Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-06, 21:10
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varm.korv
Det enda bevis du kan få fram är att hjärnans aktivitet upphör vid dödens inträffande och därmed alla tecken på liv i kroppen.
Medvetandet kan upphöra att existera redan långt innan dödens inträffande. För vissa som hamnar i koma så överlever kroppen medvetandet.
Citera
2018-12-06, 21:46
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Medvetandet kan upphöra att existera redan långt innan dödens inträffande. För vissa som hamnar i koma så överlever kroppen medvetandet.

Och det bevisar ingenting om livet efter döden ändå.
Citera
2018-12-06, 21:57
  #159
Medlem
Ger upp denna cirkeldiskussion. Kom igen när det finns ett instrument som vetenskapligt oomtvistat kan mäta andar och se in i livet efter döden.
Citera
2018-12-06, 22:52
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varm.korv
Ger upp denna cirkeldiskussion. Kom igen när det finns ett instrument som vetenskapligt oomtvistat kan mäta andar och se in i livet efter döden.
Det där var nog den mest korkade kommentaren i den här forumdelens historia. ”Det är inte bevisat att något inte existerar förrän det är bevisat att det existerar”.
Citera
2018-12-07, 21:02
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det där var nog den mest korkade kommentaren i den här forumdelens historia. ”Det är inte bevisat att något inte existerar förrän det är bevisat att det existerar”.

Du får tycka att det är hur korkat du vill, fast jag har inte ens skrivit de orden som du citerar. Men visst, fortsätt förlöjliga.
Citera
2018-12-08, 01:30
  #162
Medlem
Jag har tänkt som Gul-Groda i majoriteten av mitt liv. Det vill säga att jag har alltid utgått från att det rationella och logiska är sanningen.

Men på sistone har jag utvidgat mina vyer. Jag är mer öppen för liv efter döden, vilken jag var helt stängd för innan.

Det beror på meditation i mina klara drömmar, alltså när jag mediterar i drömmar där jag är medveten. Många gånger efter en stunds meditation börjar min kropp vibrera (det känns så ialla fall) och "jag" åker i väg i universum.

Det låter jävligt flummigt och är detsamma men jag upplever ju det jag upplever.
Citera
2018-12-08, 03:08
  #163
Medlem
Pajosvs avatar
Kanske inte just detta ger några svar, men är ändå intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Jag är en ateist och jag har väldigt svårt för att tro på ett liv efter döden. Men det finns ju ett antal teorier om hur människans medvetande lever vidare efter döden. T.ex att vårt medvetande består av energi och att energi inte kan förstöras, bara förflyttas o.s.v.

Om ni skulle vara tvungen att välja ut och hoppas på en enda teori om livet efter döden, vilken skulle ni då välja? Jag riktar den här frågan både till er som redan tror på ett liv efter döden och till er som är lika tvivlande som jag.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hjärnan består av ett mycket komplicerat "programmerbart" neuronnät med miljarder celler.
När det slocknar så är det slut, the end, finito, tomt, blankt, svart, skylten är nedtagen, skorna på hyllan etc. dessvärre.

De döda fortsätter att tänka
Gränsen mellan liv och död är mer flytande än vad forskarna tidigare har trott. Nya undersökningar visar att döda personer är vid medvetande långt efter det sista hjärtslaget.

Hjärnaktivitet före och efter döden
Tankarna flyger fortfarande genom huvudet på den döde, som uppenbarligen är medveten i åtskilliga sekunder efter det att hjärtat har slutat att slå. I en ny undersökning har neurologen Jimo Borjigin från University of Michigan i USA mätt hjärnaktiviteten hos råttor före och efter döden.

https://illvet.se/manniskan/hjarnan/...tter-att-tanka

Personligen tror jag att de flesta människor, oavsett religion eller kultur trots allt ändå hoppas på att det finns något bättre efter döden. Visst, det låter lite flummigt och kanske naivt, men det finns knappt något folk, samhälle eller kultur där man inte funderat över ett eventuellt liv efter döden.
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2018-12-08 kl. 03:28.
Citera
2018-12-08, 03:13
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varm.korv
Du får tycka att det är hur korkat du vill, fast jag har inte ens skrivit de orden som du citerar. Men visst, fortsätt förlöjliga.
Inte exakt de orden, men det är innebörden av det du säger.
Citera
2018-12-08, 12:12
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Inte exakt de orden, men det är innebörden av det du säger.

Nej, det är det inte.
Jag har bara hävdat att det är omöjligt att avgöra existensen av något som inte går att mäta.
Hävdar varken att det existerar eller inte och att det är religionens och den personliga livsåskådningens område att avgöra vad man tror.
Citera
2018-12-08, 22:10
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varm.korv
Nej, det är det inte.
Jag har bara hävdat att det är omöjligt att avgöra existensen av något som inte går att mäta.
Hävdar varken att det existerar eller inte och att det är religionens och den personliga livsåskådningens område att avgöra vad man tror.
Frågan är vad det finns för anledning att tro på något som det helt saknas belägg för, förutom därför att det känns trevligare? Ingen givetvis. Det är det ebsolut enda skälet till att man tror på något övernaturligt.

Tyvärr blir inget någonsin mera sant bara för att man vill att det ska vara sant. Chansen att det finns ett efterliv ökar inte det minsta bara för att man tror att det finns. Det är förvånansvärt många människor som inte tycks förstå denna självklarhet.
Citera
2018-12-08, 22:47
  #167
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gangstah4life92
Det låter jävligt flummigt och är detsamma men jag upplever ju det jag upplever.

Det är därför att det är flum och ingenting annat.
Citera
2018-12-08, 22:48
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Frågan är vad det finns för anledning att tro på något som det helt saknas belägg för, förutom därför att det känns trevligare? Ingen givetvis. Det är det ebsolut enda skälet till att man tror på något övernaturligt.

Tyvärr blir inget någonsin mera sant bara för att man vill att det ska vara sant. Chansen att det finns ett efterliv ökar inte det minsta bara för att man tror att det finns. Det är förvånansvärt många människor som inte tycks förstå denna självklarhet.

Måste man tro på ett liv efter döden bara för att man hävdar att det varken bevisas eller motbevisas? Försök att hålla två tankar i huvudet samtidigt, det går ska du se.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback