• 11 290 online
  • 1 203 508 medlemmar
  • 62 273 723 inlägg
2018-12-06, 19:40
Medlem
Hej, flyttade nyligen och på företaget jag jobbar på så har vi reseersättning på 18.5kr/mil
och märkte att jag kommer förlora en stor summa pengar varje månad pågrund av att jag nu är bosatt mycket närmare jobbet. Tänkte därefter om jag kunde fortsätta skriva in min gamla adress i min tidsrapport varje månad? vad skulle kunna hända om man t.ex blir påkommen?
Citera
2018-12-06, 19:44
Medlem
Kurt.Eklunds avatar
Det är väl pengar som du egentligen inte tjänat ihop, utan pengar som företaget är snäll att ersätta dig med...?
Citera
2018-12-06, 19:44
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiscoBroilern
Hej, flyttade nyligen och på företaget jag jobbar på så har vi reseersättning på 18.5kr/mil
och märkte att jag kommer förlora en stor summa pengar varje månad pågrund av att jag nu är bosatt mycket närmare jobbet. Tänkte därefter om jag kunde fortsätta skriva in min gamla adress i min tidsrapport varje månad? vad skulle kunna hända om man t.ex blir påkommen?

Det förutsätter att arbetsgivaren inte vet att du flyttat, eller det är ett större företag och eller ett utomstående firma sköter löner osv.

Men skatteverket kommer veta att du flyttat, så istället för att få tillbaka någon krona på skatten riskerar du nu i högsta grad att få betala in rest.
Citera
2018-12-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen
Det förutsätter att arbetsgivaren inte vet att du flyttat, eller det är ett större företag och eller ett utomstående firma sköter löner osv.

Men skatteverket kommer veta att du flyttat, så istället för att få tillbaka någon krona på skatten riskerar du nu i högsta grad att få betala in rest.

Reseersättning av företaget är inget han får tillbaka på skatten.

Du tänker på reseavdraget mellan jobb och hem som man kan dra av på deklarationen.
TS anställningsort och arbetsort är två olika.

I mitt avtal står det att man utgår antingen från hemmet eller kontoret beroende av vilken plats som ligger närmast arbetsplatsen.

TS:
Troligen klassas det I stil med att fuska med antalet arbetade timmar.
Om det uppdagas så får du antingen en varning eller sparken beroende på hur omfattande det är.
Senast redigerad av mattoys 2018-12-06 kl. 21:26.
Citera
2018-12-06, 23:14
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:

Du skulle ju såklart tänkt tvärt om, tänk om du hade flyttat åt andra hållet. Oj oj oj vilka pengar du hade tjänat!

Allvarligt talat, du får betalt av företaget för slitage, bränsle och skatter som uppkommer när du använder bilen till och från jobbet. Att du ser det som en inkomst du "förlorar" bevisar ju bara hur penningkåt du är
Citera
2018-12-07, 06:44
Medlem
Vad har du för märklig bil som är billigare än 18:50 milen? Du sparar mer på den kortare resvägen än vad du förlorar på reseersättningen.
Citera
2018-12-07, 11:42
Medlem
Citat:

Får ni reseersättning för att ta er till ert jobb menar du? Eller är det tjänsteresor från hemmet till nån plats där ni jobbar?
Citera
2018-12-07, 13:35
Medlem
rolemodels avatar
Citat:

Kör du egen bil så lär du ju knappast gå back om ni bara får 18,5kr.
Citera
2018-12-10, 10:22
Medlem
Spika upp en brevlåda i något stugområde där alla lådor sitter på samma plats oftast sitter dem på rad i närheten till någon större väg, gör detta långt från din riktiga bostad, beroende på hur mycket avdrag du vill göra :-).

Märk lådan med en aktuell address från området men lägg till ett suffix, ex finns
Midsommarvägen XXX, skriv samma fast lägg till ex ett B i slutet.

Gör en flyttanmälan till din brevlåda, då blir detta din bostadsaddress och du får all din post dit.

Har du sambo, så har ni tex separerat och hon bor kvar i lgh, skriv över ev abbonnemang som är knutna till din nuvarande lgh på henne.

Åk och töm din brevlåda på post en gång i månaden, nyttja e-faktura och autogiro så mycket det går.
Citera
2018-12-10, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Spika upp en brevlåda i något stugområde där alla lådor sitter på samma plats oftast sitter dem på rad i närheten till någon större väg, gör detta långt från din riktiga bostad, beroende på hur mycket avdrag du vill göra :-).

Märk lådan med en aktuell address från området men lägg till ett suffix, ex finns
Midsommarvägen XXX, skriv samma fast lägg till ex ett B i slutet.

Gör en flyttanmälan till din brevlåda, då blir detta din bostadsaddress och du får all din post dit.

Har du sambo, så har ni tex separerat och hon bor kvar i lgh, skriv över ev abbonnemang som är knutna till din nuvarande lgh på henne.

Åk och töm din brevlåda på post en gång i månaden, nyttja e-faktura och autogiro så mycket det går.
Om inte adressen existerar i lantmäteriet så blir man näppeligen folkbokförd där.
Citera