och förstoring.

Kontentan var att man måste smyga sig på dem försiktigt föööörsiktigt och skjuta på lååångt avstånd.

Måhända är sälarna mer försiktiga när de ligger på isen i Bottenviken?!?!

Fråga: Vilka avstånd skjuter du på?

Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Men vänta nu, man skjuter för att ta prover och kunna göra biogas av sälar. Vilka slags prover tas på dem? Får du köttet sedan efter provet är taget eller hur fungerar det hela?
Jag förstår nog inte dealen som du har med forskarna riktigt.

Jag skjuter både från båt och från land, från båt är avståndet oftast under 50m. sälar blir skygga när de har något att frukta. våra sälar är inte så ofta jagade att de är särskilt skygga!
Detta kommer naturligtvis förändras i takt med att vi jagar dem mer.
Från land kan avståndet vara över 200m , på isen kan det gå upp till 400m.
Naturligtvis använder jag vapen och kikare anpassat för detta skyttet.
från båt används en vanlig studsare helst lätt med premium sikte på 1-6 eller 3-12 i förstoring.
Från land och is flackskjutande kaliber och än bättre sikte, i mitt fall s&b pmii 5-25x56 och 6,5x55.

Man skjuter sälen eftersom det är en skyddsjakt, en del sälar skall provtas och då får man betalt, utöver detta så levererar jag prover till andra forskare frivilligt och uppbär därigenom en extra ersättning.
mitt förslag på vad man skall göra av alla sälar som kommer att behöva skjutas då de blivit för många är biogas. Jägaren kan då ta kött skinn och späck om han vill , men resten skulle då bli gas.
Alt så gör man gas på hela sälen om jägaren väljer att inte ta något själv. (detta skulle speciellt gälla väldigt stora/gamla sälar).
Citera
2018-12-25, 00:34
  #36
Medlem
gisteves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
Vilk klubbor rekommenderar du? Med eller utan spik. ?

Vi använder inte hakepik i Sverige. men skulle man vilja använda en så vore det praktiskt med en traditionell där ena sidan är platt och andra har en lång pigg . norrmännen använder denna.
De skjuter sälen först, slår den i skallen sen med platta änden, för att sen driva piken genom skallen.
Helt onödigt då sälen dör av kulan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback