• 3
  • 4
2011-08-15, 00:02
Medlem
Aversions avatar
Det låter som att du är 20-21 bast och har precis börjat hänga på Stureplan med de "fräna grabbarna". Jag måste faktiskt påstå att du själv låter som inflyttad, antagligen från en mycket liten småstad uppåt norr?
Du började sedan leva ett häftigt och hippt (enligt dina ögon) liv runt Stockholm med häftiga statusuppdateringar på facebook där du checkar in lite här och var med bilder på champagneflaskor och femhundralappar.
Efter ett par år så träffar du en liten tjej med en bakgrund likt din egna, du blir dock livrädd eftersom du tror att hon kommer se igenom ditt fräna yttre?

Eller sitter du verkligen på Östermalm med dina kompisar och skämtar om "WT'n" och "PEAK-pikéer" och "takida"? Är du 15 bast eller?
Och tror du allvarligt att ni är så annorlunda även om du faktiskt växt upp innanför slussen?

Visst, jag skämtar om bönder, raggare och lantisar, men träffar jag en tjej utanför Stockholm så börjar man ju inte allvarligt tänka på om man är kompatibla eftersom du råkat gå på några fler hippa inneställen, beställt fler ostron och åkt limousin utanför Café Opera?

Stort gäsp!
Citera
2011-08-17, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Det låter som att du är 20-21 bast och har precis börjat hänga på Stureplan med de "fräna grabbarna". Jag måste faktiskt påstå att du själv låter som inflyttad, antagligen från en mycket liten småstad uppåt norr?
Du började sedan leva ett häftigt och hippt (enligt dina ögon) liv runt Stockholm med häftiga statusuppdateringar på facebook där du checkar in lite här och var med bilder på champagneflaskor och femhundralappar.
Efter ett par år så träffar du en liten tjej med en bakgrund likt din egna, du blir dock livrädd eftersom du tror att hon kommer se igenom ditt fräna yttre?

Eller sitter du verkligen på Östermalm med dina kompisar och skämtar om "WT'n" och "PEAK-pikéer" och "takida"? Är du 15 bast eller?
Och tror du allvarligt att ni är så annorlunda även om du faktiskt växt upp innanför slussen?

Visst, jag skämtar om bönder, raggare och lantisar, men träffar jag en tjej utanför Stockholm så börjar man ju inte allvarligt tänka på om man är kompatibla eftersom du råkat gå på några fler hippa inneställen, beställt fler ostron och åkt limousin utanför Café Opera?

Stort gäsp!

Uh, jag orkar knappt.

Nej, jag är inte 20 utan ett par innan 30. Dock inflyttad för att det finns jävligt få universitet och tekniska högskolor att läsa på i min uppväxtort och än färre jobb inom min utbildning då dessa är absolut och totalt centrerat i just Stockholm.

Inte mitt fel att du blir skitlessen över att du har usel smak och att sådana som jag skrattar åt dig av just den anledningen.
Citera
2011-08-17, 12:15
Medlem
Aversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeyoteUgly
Uh, jag orkar knappt.

Nej, jag är inte 20 utan ett par innan 30. Dock inflyttad för att det finns jävligt få universitet och tekniska högskolor att läsa på i min uppväxtort och än färre jobb inom min utbildning då dessa är absolut och totalt centrerat i just Stockholm.

Inte mitt fel att du blir skitlessen över att du har usel smak och att sådana som jag skrattar åt dig av just den anledningen.

Så du, som inflyttad sitter och spyr galla på inflyttade?
Hur länge har du bott i Stockholm?
Du visar ju tydliga tecken på komplex och du bör jobba med din egna självkänsla, det ser ut som det är där skon klämmer.
Att du sitter och flamsar om folk med usel smak med dina ytliga polare blir ju bara ännu mer patetiskt när du har noll smak själv.

Bönder alltså!
Citera
2011-08-17, 13:19
Medlem
snafflebits avatar
Citat:
Inte peta i ögat, check!

Just det som Roxana skriver om att sänka sig kulturellt är nog det jag befarar mest. Det finns inte på kartan att jag någonsin kan se folk som gillar Melodifestivalen som annat än drägg utan smak. Alla som någonsin påstår att Eric Saade gör bättre musik än, säg, Sigur Rós (bara för att det rullar nu) är i mina ögon helt och hållet efterblivna och skulle må bra av en riktig hurring.

Jag kan bara inte acceptera att folk verkligen tycker att Melodifestivalen och närliggande skit är bättre, och att hålla god min finns inte.

Att sänka sig intellektuellt skulle vara värre, men det skulle aldrig vara ett alternativ för mig. Om inte damen åtminstone är lika klipsk som mig själv så har jag svårt att ens få upp den då det är den enskilt mest avtändande egenskapen jag vet. Huvva.

Dumma brudar är min kryptonit.
Ja du, jag tycker du ska satsa på den tjejen. Kanske kan hon göra folk av dig på sikt. Kliv ner från dina höga hästar och ta en tripp till Ullared och köp en säck ödmjukhet.
Citera
2011-08-17, 14:55
Medlem
kinkimonos avatar
Risken är nog minst lika stor om inte större att hon kommer lära känna dig bättre och tappar känslorna än att det är du som tycker att du gjort en miss. Skillnad på olika bakgrunder och olika personligheter.
Citera
2011-08-17, 17:28
Medlem
Grus-Kalles avatar
TS, Sverige är ett litet land i Europas utkant med både mycket större likriktning av åsikter och snävare band av åsikter - i allmänhet - än ett stort europeiskt land som Frankrike eller Tyskland. Det är både på gott och ont, vilket som är vad beror på vilken åsikt man företräder.

I ett stort land finns det en möjlighet att tillhöra en valfri, snävt definierad grupp av människor i många städer och ha tillräckligt med socialt umgänge för att aldrig behöva konfronteras med människor som har markant olika uppfattning i ytliga frågor. I Sverige finns den möjligheten endast i Stockholm och möjligen Göteborg pga av att gruppen rugbyspelande bögar som är lärare i Skövde kanske inte innehåller mer än en kvarts person.

I det lilla landet Sverige utanför de 3-5 största städerna kommer man delvis pga samhällens litenhet i kontakt med fler olika människor som man måste förhålla sig till för att inte bli isolerad. Det betyder också att man tar del av fler olika meningar som speglar deras grupptillhörighet. (Det är väl antagligen därför som din flickvän känns så naturlig och tolerant.)

Den beskrivna skillnaden mellan stad och land ger en annan skillnad under uppväxten: Det går inte att upprätthålla en yta i en småstad på samma sätt som det gör i en stor stad, en bluff kommer alltid att synas eller så blir gruppen för liten. Skulle din flickvän flytta hit till dig så kommer hon säkert också att finna en intressant grupp som inte finns i småstaden.

Om basen av intelligens och värderingar är sund, då finns det ingen anledning att ni inte skulle funka, men det kräver vilja och intresse från bådas håll att närma sig varandras världar. Hon känns som en stabil punkt som kan hjälpa dig skilja mellan yta och substans, du kan tillföra henne nya upplevelser med mer sofistikering.

Mitt svar är: Javisst funkar kärlek med helt olika bakgrunder, bara basen är sund.
Citera
2011-08-17, 17:53
Medlem
Empresss avatar
Citat:

Jupp återigen bevisat att ålder och mognad inte hänger ihop.
Du hävdar att du är ett par innan 30..
Då är den adekvata frågan att ställa: Varför du har du stagnerat i ett typiskt fjortisbeteende? Glömde du att mogna någonstans på vägen? Det är en sak att vara "ung för sin ålder", det är en helt annan sak att vara barnslig och omogen (stannat i fjortisstadiet.)

Att sitta och klanka på andras smak/intressen och självrättfärdiga lågnivå beteende med att det "inte är ditt fel för att andra har kass smak", växte de flesta ifrån redan under tonåren.
Det är knappast andras fel att du är en intolerant respektlös snorgärs.
Det är ditt egna fel att du är en intolerant respektlös snorgärs.

Hoppas att tjejen du träffade inser hur omogen du är i ditt beteende så hon går ut och skaffar sig en kille som har mognat..

För är man mogen i skallen så förstår man att man kan vara olika, ha olika intressen, olika klass etc och ändå har förhållande.
För alla förhållanden bygger på tre grundpelarna; respekt, tolerans och acceptans.
Något du har bevisat att du inte kan leva upp till ett sådant beteende utan sitter och självrättfärdigar ett otroligt omoget beteende med att "det är ju deras eget fel att de inte har 'vettig' smak, därför har jag rätt att gnälla och snacka skit om dem".

Så innan du har mognat till själv, så bör du låta bli förhållanden oavsett med vem och ta och växa upp i mogna.

P.S
Tycker det är synd om de infödda Stockholmarna som får dumdryga idioter som flyttar in och ser sig själva som "bättre än alla andra"..
Inte konstigt att de äkta Stockholmarna till slut flyr sin stad. Nej jag är inte Stockholmare själv. Men känner flera äkta (infödda) Stockholmare som är mycket trevliga kisar...
Citera
2011-08-17, 22:13
Medlem
YourBeautys avatar
Det enda jag tror spelar någon roll är hur den ekonomiska situationen var när man växte upp.
Ärligt talat tror jag religion m.m. har en mindre inverkan.

Vet inte om det bara är jag, men jag kan störa mig fruktansvärt mycket på en sådan liten sak som att handla med någon som växt upp i en familj med små medel.
Typ att alltid välja de billigaste märkena, dra paralleller till hur billigt det är på Lidl eller bara allmänt snåla med inköpen.
Finns det något äckligare än någon som tar fläskfärs till tacos

Kanske bara jag som stör mig på sådana här detaljer, men ändå :/
Citera
2011-08-22, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Jupp återigen bevisat att ålder och mognad inte hänger ihop.
Du hävdar att du är ett par innan 30..
Då är den adekvata frågan att ställa: Varför du har du stagnerat i ett typiskt fjortisbeteende? Glömde du att mogna någonstans på vägen? Det är en sak att vara "ung för sin ålder", det är en helt annan sak att vara barnslig och omogen (stannat i fjortisstadiet.)

Att sitta och klanka på andras smak/intressen och självrättfärdiga lågnivå beteende med att det "inte är ditt fel för att andra har kass smak", växte de flesta ifrån redan under tonåren.
Det är knappast andras fel att du är en intolerant respektlös snorgärs.
Det är ditt egna fel att du är en intolerant respektlös snorgärs.

Hoppas att tjejen du träffade inser hur omogen du är i ditt beteende så hon går ut och skaffar sig en kille som har mognat..

För är man mogen i skallen så förstår man att man kan vara olika, ha olika intressen, olika klass etc och ändå har förhållande.
För alla förhållanden bygger på tre grundpelarna; respekt, tolerans och acceptans.
Något du har bevisat att du inte kan leva upp till ett sådant beteende utan sitter och självrättfärdigar ett otroligt omoget beteende med att "det är ju deras eget fel att de inte har 'vettig' smak, därför har jag rätt att gnälla och snacka skit om dem".

Så innan du har mognat till själv, så bör du låta bli förhållanden oavsett med vem och ta och växa upp i mogna.

P.S
Tycker det är synd om de infödda Stockholmarna som får dumdryga idioter som flyttar in och ser sig själva som "bättre än alla andra"..
Inte konstigt att de äkta Stockholmarna till slut flyr sin stad. Nej jag är inte Stockholmare själv. Men känner flera äkta (infödda) Stockholmare som är mycket trevliga kisar...

Hmm, med tanke på att du titulerar dig själv som intelligent så framstår du som ypperligt tappad bakom vagnen.

Det är ingen annans "fel" att jag har den goda smaken att inte acceptera allt vi bombarderas med i termer av kultur, mode, politik eller dylikt utan faktiskt silar vad som är acceptabelt. Det är däremot DITT fel att du försvarar ett samhälle där allt är lika okej. Ta din okultiverade smak och tycke och håll dig långt borta från oss som faktiskt har känslan och förmågan att skilja på agnarna och vetet.

OT: Det funkar alldeles ypperligt trots olika bakgrunder och mina farhågor var onödiga. Det mesta går att förbise så länge som människan bakom är tillräckligt gedigen och bra. Det sagt så är Empress fortfarande en exceptionellt självupptagen genusfitta som inte förtjänas att pissa på om hon så stod i brand.
Citera
2018-12-11, 16:45
Medlem
Citat:
Hej bullen,

jag har träffat en tjej som till synes är precis allt som jag inte trodde jag skulle kunna falla för men som jag ändå har blivit rätt så in i bängen förälskad i. Vilket såklart(?) får mig att fundera lite kring det hela.

Själv bor jag och jobbar i innerstan, springer på krogen/konserter med vänner och lever allmänt ett väldigt socialt och faktiskt skitbra liv. Gillar att sitta och snacka skit och håna lantisar, dumma och outbildade människor och de utan smak. Ja - inte så sympatiskt, men har man på sig foppatofflor, PEAK-piké, gillar SD eller tycker att Takida gör bra musik så får man skylla sig själv.

Den här damen raggade upp mig när jag var ute och reste i Sverige lite under semestern med besök i vänners sommarstugor. Hon kommer från en liten stad och är väldigt ...svensk småstad. Förvisso hög utbildning och väldigt smart och rolig, men ändå med en bakgrund som innebär att hon inte riktigt är lika ängslig och hipp som jag och de mina. Vilket i sig inte borde vara ett problem alls och hon är verkligen en fantastisk liten tjej som får mitt hjärta att bulta lite extra.

Jag slits mellan att vara nykär och nojja över att vi som är så otroligt olika aldrig kommer att få det att funka ändå. Så jag tänkte kolla lite här om folk har erfarenheter från förhållanden mellan personer som kommer från hela olika sammanhang och ifall den grejen ens funkar?

Hej! Läst tråden. Har samma dilemma som du, min tjej och jag är lite olika - mest i driv och personlighetsdrag - men vi har samma grundvärderingar och vi älskar varandra väldigt myk. Min familj tycker att jag kan bättre och speciellt min mamma vill att jag ska fundera över vår relation. Detta har gjort mig väldigt fundersam och ledsen.

Jag ville fråga dig om ni fortfarande är tam efter alla dessa år? Hur har det gått?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in