Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-04, 02:53
  #1
Medlem
Knivur-273s avatar
Hur kan det tänkas bli i framtiden när kvinnor eller "män" i framtiden kör med elcykel och framhjulsdrift på ishala vägar ? Jag har sett dem komma fort fort så det blåser när de kör förbi, hur blir det med våt is och pådrag med framhjulsmotorn i kurvan ?

Jag ser framför mig massor av folk som kör omkull och slår i skallen.

Häromdagen fick jag leda cykeln på en speciell väg, jag hade hjälm, halkade som Bambi på den våta isen (hade inte den cykeln med dubbdäck heller och skorna var vanliga) föll två gånger, men gjorde mig inte illa alls, för jag var beredd på den saken.

Nu ändrade jag mig lite och gick vid sidan där marken var skrovlig och utan våt glansis.

Säkert kommer många köra omkull och skada sig, eller vad tror ni ?

Att köra moppe på ishal väg, det var ett stort nöje i femtonårsåldern, en gång drattade jag omkull och slog i svanskotan så att jag inte kunde sitta på en vecka, huvudet klarade sig dock. Nu var den bakhjulsdriven, vilket är betydligt gynnsammare, eftersom man kan lära sig att parera sladdarna.

Framhjulssladd är obotligt och leder ALLTID till omkullkörning utan undantag.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-12-04 kl. 03:05.
Citera
2018-12-04, 03:05
  #2
Medlem
Jogens avatar
Förhoppningsvis är många av de som inte orkar trampa oassisterat samma människor som ställer in cykeln under de hala vintermånaderna. Olyckor med elcykel inblandad kommer vi att få se många av. När även de ovana latfeta, de gamla och de (som det verkar) rätt jävla blåsta i huvet ska vara ute på två hjul på gc-väg och gata, så kan det inte bli på annat vis.


edit. Och för att svara lite på ditt tillägg: ska man (kanske av snålhet) bara ha ett dubbdäck på cykeln så är det förstås fram som gäller. När framhjulet försvinner under dig så hjälper inte ens kobralik reaktionsförmåga.
__________________
Senast redigerad av Jogen 2018-12-04 kl. 03:13.
Citera
2018-12-04, 04:18
  #3
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Förhoppningsvis är många av de som inte orkar trampa oassisterat samma människor som ställer in cykeln under de hala vintermånaderna. Olyckor med elcykel inblandad kommer vi att få se många av. När även de ovana latfeta, de gamla och de (som det verkar) rätt jävla blåsta i huvet ska vara ute på två hjul på gc-väg och gata, så kan det inte bli på annat vis.


edit. Och för att svara lite på ditt tillägg: ska man (kanske av snålhet) bara ha ett dubbdäck på cykeln så är det förstås fram som gäller. När framhjulet försvinner under dig så hjälper inte ens kobralik reaktionsförmåga.
Jag monterade igår ett annat framhjul på min sons cykel, försett med dubbar. Dubb på bakhjulet tycker han är lyx Enkelt att bara skifta hjul i alla fall.

Riktigt svår cykling, det är när folk innan har gjort spår i snön och sedan har det frusit till. Nu ställs skickligheten och balansen på sin spets, bäst är att leda om man inte vill ha gipsad handled.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-12-04 kl. 04:23.
Citera
2018-12-04, 11:16
  #4
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag monterade igår ett annat framhjul på min sons cykel, försett med dubbar. Dubb på bakhjulet tycker han är lyx Enkelt att bara skifta hjul i alla fall.

Riktigt svår cykling, det är när folk innan har gjort spår i snön och sedan har det frusit till. Nu ställs skickligheten och balansen på sin spets, bäst är att leda om man inte vill ha gipsad handled.

Det enda som inte går att cykla i för någon är tillräckligt djupa och hårdfrusna spår, gärna lite snett och vint löpandes i mängd... Som du säger, riktigt bra balansträning, men över en gräns omöjligt att ta sig fram på. Lite mindre hårdfruset och lite färre/grundare spår så kan man se det som balansövning/cykelfärdighetsträning rakt av.

Kraven (kanske allra mest i betydelsen kraven från allmänheten) på vinterväghållning kommer att öka ju fler som cyklar och troligtvis ökar kraven mest från de lite mer bekväma elcyklisterna. Vintercykling är inte för alla, skulle jag säga. Ett förbehåll här är att jag generaliserar över vilka elcyklisterna är - för det slår mig att det kanske finns hel del vana cyklister som vill bli lite mindre svettiga/kunna pendla en lite längre sträcka, dessutom även året runt.
Citera
2018-12-04, 12:03
  #5
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Elcykel batteriet innehåller kobolt som bryts av barnarbete under hemska förhållanden. Miljöpartiet tycker dom gjorde något bra när efterfrågan på de batterierna ökar.
Förbjud Miljöpartiet!

Intressant sida av de "miljövänliga" elcyklarna. Faktum är som du säger att om alla cyklar skulle få batteridrift så skulle utsläppen ÖKA väldigt mycket. Just tillverkning och brytning av nödvändiga metaller till alla dessa batterier skitar ned något oerhört. En miljödiesel kan köra 20 000 mil på diesel innan den kan jämföras i utsläpp med en elbil sägs det. Då har elbilen inte gått en endaste mil ännu utan enbart tillverkats och står kvar i asien.

Så att elcyklar skulle vara miljövänliga är en sanning med modifikation.. Jämfört med pedalcyklar så är de rena katastrofen.. men jämfört med gamla bilar helt OK.
Citera
2018-12-04, 12:31
  #6
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Elcykel batteriet innehåller kobolt som bryts av barnarbete under hemska förhållanden. Miljöpartiet tycker dom gjorde något bra när efterfrågan på de batterierna ökar.
Förbjud Miljöpartiet!

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Intressant sida av de "miljövänliga" elcyklarna. Faktum är som du säger att om alla cyklar skulle få batteridrift så skulle utsläppen ÖKA väldigt mycket. Just tillverkning och brytning av nödvändiga metaller till alla dessa batterier skitar ned något oerhört. En miljödiesel kan köra 20 000 mil på diesel innan den kan jämföras i utsläpp med en elbil sägs det. Då har elbilen inte gått en endaste mil ännu utan enbart tillverkats och står kvar i asien.

Så att elcyklar skulle vara miljövänliga är en sanning med modifikation.. Jämfört med pedalcyklar så är de rena katastrofen.. men jämfört med gamla bilar helt OK.

Det är förstås så att en helt vanlig cykel, som kräver att du äter, dricker och hostar ur dig koldioxid är långt miljövänligare än en elcykel. Kör man, som jag sett att många gör, väldigt mycket med assistans från motorn, så försvinner även hälsovinsten helt. Miljöpåverkan från produktion av batteri + elen den laddas med = en långt ifrån försumbar effekt, särskilt inte sammanslaget alla dessa cyklar!. Att brytningen av de metaller som krävs är minst sagt etiskt problematisk gör inget bättre. Och för att förtsätta lite off topic, detta/dessa problem är inte precis mindre med elbilen. Åka kollektivt, cykla och gå är det som gäller om man vill tro på ovanstående problem. En redan producerad (begagnatköp således) gasbil, som sedan körs på rötgas (ej fossilgas) sägs vara det miljövänligaste större privatfordonet.

Nu ska jag ut och cykla, där jag bor är det plusgrader och barmark, dock verkar bilisterna ha drabbats av stark stress...
Citera
2018-12-06, 05:02
  #7
Medlem
Knivur-273s avatar
Om Litiumbatterier som anknyter till ämnet om ovana förare, nämligen batteriernas landningstillstånd och deras förvaring och livslängd.

Under 3,2 V och över 4,1 anses vara extremt dåligt i längden. För långtidsförvaring anses 3,7 V per cell vara optimalt.

Att ladda upp till 4,2 V per cell och låta cellpaketet ligga är extremt dåligt, särskilt om det är varmt.

Regelbunden laddning till över 95% av kapaciteten förkortar livslängden till 1/10 av den potentiella livslängden.

Själv kylförvarar jag litiumbattier vid 3,7 V per cell ungefär. Vid kontroll, urladdning och uppladdning, fungerar de fint efter åratal.

Samma sak gäller för mobiltelefoner.

Skillnaden är 300 laddningscykler jämfört med 3000 eller fler.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-12-06 kl. 05:04.
Citera
2018-12-06, 17:04
  #8
Moderator
Tystnads avatar
Det kommer ske många fler olyckor ja...

Själv lägger jag ner all cykling då det är minusgrader och halt, har lärt mig den hårda vägen med s.k svart is.

Ni i tråden som snackar om "bättre vinterväghållning" vet inte vad ni pratar om, du kan ploga och sanda utav helskotta, men det hjälper inte om vägen, gångbanan, parkeringen, trottoaren, etc är full av fördjupningar och sänkor, hjulspår, där vatten ansamlats och frysit till kärnis, du kan sanda hur mycket som helst på sådan is du ramlar ändå.

Det sjuka är att man kan påtala detta hur mycket som helst för den som äger marken, bättra asfalten mot sänkor!! inte fan händer ett skit.
Citera
2018-12-06, 17:26
  #9
Medlem
Nog för att det kommer bli fler och svårare följder av elcyklar när det kommer till olyckor men att de flesta driver på framhjulet borde vara en fördel, det gäller åtminstone när det kommer till bilar.
Citera
2018-12-07, 18:03
  #10
Medlem
Europolitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nog för att det kommer bli fler och svårare följder av elcyklar när det kommer till olyckor men att de flesta driver på framhjulet borde vara en fördel, det gäller åtminstone när det kommer till bilar.

Vinter+tvåhjuling med framhjulsdrift = hög risk för omkullkörning vid sämre väglag.
Citera
2018-12-11, 07:33
  #11
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
En miljödiesel kan köra 20 000 mil på diesel innan den kan jämföras i utsläpp med en elbil sägs det. Då har elbilen inte gått en endaste mil ännu utan enbart tillverkats och står kvar i asien.

Det sägs fel.
http://shrinkthatfootprint.com/electric-car-emissions
Denna rapport, baserad på siffror från 2011, visar att du i Sverige kan köpa en ny elbil, skrota den efter 16000 mil, och få utsläpp motsvarande 0.15 l/mil jämfört med att köpa en ny dieselbil, eller 0.3l/mil om man räknar bort utsläppen från tillverkningen av dieselbilen.
Sen dess har man lärt sig klämma ur ungefär dubbla prestandan per kg batteri, och batterierna har visat sig hålla betydligt längre än 16000 mil.
Citera
2018-12-13, 07:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nog för att det kommer bli fler och svårare följder av elcyklar när det kommer till olyckor men att de flesta driver på framhjulet borde vara en fördel, det gäller åtminstone när det kommer till bilar.

Citat:
Ursprungligen postat av Europolitan
Vinter+tvåhjuling med framhjulsdrift = hög risk för omkullkörning vid sämre väglag.

Ja, cyklar och bilar har helt olika dynamik i det avseendet, eftersom cykeln använder framhjulet för att hålla balansen. Själva motstyrningen om bakhjulet "släpper" kommer som en följd av att hålla balansen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback