Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-11, 19:22
  #733
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Hur länge får du vara i USA med det visumet? Är det 90 dagar per gång eller vad är det som gäller?

Som jag fattat det så kan man vara upp till 6 månader på ett B1/B2 visum, men om man stannar såpass länge bör man vänta åtminstone 6 månader innan man besöker igen.
Citera
2018-12-13, 07:24
  #734
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Som jag fattat det så kan man vara upp till 6 månader på ett B1/B2 visum, men om man stannar såpass länge bör man vänta åtminstone 6 månader innan man besöker igen.

Rätt, 6 månader max, men CBP kan stämpla ditt pass med allt från 1 dag till 6 månader. Så det hela beror på hur länge CBP officern du hamnar hos anser att du får stanna. Ditt i-94 och stämpeln i ditt pass visar båda vilket datum din legala vistelse i USA går ut, inte själva visumet.
Citera
2018-12-13, 23:40
  #735
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Rätt, 6 månader max, men CBP kan stämpla ditt pass med allt från 1 dag till 6 månader. Så det hela beror på hur länge CBP officern du hamnar hos anser att du får stanna. Ditt i-94 och stämpeln i ditt pass visar båda vilket datum din legala vistelse i USA går ut, inte själva visumet.

Det är rätt intressant faktiskt, innebär det rent hypotetiskt att ett besök som är tänkt att vara två veckor helt kan avbrytas om en officer vaknat på fel sida och godtyckligt bara stämplar en vecka?

Eller finns det åtminstone vissa förbestämda kriterier de skall förhålla sig till?
Citera
2018-12-14, 03:00
  #736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217

Det är rätt intressant faktiskt, innebär det rent hypotetiskt att ett besök som är tänkt att vara två veckor helt kan avbrytas om en officer vaknat på fel sida och godtyckligt bara stämplar en vecka?

Eller finns det åtminstone vissa förbestämda kriterier de skall förhålla sig till?

Det enda rimliga vore ju om dom stämplar så länge som du säger att du ska vara där isåfall. Eventuellt ett par dagar extra för säkerhets skull. Vore ju efterblivet om du säger att du ska vara där två veckor och han / hon säger nej du får en vecka haha..
Citera
2018-12-18, 07:35
  #737
Medlem
Bravess avatar
Absolut, CBP officern har all rätt att bestämma hur länge du får stanna. Även om du har en returbiljett den 20e januari kan han/hon bestämma att du bara får stanna till 10e januari. Sen hur ofta det händer för svenska medborgare är en annan femma. Poängen är ändå att det är CBP som bestämmer, helt och hållet, och de kan ge dig mycket kortare vistelse än du själv trodde du skulle få.

Häromdagen kom det upp ett nytt fall på immigrationsforumet där en kvinna hade betalat mängder av pengar för att få föda sitt barn i USA (ja det är lagligt för utlänningar att komma och föda sina barn i USA om de kan stå för kostnaderna) och hon landade på ett turistvisum med vilket hon trodde att hon skulle få 6 månaders vistelse som hon alltid fått innan. Barnet ska födas i februari. CBP tillät henne att stanna i 3 veckor, till mitten av januari. 😂

Stannar hon längre än så drar hon på sig overstay och kan glömma att resa till USA som turist igen. Och många flygbolag låter inte höggravida flyga öht, så hur hon ska lösa detta är det ingen som vet.
Citera
2018-12-19, 19:52
  #738
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Absolut, CBP officern har all rätt att bestämma hur länge du får stanna. Även om du har en returbiljett den 20e januari kan han/hon bestämma att du bara får stanna till 10e januari. Sen hur ofta det händer för svenska medborgare är en annan femma. Poängen är ändå att det är CBP som bestämmer, helt och hållet, och de kan ge dig mycket kortare vistelse än du själv trodde du skulle få.

Intressant, man skulle ju finna det rimligt om det fanns vissa kriterier de utgick ifrån men att helt godtyckligt kunna bestämma för att man inte gillar någons utseende eller råkar vara grinig den dagen känns ju inte helt tryggt. Är detta mer vanligt förekommande än jag tror i andra länder, eller sticker USA ut på den punkten?
Citera
2018-12-20, 16:59
  #739
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Intressant, man skulle ju finna det rimligt om det fanns vissa kriterier de utgick ifrån men att helt godtyckligt kunna bestämma för att man inte gillar någons utseende eller råkar vara grinig den dagen känns ju inte helt tryggt. Är detta mer vanligt förekommande än jag tror i andra länder, eller sticker USA ut på den punkten?

Jag misstänker att de absolut flesta länder har samma regel, där flygbolagspersonalen är den som bestämmer vilka som får komma in och hur länge. De är ju de enda som frågar ut "turisten" och därmed de enda som faktiskt kan avgöra vem som bör få komma in och hur länge den får stanna. Blir de misstänksamma på ett eller annat sätt har de befogenhet att avhysa personen ifråga, eller endast låta dem stanna så länge de anser är "lagom" för just det fallet.

Inte direkt så att om de fattar misstankar om något att de tillkallar en domare som ska avgöra fallet. Så är det i de flesta länder, om inte alla.
Citera
2018-12-24, 05:17
  #740
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Inte direkt så att om de fattar misstankar om något att de tillkallar en domare som ska avgöra fallet. Så är det i de flesta länder, om inte alla.

När man ansöker om ESTA så frånsäger man sig rätten att överklaga beslutet som CBP-tjänstemannen beslutar om. Reser man på visum har man större möjligheter till att överklaga, men på ESTA inga alls.

Dock är det verkligen inget vanligt att man får tiden kortad godtyckligt. Det är en möjlighet som CBP har, men de allra flesta som reser till USA på ESTA för vanliga semesterresor/affärsresor får 90 dagar stämplade oavsett hur länge man säger att man ska stanna.
Citera
2018-12-24, 10:06
  #741
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkey-business
När man ansöker om ESTA så frånsäger man sig rätten att överklaga beslutet som CBP-tjänstemannen beslutar om. Reser man på visum har man större möjligheter till att överklaga, men på ESTA inga alls.

Dock är det verkligen inget vanligt att man får tiden kortad godtyckligt. Det är en möjlighet som CBP har, men de allra flesta som reser till USA på ESTA för vanliga semesterresor/affärsresor får 90 dagar stämplade oavsett hur länge man säger att man ska stanna.

På ESTA får man 90 dagar eller inget alls. Det finns inget mellanting där. Du kan heller inte förlänga en vistelse på ESTA.

Men det var turistvisum (B2) som diskuterades. Där kan du få allt från någon dag till de fulla 6 månaderna, helt beroende på vad CBP anser är rimligt i just ditt fall. Och ja, de har all rätt att bestämma detta på egen hand. Du kan dessutom ansöka om förlängning av ett turistvisum inifrån USA.
__________________
Senast redigerad av Braves 2018-12-24 kl. 10:10.
Citera
2019-01-01, 23:15
  #742
Medlem
E30s avatar
Jag har ny arbetsgivare samt telefonnummer sedan jag fyllde i min ansökan.
Dessa uppgifter går ju inte att ändra/uppdatera, måste jag fylla i en ny ansökan?

Enligt deras FAQ så ser det inte ut så?
Behöver en resenär någonsin ansöka om inresetillstånd genom ESTA på nytt?
Ja, det kan finnas tillfällen då du måste ansöka om ett nytt tillstånd att resa till USA via ESTA. Ett nytt inresetillstånd kan krävas under följande omständigheter:

Resenären får ett nytt pass utfärdat;
Resenärens namn ändras;
Resenärens kön ändras;
Resenärens medborgarskapsland ändras; eller
De omständigheter som ligger bakom resenärens tidigare svar på någon av ESTA:s ansökningsfrågor som kräver ett "ja" eller "nej" har ändrats.


...lite osäker så om någon har erfarenhet av detta får de gärna komma med input.
Citera
2019-01-02, 01:36
  #743
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E30
Jag har ny arbetsgivare samt telefonnummer sedan jag fyllde i min ansökan.
Dessa uppgifter går ju inte att ändra/uppdatera, måste jag fylla i en ny ansökan?

Enligt deras FAQ så ser det inte ut så?
Behöver en resenär någonsin ansöka om inresetillstånd genom ESTA på nytt?
Ja, det kan finnas tillfällen då du måste ansöka om ett nytt tillstånd att resa till USA via ESTA. Ett nytt inresetillstånd kan krävas under följande omständigheter:

Resenären får ett nytt pass utfärdat;
Resenärens namn ändras;
Resenärens kön ändras;
Resenärens medborgarskapsland ändras; eller
De omständigheter som ligger bakom resenärens tidigare svar på någon av ESTA:s ansökningsfrågor som kräver ett "ja" eller "nej" har ändrats.


...lite osäker så om någon har erfarenhet av detta får de gärna komma med input.
Du har svaret i ditt inlägg, alltså nej du behöver inte göra en ny ansökan.
Citera
2019-01-02, 20:53
  #744
Medlem
E30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Du har svaret i ditt inlägg, alltså nej du behöver inte göra en ny ansökan.

Tack!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1851507

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback