Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-09, 13:10
  #1
Medlem
Hej! Jag undrar hur man sätter in en miljon på kontot utan bli ifrågasatt av banken/skatteverket? Jag vill inte använda till vardagssaker, utan vill jättegärna köpa en lägenhet med pengarna så kom gärna med bra tips.

Min arbetssituation: Inte fastanställd, utan bara timanställd om det nu har någon betydelse.

Hjärtliga hälsningar,

Dokgo
Citera
2018-12-09, 13:16
  #2
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dokgo
Hej! Jag undrar hur man sätter in en miljon på kontot utan bli ifrågasatt av banken/skatteverket? Jag vill inte använda till vardagssaker, utan vill jättegärna köpa en lägenhet med pengarna så kom gärna med bra tips.

Min arbetssituation: Inte fastanställd, utan bara timanställd om det nu har någon betydelse.

Hjärtliga hälsningar,

Dokgo

Var kommer pengarna ifrån? Skriver du det så kan vi lättare hjälpa dig.

Penningtvättlagen gäller för övrigt inte bara banker, utan även mäklare. Så man kan glömma att köpa något boende för knarkpengar, för den mäklare som hjälper en kommer förlora sitt lönsamma jobb i så fall.
__________________
Senast redigerad av FalconAlkoholfri 2018-12-09 kl. 13:20.
Citera
2018-12-09, 13:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FalconAlkoholfri
Var kommer pengarna ifrån? Skriver du det så kan vi lättare hjälpa dig.

Penningtvättlagen gäller för övrigt inte bara banker, utan även mäklare. Så man kan glömma att köpa något boende för knarkpengar, för den mäklare som hjälper en kommer förlora sitt lönsamma jobb i så fall.
En numera död släkting. Så länge pengarna är på kontot och redo att betalas, så bryr sig inte mäklarna så mycket såvida man inte är skuldsatt
Citera
2018-12-09, 13:33
  #4
Medlem
Släktingen lämnade en mille i kontanter till dig?
Citera
2018-12-09, 13:39
  #5
Medlem
Det kommer bli väldigt tufft för dig och du kan få mycket problem om du inte håller dig i skinnet. Du kommer få betala rejält om du vill ha in dom på konto, antingen genom arbete eller genom att betala en rätt stor del av dom.

Synd att du inte kan fråga din släkting för personen har ju lyckats växla hela miljonen under de senaste året när Sverige bytte sedlar.
Citera
2018-12-09, 13:45
  #6
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det kommer bli väldigt tufft för dig och du kan få mycket problem om du inte håller dig i skinnet. Du kommer få betala rejält om du vill ha in dom på konto, antingen genom arbete eller genom att betala en rätt stor del av dom.

Synd att du inte kan fråga din släkting för personen har ju lyckats växla hela miljonen under de senaste året när Sverige bytte sedlar.

När pengarna sedan väl är inne på kontot, så kan banken frysa inne pengarna där om misstanke finns om att de har sitt ursprung ur kriminell verksamhet. Banken inte bara kan göra detta, utan ska! Stor risk att pengarna aldrig återfås därefter.

Sen om ett köp av lägenhet väl går igenom, så ska föreningen som lägenheten tillhör godkänna köparen, dvs det ska finnas tillräcklig vit inkomst och inga betalningsanmärkningar.
__________________
Senast redigerad av FalconAlkoholfri 2018-12-09 kl. 13:58.
Citera
2018-12-09, 14:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FalconAlkoholfri
När pengarna sedan väl är inne på kontot, så kan banken frysa inne pengarna där om misstanke finns om att de har sitt ursprung ur kriminell verksamhet. Banken inte bara kan göra detta, utan ska! Stor risk att pengarna aldrig återfås därefter.

Sen om ett köp av lägenhet väl går igenom, så ska föreningen som lägenheten tillhör godkänna köparen, dvs det ska finnas tillräcklig vit inkomst och inga betalningsanmärkningar.
Jag känner några jurister i USA. Kan jag genom dom skaffa ett intyg på att jag har "sålt" tex ett hus där, och på så sätt ge en gilitg förklaring till att pengarna sätts på kontot?
Citera
2018-12-09, 14:10
  #8
Medlem
NiccoJs avatar
Om din förklaring är sann eller inte vet jag inte men jag vet att de finns de som kunnat sätta in pengar på banken då de hävdat att de hittats hos döda släktingar.
Det är inget olagligt att ha kontanter hemma.
Citera
2018-12-09, 14:19
  #9
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Om din förklaring är sann eller inte vet jag inte men jag vet att de finns de som kunnat sätta in pengar på banken då de hävdat att de hittats hos döda släktingar.
Det är inget olagligt att ha kontanter hemma.

Såhär behandlas skötsamma svenska pensionärer som försöker få in kontanter i systemet:

Citat:
I kvarlåtenskapen efter sin avlidne far hittade Gunnar Ljungh i Stockholm 311 500 kronor i ogiltiga sedlar. Han kontaktade Riksbanken som sa att det gick bra att växla in dem mot nya sedlar. Men i stället konfiskerade Riksbanken sedlarna med motiveringen att Gunnar eller hans avlidne far kan antas ha förvärvat pengarna genom brottslig verksamhet.
https://samnytt.se/ove-skulle-vaxla-...alla-pengarna/

Gissa om det är lättare eller svårare för en ung 30-årig man att få in kontanter, eller om penningtvätt-larmet blinkar ännu ilsknare, rödare och högre då, än för denne skötsamme gamla svenske pensionär?
Citera
2018-12-09, 14:21
  #10
Medlem
Yahnoovass avatar
Finns det bevis på att det kommit från en släkting så är det absolut inga problem. Det kan banken få fram.

Om inte, kom på nåt bättre. Kanske dela upp summan, och lägga in då och då, över en längre tid?
Citera
2018-12-09, 15:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yahnoovas
Finns det bevis på att det kommit från en släkting så är det absolut inga problem. Det kan banken få fram.

Om inte, kom på nåt bättre. Kanske dela upp summan, och lägga in då och då, över en längre tid?

Det måste också bevisas att släktingen inte har tjänat in dom olagligt.
Citera
2018-12-09, 15:03
  #12
Medlem
Yahnoovass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det måste också bevisas att släktingen inte har tjänat in dom olagligt.

Hur ska en död släkting bevisa vart pengarna kommit ifrån? Det lär väl bli bankens uppgift isf
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback