Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-06, 18:23
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Kan någon beskriva vad jag kan förvänta mig om jag får arbete som C eller CE chaufför på Postnord?
Jag har fått förklarat att det är inte så mycket tunga lyft utan det mesta godset är reda staplat som jag kör in i lastbilen.

Jag har fått förklarat att jag är inte "flyttgubbe" som det kan bli på andra distributionsföretag som DHL. Utan posten är fysiskt enklare, men att det kan bli mycket in och uthopp ur lastbilen.

Jag är intresserad av Postnord för jag vill kunna just distrubutionsbiten. Eller skulle ni med erfarenhet råda mig till andra branscher som renhållningsbranschen istället för Postnord?

Jag har C, YKB, ADR och truck så klart. Funderar på E-behörigheten men har ej E för tillfället.

Jag har varit på Postnord väldigt kort och fick ett bra intryck av dom som jobbade där iaf och även av chefen jag pratat med över telefon.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2018-12-06 kl. 19:01.
Citera
2018-12-06, 18:54
  #2
Medlem
Distribution är likadant i stort sätt var du än är. Den gemensamma nämnaren är att det kan vara ganska stressigt. Skillnaden på Postnord är väl kanske att man även får hantera även post. Tycker att Postnords handdatorsystem är väldigt lätthanterligt och smidigt vilket är ett plus. Enligt min erfarenhet kan tiderna även vara lite mer udda på Postnord. Sen är tyvärr lönen sämre överlag, då det inte utgår från transportavtalet utan handelsavtalet även om man är chaufför. Med E kort har du alltid mer möjligheter och chans till "lugnare" körningar, men det mesta distributionen är ju utan släp. Trivdes bra på Postnord när jag jobbade där.

Angående lyft och så - Du har ju truck i ditt dagliga arbete, då godset står på pall. Sedan så har posten sina paketburar på hjul, som är sjukt smidigt när man hanterar paket. Dessa burar kan man dra på en hel del när man jobbar på Posten, och de kan väga en del beroende på hur tungt de lastats... men har man normal fysik är det inga problem. Chaufförsyrket är tungt överlag, så det gäller att tänka på att lyfta rätt och att inte lyfta i onödan.
__________________
Senast redigerad av Kepler-22b 2018-12-06 kl. 18:58.
Citera
2018-12-06, 19:24
  #3
Medlem
Skippa distribution, körde de i närmre 7 år. Nu i efterhand förstår jag inte varför. Dåligt betalt o stressigt som bara fan.
Citera
2018-12-06, 19:36
  #4
Avstängd
Fyrtaktarns avatar
Se till att skaffa släpkort om du inte vill bli sönderstressad. Jag vill alltid köra bil och släp, alternativt dragare framför singelbil. Det är patetiskt dåligt betalt i förhållande till stressen att köra styckebil.

Nu kör jag tack och lov inte för posten, men styckekörningar är i stort sett samma överallt, DHL, Schenker och DSV är riktigt stimmigt. Usch.
Citera
2018-12-06, 19:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrtaktarn
Se till att skaffa släpkort om du inte vill bli sönderstressad. Jag vill alltid köra bil och släp, alternativt dragare framför singelbil. Det är patetiskt dåligt betalt i förhållande till stressen att köra styckebil.

Nu kör jag tack och lov inte för posten, men styckekörningar är i stort sett samma överallt, DHL, Schenker och DSV är riktigt stimmigt. Usch.

Instämmer! Även Bring..
Citera
2018-12-06, 19:46
  #6
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstoBaconkorv
Skippa distribution, körde de i närmre 7 år. Nu i efterhand förstår jag inte varför. Dåligt betalt o stressigt som bara fan.

Jag fundera på att skita i det och gå på ett annat område som är renhållning. Jag är osäker på vad det närmare är. Det är inom kommunen iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Fyrtaktarn
Se till att skaffa släpkort om du inte vill bli sönderstressad. Jag vill alltid köra bil och släp, alternativt dragare framför singelbil. Det är patetiskt dåligt betalt i förhållande till stressen att köra styckebil.

Nu kör jag tack och lov inte för posten, men styckekörningar är i stort sett samma överallt, DHL, Schenker och DSV är riktigt stimmigt. Usch.

Har varit på Schenker och det var väl ganska mycket att hålla på med paket. E-behörighet kommer jag fixa.

Lutar åt att jag skippar Postnord och går på det kommunala bolaget. Där har dom inte lastbilar som kräver E-behörighet egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Distribution är likadant i stort sätt var du än är.

Tack för ditt svar.
Citera
2018-12-07, 22:51
  #7
Medlem
Hegamons avatar
Okej, det lutar åt postnord iaf. Då Postnord rekryterar för tillfället och mitt alternativ inte gör det. Jag kommer rapportera i tråden.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2018-12-07 kl. 22:55.
Citera
2018-12-08, 15:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Okej, det lutar åt postnord iaf. Då Postnord rekryterar för tillfället och mitt alternativ inte gör det. Jag kommer rapportera i tråden.

Lycka till. Du kommer ju in i branschen vilket är bra, och det är lättare att byta jobb när man har jobb. Distribution är det vanligaste jobbet inom lastbilskörning så de söker ju alltid folk. Känns som att renhållningsjobbet kan vara lite svårare att få utan kontakter där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback