Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-07, 07:19
  #613
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag hänger inte riktigt med i den offentliga debatten om detta krig. Jag läser artikel efter artikel. Ingen tycks vilja diskutera att vi ytterst har ett religionskrig mellan shia- och sunnimuslimer. Det talas om rebeller och utländsk inblandning hit och dit.

Är det förbjudet att se det som ett krig mellan Iran och Saudiarabien d.v.s mellan shia- och sunnimuslimer? Blir det mer svårlösligt och obegripligt för omvärlden om man har det synsättet? Kriget går helt enkelt inte att "sälja" in i väst om man blandar in islam i det hela. Det finns, fullt naturligt, i dagsläget inget större intresse inom allmänheten i väst för interna muslimska angelägenheter, snarare precis tvärtom.

En livsstil är en livsstil.
Eh, nej. Obama var med och startade detta krig. Väst med USA i spetsen (ja, även Sverige) har uppenbarligen ställt sig på Saudis sida i detta proxykrig. Nu har man fått kalla fötter dock. Du kanske tror att konflikterna i MÖ har att göra med interna konflikter. Var det så det hände i Irak, Libyen, Syrien...?
Citera
2018-12-07, 08:48
  #614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eh, nej. Obama var med och startade detta krig. Väst med USA i spetsen (ja, även Sverige) har uppenbarligen ställt sig på Saudis sida i detta proxykrig. Nu har man fått kalla fötter dock. Du kanske tror att konflikterna i MÖ har att göra med interna konflikter. Var det så det hände i Irak, Libyen, Syrien...?

Så det är ett helt tabubelagt ämne att diskutera? Shia- contra sunni just i denna konflikt. Jag är svensk medborgare. På exakt vilket sätt är jag således skyldig till denna konflikt? Jag har vänt dessa länder/folk ryggen till så länge jag kan minnas. Vi har föga nytta av dem.

Jag inser att det är ett proxykrig men mellan shia- och sunni och således vilken sida som ska bli den dominerande religiösa skolan i MÖ.

Religionsaspekten är tyvärr helt förbjuden att diskutera då det skulle skapa syntax error i hela västvärldens tankesätt och det, i en bortre förlängning, fort skulle kunna formuleras till en ny tanke:

- Vänta nu, vi har ju både shia- och sunni i väst...vad händer om de börjar slåss även här?

Håll skiten utanför Sveriges och västvärldens portar. Jemeniterna har klarat sig i tusentals år utan vår inblandning och lär göra det fortsättningsvis också. Med eller utan svält.
Citera
2018-12-07, 08:56
  #615
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så det är ett helt tabubelagt ämne att diskutera? Shia- contra sunni just i denna konflikt. Jag är svensk medborgare. På exakt vilket sätt är jag således skyldig till denna konflikt? Jag har vänt dessa länder/folk ryggen till så länge jag kan minnas. Vi har föga nytta av dem.

Jag inser att det är ett proxykrig men mellan shia- och sunni och således vilken sida som ska bli den dominerande religiösa skolan i MÖ.

Religionsaspekten är tyvärr helt förbjuden att diskutera då det skulle skapa syntax error i hela västvärldens tankesätt och det, i en bortre förlängning, fort skulle kunna formuleras till en ny tanke:

- Vänta nu, vi har ju både shia- och sunni i väst...vad händer om de börjar slåss även här?

Håll skiten utanför Sveriges och västvärldens portar. Jemeniterna har klarat sig i tusentals år utan vår inblandning och lär göra det fortsättningsvis också. Med eller utan svält.
Inte alls. Riktigt är att Irans och Saudis intressen är i konflikt här men den stora Sunni/Shia-konflikten är mycket en konstruktion som vissa parter vill hålla i liv. Ingen nämnd ingen glömd.

Och som sagt, de stora konflikterna har sina rötter i framförallt USA och Västs agerande sedan 80-talet. Dock kan man med fog säga att det mesta grundar sig i den arrogans västmakterna visade i samband med Versaillesfreden och uppstyckningen av MÖ då.
Citera
2018-12-07, 21:39
  #616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte alls. Riktigt är att Irans och Saudis intressen är i konflikt här men den stora Sunni/Shia-konflikten är mycket en konstruktion som vissa parter vill hålla i liv. Ingen nämnd ingen glömd.

Och som sagt, de stora konflikterna har sina rötter i framförallt USA och Västs agerande sedan 80-talet. Dock kan man med fog säga att det mesta grundar sig i den arrogans västmakterna visade i samband med Versaillesfreden och uppstyckningen av MÖ då.

Kloka ord. Ingen ärligt menad muslim vill hålla den konfliken levande, ja det finns skillnad - men det är en taktik ( från vissa) att underblåsa detta "religionskrig" som i grund är nonsens.
Det sista: Alla borde ta en historielektion i detta.
Citera
2018-12-07, 21:41
  #617
Medlem
houthierna verkar yngre och mer alerta än regeringsgruppen (högst ovetenskaplig ytlig betraktelse men ändå )
Citera
2018-12-07, 21:47
  #618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så det är ett helt tabubelagt ämne att diskutera? Shia- contra sunni just i denna konflikt. Jag är svensk medborgare. På exakt vilket sätt är jag således skyldig till denna konflikt? Jag har vänt dessa länder/folk ryggen till så länge jag kan minnas. Vi har föga nytta av dem.

Jag inser att det är ett proxykrig men mellan shia- och sunni och således vilken sida som ska bli den dominerande religiösa skolan i MÖ.

Religionsaspekten är tyvärr helt förbjuden att diskutera då det skulle skapa syntax error i hela västvärldens tankesätt och det, i en bortre förlängning, fort skulle kunna formuleras till en ny tanke:

- Vänta nu, vi har ju både shia- och sunni i väst...vad händer om de börjar slåss även här?

Håll skiten utanför Sveriges och västvärldens portar. Jemeniterna har klarat sig i tusentals år utan vår inblandning och lär göra det fortsättningsvis också. Med eller utan svält.

Även om du skiter i Jemen (det är inget fel i det vi är fria) MEN ta en titt på bilderna på BARNEN. Om du kan fortsätta känna apati finns det inget hopp...men känner du något så kan du hoppas och be att bombandet tar slut. De svälter till döds och dör av diarré.
Jemeniterna är ett fattigt fredligt folk, de har inte gjort nåt för att förtjäna det här. Oskyldigt folk
Citera
2018-12-08, 06:43
  #619
Medlem
frank-costellos avatar
Reuters skriver att under andra dagen av förhandlingar i Sverige mellan Houtierna och Jemens saudiarabiskt understödda regering så ska Houtierna avfärdat ett förslag om att öppna flygplatsen som man kontrollerar, i huvudstaden Saana. Jemens regering hade som krav att flygplanen skulle inspekteras på flygplatserna i städerna Aden och Sayun, vilka man kontrollerar.

Alltså att flygplan som ska flyga till utländska destinationer, först måste genomgå undersökningar på någon av de regeringskontrollerade flygplatserna inom landet, innan de kan fara vidare. Mohammed Abdusalam, chefen för Houtiernas delegation, ska ha sagt till tv-stationen Al Jazeera att det var något man inte hade gått med på. "Flygplatsen borde öppnas enligt internationella regler, och vi accepterar inte några inspektioner."

Under torsdagen, vilket var första dagen av de fredssamtal som kommer pågå fram till den 15:e december, så ska de båda parterna ha kommit överens om att utväxla tusentals krigsfångar. FN medlaren Martin Griffiths ska ha kallat detta en hoppfull start. Fredssamtalen som hålls nu i Sverige är de första samtalen sedan 2016. De senaste försöket var i september i Genève, men de föll samman efter det att houtierna inte dykt upp.

Man nämner att Griffihs vill få till ett avtal som innebär att flygplatsen öppnas, ge stöd till centralbankerna samt säkra en vapenvila i landets främsta hamnstad Hodeidah. Hodeidah kontrolleras av houtierna och är i krigets fokus efter det att den saudiska koalitionen tidigare i år startade en kampanj för att åter få kontroll över staden.
https://www.reuters.com/article/us-y...-idUSKBN1O61FE
__________________
Senast redigerad av frank-costello 2018-12-08 kl. 06:57.
Citera
2018-12-08, 10:38
  #620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och som sagt, de stora konflikterna har sina rötter i framförallt USA och Västs agerande sedan 80-talet. Dock kan man med fog säga att det mesta grundar sig i den arrogans västmakterna visade i samband med Versaillesfreden och uppstyckningen av MÖ då.
Annars var det när USSR invaderade Afghanistan 1979 som mujaheddin påbörjade jihad mot invasionsmakten. Så skyll på Brezjnev, the подстрекатель. För det är därifrån moderna jihadister har fått sina tolkningar.
Citera
2018-12-08, 10:40
  #621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
houthierna verkar yngre och mer alerta än regeringsgruppen (högst ovetenskaplig ytlig betraktelse men ändå )
Ålder räknas inte enligt muslimer vet du väl. Enligt Stefan Åberg räknar de stollar runt bordet,

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/k...te-vara-storre
Citera
2018-12-08, 10:44
  #622
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Annars var det när USSR invaderade Afghanistan 1979 som mujaheddin påbörjade jihad mot invasionsmakten. Så skyll på Brezjnev, the подстрекатель. För det är därifrån moderna jihadister har fått sina tolkningar.
Dags för en historielektion. Vem tror du avlönade Usama bin Laden då? Som vanligt används jihadister som proxysoldater av USA och väst som man sedan tappar kontrollen över. Plantskolorna finansieras av Gulfstaterna framförallt Saudi med sina masrassas-skolor i olika muslimska länder och nu även i Sverige i form av friskolor.

Frågar du mig så har USA och väst sysslat med något som inte kan kallas för annat än självskadebeteende sedan 70-talet.
Citera
2018-12-08, 10:50
  #623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Dags för en historielektion. Vem tror du avlönade Usama bin Laden då? Som vanligt används jihadister som proxysoldater av USA och väst som man sedan tappar kontrollen över. Plantskolorna finansieras av Gulfstaterna framförallt Saudi med sina masrassas-skolor i olika muslimska länder och nu även i Sverige i form av friskolor.

Frågar du mig så har USA och väst sysslat med något som inte kan kallas för annat än självskadebeteende sedan 70-talet.
Absolut, men poängen var att det var USSR som började, och USA hängde på i ett och annat proxy-krig. Jag är tveksam till att USA eller Ryssland ger stöd åt houther i Jemen, det är väl Iran som gör det. Jag tror du menar madrassa.
Citera
2018-12-08, 10:56
  #624
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Absolut, men poängen var att det var USSR som började, och USA hängde på i ett och annat proxy-krig. Jag är tveksam till att USA eller Ryssland ger stöd åt houther i Jemen, det är väl Iran som gör det. Jag tror du menar madrassa.
Jo, exakt så men ändå så härstammar mycket av de stora konfliktlinjerna från Sykes-Picot-överenskommelsen.

Sedan får jag skylla på att jag har haft sönder mina glasögon och ser som en kratta. Blir att skriva på känn och hoppas det blir rätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback