Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 23:30
  #1
Medlem
Wheeler88s avatar
Såg att det fanns en hel del trådar men de flesta tipsar om olika slags böcker, vilket gör mig veteligen osäker på ifall det blir rätt i mitt läge.

Anledningen till att jag kollar här är att jag hittade en onlinekurs för ca 3k tog demo versionen och tyckte personen i fråga förklarade jäkligt bra med paralleller till den riktiga världen, den utan en massa siffror. Han förklarade begreppen så att en nybörjare verkligen hajade till. Alltså han tog ner nivån från en C-uppsats på universitet till, ja något jävligt enkelt. Jag söker en liknande bok som kanske gav er en a-ha känsla efter att ha läst den. Behöver verkligen inte vara en nybörjar-bok bara en riktigt pedagogisk bok.

Den får gärna behandla alla aspekter, som psykologi, hur man hanterar sig själv läser av en grupp osv. till ja helt enkelt begreppen i det tekniska och hur man tyder dem.

Tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av Wheeler88 2018-12-05 kl. 23:32.
Citera
2018-12-06, 01:59
  #2
Medlem
sleevs avatar
Tobbe Rosen är riktigt skicklig på teknisk analys rekommenderar alla böcker han har skrivit (4st).
Han finns också på Youtube varje vecka på Trading direkt där han gör dagsaktuella tekniska analyser.

Tobbes hemsida vinnarbyrån http://www.vinnarbyran.se/
Trading direkt https://www.youtube.com/watch?v=5HjWaFa2mNY

Sveriges kanske bäste tekniska analytiker är Johnny Torsell han har skrivit flera böcker. Framgångsrik aktiehandel, Boken om guerillatrading, Teknisk analys. Alla är läsvärda.

Boken Börsens psykologi av Lars-Erik Boström kan också jag varmt rekommendera.
__________________
Senast redigerad av sleev 2018-12-06 kl. 02:15.
Citera
2018-12-06, 19:21
  #3
Medlem
ksvs avatar
Det finns en massa tyckande och åsikter om vad som fungerar och inte inom TA.

Jag vill varmt rekommendera Evidence-Based Technical Analysis av David Aronson.
https://www.amazon.com/Evidence-Base.../dp/0470008741
http://www.evidencebasedta.com

Författaren har själv lång yrkesmässig erfarenhet av TA och går i boken igenom det från ett vetenskapligt perspektiv.
Vad fungerar och inte?
Vilka krav på backtesting osv bör man ställa för att kunna lita på om det funkar?
Vilka är det vanligaste fällorna man bör känna till innan man ger sig på det som amatör?
Citera
2018-12-07, 18:28
  #4
Medlem
Två klassiker som räcker långt.

”How to make money in stocks” av William J O’Neill. En bok av klassisk investerare och en av de stora inom Ta. Mannen bakom IBD. Hands on tips och strategier. TA-handböckernas motsvarighet till ”The intelligent investor”?

”Encyclopedia of chart Patterns” av Charles Bulkowski, mannen som lär ha lagt tusentals timmar på att kartlägga och baktesta formationer och betygsatt dom enligt statistiken han fått fram.
Mycket info finns dock gratis på hans hemsida ”The pattern site”. Layouten på sidan för tankarna tillbaka till tiden innan IT-bubblan sprack men innehållet är ovärderligt för en chartist som arbetar med formationsbaserad TA.

Sen gäller det som med så mycket annat, övning ger färdighet
Skaffa ett ta-program som Hitta kursvinnare bas tex, rita och följa upp, upprepa. Krångla inte till det med mängder av böcker, tekniker och indikatorer utan plugga hellre på grunderna och gå vidare därifrån.
Citera
2018-12-07, 23:19
  #5
Medlem
NonCompliances avatar
Så om man syns mest och skriker mest så är man bäst? Torsell är anställd för övrigt.

Så här är det och det här är sanningen...! Det finns inga bra böcker för den som VET NÅGOT och som har ett VERKLIGT VÄRDE I VERKLIGHETEN avslöjar inte det i en bok till den korkade massan.

Folk som skriver böcker är PROFITÖRER på BOKFÖRSÄLJNING. Det är för att deras profiter på marknadera är otillräckliga, varför kompensation på annat sätt måste uppstå.



Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Tobbe Rosen är riktigt skicklig på teknisk analys rekommenderar alla böcker han har skrivit (4st).
Han finns också på Youtube varje vecka på Trading direkt där han gör dagsaktuella tekniska analyser.

Tobbes hemsida vinnarbyrån http://www.vinnarbyran.se/
Trading direkt https://www.youtube.com/watch?v=5HjWaFa2mNY

Sveriges kanske bäste tekniska analytiker är Johnny Torsell han har skrivit flera böcker. Framgångsrik aktiehandel, Boken om guerillatrading, Teknisk analys. Alla är läsvärda.

Boken Börsens psykologi av Lars-Erik Boström kan också jag varmt rekommendera.
Citera
2018-12-08, 00:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Så om man syns mest och skriker mest så är man bäst? Torsell är anställd för övrigt.

Så här är det och det här är sanningen...! Det finns inga bra böcker för den som VET NÅGOT och som har ett VERKLIGT VÄRDE I VERKLIGHETEN avslöjar inte det i en bok till den korkade massan.

Folk som skriver böcker är PROFITÖRER på BOKFÖRSÄLJNING. Det är för att deras profiter på marknadera är otillräckliga, varför kompensation på annat sätt måste uppstå.

Toresell är riktigt bra, lyssna på honom och följ upp hans budskap, sen kan du göra en egen bedömning.

Varför skulle man inte skapa sig en extra inkomst genom att förmedla sin kunskap om någon är villig att betala för den?
Nej var du bitter att du lyssnat på din lokala bankmans råd i alla år.

@TS - vad är det du saknar eller söker efter din kurs? Om den var bra, sätt upp dina regler efter den och följ dem. Du behöver förmodligen inte mer kurser, men efter att du satt dina första regler och får dem fungera så kan du utveckla dig själv efter det.

TA är ju ett otroligt brett område, finns många duktiga Torsell i Tobbe är nämda i tråden men de har för omständigt sätt för mig att jobba efter. Jag har läst åtskilliga böcker, sett många youtubevideor och gått några kurser, men de som fått öppnat mina ögon är https://www.tradeciety.com/

Jag gillar inge massa indikatorer utan på ett enkelt o logistk sätt läsa vart priset är på väg.

Denna video är absolut min grund hur jag jobbar idag https://youtu.be/IFdhUxcV5gY
Citera
2018-12-08, 12:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Jo, men ni är idioter och kan ingenting. För annars hade ni svarat annorlunda.

För att det ÄR skillnad! Handel i sig är ju ett risktagande och genom att dumpa risken på andra idioter så kan man profitera riskfritt via bokförsäljning, och då repetera samma smörja som står i alla andra TA-böcker. Nästa generation idioter får då sin presentation av "vad TA är för något". Författare av TA-böcker är simpla profitörer och charlataner som profiterar på motsatt sätt än vad dom själva föreslår i sina böcker. Ord för det här på svenska är; hycklare, charlataner.

Det finns inga bra böcker om TA lika lite som det finns öppen källkod för hemliga HFT-algoritmer. Och det säger sig självt men idioter som inte kan tänka fallerar på sin egna dumhet. Det är exakt samma sak som att det inte finns bra böcker på hur man bäst spelar fotboll.

Nu åter till mycket enkla saker som inte är ett dugg komplicerade (lära sig tänka).

Om du vill bli bra på tennis - ska du då lyfta stenar i skogen?
Om du vill bli bra på att sy - ska du då läsa biokemi på universitetet?
Om du vill bli bra på TA - ska du då läsa böcker om TA?

Utifrån det här kan man ju använda sin lilla hjärna lite grand. Återkom om du behöver ytterligare hjälp med att tänka.

Nu hänger du inte på lokala vänsterpartiets kulturcafe. Självklart försöker alla skapa flera inkomstströmmar även om man tjänar bra på en annan.

Men jag litar på du är klok så jag mejlade Apple och frågade varför iPhone måste vara så dyra när de ändå har så mycket pengar i kassan

Har du testat någon ta-strategi eller det är din lokala bankmans val av allemansfonder som backar lite varje år trotts höga avgifter som är din erfarenhet?
För att komma igång med TA är en vettig kurs eller bok bra. Sen skall man utifrån det utveckla en egen strategi med fasta regler. Vi fungerar alla olika och det är näst intill omöjligt för en människa att kopiera en annans strategi och följa den till 100%
Citera
2018-12-09, 09:57
  #8
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aremak
Nu hänger du inte på lokala vänsterpartiets kulturcafe. Självklart försöker alla skapa flera inkomstströmmar även om man tjänar bra på en annan.

Men jag litar på du är klok så jag mejlade Apple och frågade varför iPhone måste vara så dyra när de ändå har så mycket pengar i kassan

Har du testat någon ta-strategi eller det är din lokala bankmans val av allemansfonder som backar lite varje år trotts höga avgifter som är din erfarenhet?
För att komma igång med TA är en vettig kurs eller bok bra. Sen skall man utifrån det utveckla en egen strategi med fasta regler. Vi fungerar alla olika och det är näst intill omöjligt för en människa att kopiera en annans strategi och följa den till 100%


Vi snackar riktig TA nu. Inte applicera några medelvärden på ett diagram. Det är något som kräver enorma mängder kreativitet och enorma uppoffringar. Bara researcharbetet att undersöka en ny hypotes för att testa validitet tar månader. Om man är på en seriös nivå alltså. Så om man sysslar med det på en seriös nivå så finns inte tid för flera inkomstströmmar. Det är för folk som gör ytliga saker som man kan snappa upp en eftermiddag, läsa miljörapporter osv är lite som att plugga in vägskyltar, något man gör på en kväll typ.


Men givetvis är du en amatör och en idiot och allt jag säger är helt nytt för dig.
__________________
Senast redigerad av NonCompliance 2018-12-09 kl. 10:00.
Citera
2018-12-09, 13:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Vi snackar riktig TA nu. Inte applicera några medelvärden på ett diagram. Det är något som kräver enorma mängder kreativitet och enorma uppoffringar. Bara researcharbetet att undersöka en ny hypotes för att testa validitet tar månader. Om man är på en seriös nivå alltså. Så om man sysslar med det på en seriös nivå så finns inte tid för flera inkomstströmmar. Det är för folk som gör ytliga saker som man kan snappa upp en eftermiddag, läsa miljörapporter osv är lite som att plugga in vägskyltar, något man gör på en kväll typ.


Men givetvis är du en amatör och en idiot och allt jag säger är helt nytt för dig.

Det tar givetvis tid att lära sig och utveckla sin egen plan, men förr eller senare kan man sin sak, vill utveckla sig och / eller har tid med med nya projekt.
Men ett gott råd, gör det inte svårare än det är. Och var inte bitter för att andra lyckas.
Citera
2018-12-09, 13:45
  #10
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Vi snackar riktig TA nu. Inte applicera några medelvärden på ett diagram. Det är något som kräver enorma mängder kreativitet och enorma uppoffringar. Bara researcharbetet att undersöka en ny hypotes för att testa validitet tar månader. Om man är på en seriös nivå alltså. Så om man sysslar med det på en seriös nivå så finns inte tid för flera inkomstströmmar. Det är för folk som gör ytliga saker som man kan snappa upp en eftermiddag, läsa miljörapporter osv är lite som att plugga in vägskyltar, något man gör på en kväll typ.
De flesta har inte ens nödvändiga kunskaper för att kunna göra en fungerande utvärdering.
De tror sig ha hittat något och gör (i bästa fall) backtesting och optimerar parametrarna på fel sätt. Datamining och liknande problem gör resultatet värdelöst.
Boken jag tipsade om ovan ger en inblick i de problem man står inför, om man mot alla odds hittar en metod en TA-metod som kan slå marknaden.

Tyvärr kommer de flesta amatörer inte ens så långt. De testar med fiktiva pengar under några veckor, finner att de gått med vinst, men inser sedan inte att resultatet ligger inom ramen för normalt slumpvis utfall.
Citera
2021-04-19, 15:51
  #11
Medlem
Bumpar denna tråden.

Finns det så dåligt utbud av svenska böcker inom TA?

Torssells bok om teknisk analys verkar inte gå att köpa längre...
__________________
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-04-19 kl. 16:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback