Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-28, 12:13
  #721
Moderator
Elrosss avatar
Trådar sammanfogade//Mod
Citera
2018-11-28, 18:53
  #722
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Gör ESTA-ansökan, nekas den så gäller visum tyvärr.

Jo, jag har förstått att man i vissa fall blir inkallad till intervju på Amerikanska ambassaden för att försöka visa på att man inte är säkerhetsrisk så vi får väl se.
Citera
2018-11-28, 21:56
  #723
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Jo, jag har förstått att man i vissa fall blir inkallad till intervju på Amerikanska ambassaden för att försöka visa på att man inte är säkerhetsrisk så vi får väl se.

Riktigt så är det nog inte.
Man ansöker och blir godkänd eller nekad.
Ingen diskussion.
Blir man nekad är chansen extremt liten att bli godkänd om man försöker igen.
Alltså återstår att söka visum istället, vilket innebär intervju på ambassaden.
Citera
2018-11-29, 22:46
  #724
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Riktigt så är det nog inte.
Man ansöker och blir godkänd eller nekad.
Ingen diskussion.
Blir man nekad är chansen extremt liten att bli godkänd om man försöker igen.
Alltså återstår att söka visum istället, vilket innebär intervju på ambassaden.

Så är det kan jag nu säga med erfarenhet, så ifall man har varit i Iran ska man inte slösa 13 dollar på ESTA utan söka Visum direkt istället.
Citera
2018-12-02, 20:08
  #725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Så är det kan jag nu säga med erfarenhet, så ifall man har varit i Iran ska man inte slösa 13 dollar på ESTA utan söka Visum direkt istället.

Ansökan kostar 4 dollar. Dessa pengar får du inte tillbaka oavsett om du får ansökan godkänd eller inte. Blir din ansökan godkänd tillkommer ytterligare 10 USD. Sammanlagt 14 USD.

4 dollar är alltså vad du riskerar att förlora genom att prova att ansöka om ESTA (sanningsenligt, så klart) innan du betalar 160 USD + resa till Stockholm och en halvdag ledighet från jobbet för att söka visum. Känns väl som en no brainer?

Från: https://help.cbp.gov/app/answers/det...e---how-to-pay

"Processing Charge -- All applicants requesting an electronic travel authorization are charged for the processing of the application. The fee is $4.00.

Authorization charge -- If your application is approved and you receive authorization to travel to the United States under the Visa Waiver Program, an additional $10.00 will be charged to your credit card. If your electronic travel authorization is denied, you are only charged for the processing of your application."
Citera
2018-12-02, 22:10
  #726
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkey-business
Ansökan kostar 4 dollar. Dessa pengar får du inte tillbaka oavsett om du får ansökan godkänd eller inte. Blir din ansökan godkänd tillkommer ytterligare 10 USD. Sammanlagt 14 USD.

4 dollar är alltså vad du riskerar att förlora genom att prova att ansöka om ESTA (sanningsenligt, så klart) innan du betalar 160 USD + resa till Stockholm och en halvdag ledighet från jobbet för att söka visum. Känns väl som en no brainer?

Från: https://help.cbp.gov/app/answers/det...e---how-to-pay

"Processing Charge -- All applicants requesting an electronic travel authorization are charged for the processing of the application. The fee is $4.00.

Authorization charge -- If your application is approved and you receive authorization to travel to the United States under the Visa Waiver Program, an additional $10.00 will be charged to your credit card. If your electronic travel authorization is denied, you are only charged for the processing of your application."

Jag missade visst att jag slipper betala 10 dollar extra vilket är fantastiskt, dock vet jag inte riktigt under vilka omständigheter de skulle godkänna då min ansökan var helt fläckfri bortsett från Iranbesöket.
Citera
2018-12-04, 11:06
  #727
Medlem
Bravess avatar
Värt att tänka på innan man "testar" att ansöka om ESTA är att blir ESTAt nekat blir det svårt att få det godkänt i framtiden. Svarar man ärligt på frågan (vilket man givetvis alltid ska göra) om man någonsin fått ett ESTA eller visum nekat så får man heller inget ESTA.

Därför rekommenderas det att ansöka om visum på ambassaden om man vet med sig att man kommer bli nekad ett ESTA, testa inte först. Man vill inte ha ett nekat ESTA eller visum i bagaget. Så nej, jag skulle inte säga "allt man förlorar är $4" och heller inte kalla det "No brainier" att testa när man ändå redan vet att det kommer att bli nekat. Bättre att INTE ha ett nekat ESTA in your records.
Citera
2018-12-04, 19:51
  #728
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Värt att tänka på innan man "testar" att ansöka om ESTA är att blir ESTAt nekat blir det svårt att få det godkänt i framtiden. Svarar man ärligt på frågan (vilket man givetvis alltid ska göra) om man någonsin fått ett ESTA eller visum nekat så får man heller inget ESTA.

Därför rekommenderas det att ansöka om visum på ambassaden om man vet med sig att man kommer bli nekad ett ESTA, testa inte först. Man vill inte ha ett nekat ESTA eller visum i bagaget. Så nej, jag skulle inte säga "allt man förlorar är $4" och heller inte kalla det "No brainier" att testa när man ändå redan vet att det kommer att bli nekat. Bättre att INTE ha ett nekat ESTA in your records.
Mer än "svårt", man kan inte ansöka om ESTA igen om det blivit nekad, utan då måste man ansöka om B2-visum (aka Turistvisum).
Citera
2018-12-04, 23:48
  #729
Medlem
Floridasidans avatar
Det finns inget alls som säger att man inte kan söka på nytt och få ESTA-ansökan godkänd, t.ex om man fyllt i fel första gången eller om förutsättningarna ändrats.
Det finns inte heller någon fråga om man blivit nekad ESTA tidigare.
Det finns många jag hört som blivit godkända även sen de nekats tidigare, det går även att kontakta CBP för rättelse om man fyllt i fel.
Om man däremot söker visum en gång så kommer man förmodligen inte kunna resa på ESTA senare, därför är det bättre att prova med ESTA igen först, många påstår att man bör vänta minst någon månad mellan ansökningarna, möjligt att det påverkar.
Citera
2018-12-04, 23:53
  #730
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Jag missade visst att jag slipper betala 10 dollar extra vilket är fantastiskt, dock vet jag inte riktigt under vilka omständigheter de skulle godkänna då min ansökan var helt fläckfri bortsett från Iranbesöket.

Iranbesöket gör chansen till ESTA extremt liten, har du inte väldig tur första gången så är det garanterat inte lönt att försöka igen. Hoppas det går bra med visumet!
Citera
2018-12-10, 18:34
  #731
Medlem
Virre217s avatar
Jo, jag fick faktiskt VISUM men trots att jag bara ansökte om transit VISA C1 så fick jag ändå ett 10-årigt B1/B2 Visum samt kommentaren "ESTA Record Reviewed" vad nu det innebär.

Det var iaf skönt att nu slippa behöva köa utanför ambassaden inom de 10 närmaste åren, men lustigt att jag fick B1/B2 när jag inte ansökte om det.
Citera
2018-12-10, 23:45
  #732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Jo, jag fick faktiskt VISUM men trots att jag bara ansökte om transit VISA C1 så fick jag ändå ett 10-årigt B1/B2 Visum samt kommentaren "ESTA Record Reviewed" vad nu det innebär.

Det var iaf skönt att nu slippa behöva köa utanför ambassaden inom de 10 närmaste åren, men lustigt att jag fick B1/B2 när jag inte ansökte om det.

Hur länge får du vara i USA med det visumet? Är det 90 dagar per gång eller vad är det som gäller?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1851507

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback