Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-07, 13:08
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
För att det är viktigt för barnen? Jättecentralt i socialt intresserade småbarns värld vem som gick på vems kalas, vilken tårta man ska ha, vilken klänning, vilka lekar etc. Man vill ju ge sina barn ett bra liv, därför.

Du menar att man ska föda upp en till generation med socialt intrigerande kvinnor?

Killar bryr sig inte. Ska bli intressant att se hur vår dotter ser på sånt här när hon blir lite större. Vår 7-årige son har garanterat noll koll på sånt här.
Citera
2018-12-07, 13:11
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att du uppfostrar dina barn till att bli Gunilla Persson? Eller Cecilia Hagen, kanske..? Att värdera andra människor efter hur dyra och moderna kläder de har på sig och hur många - och vilka - människor de känner? Skryta om vilka de känner, vilka fester de har varit på... Namedropping... Det är ju sådant vi måste motverka i nya släkten, i stället. Jag skulle skämmas ihjäl om min dotter skulle hålla på så, eller ha gjort det någonsin.


Ta det lugnt. Katzyn och du har det nog ungefär likadant. Man har inte 16 tusen inlägg på flashback om man lever det fiiiiina livet.
Citera
2018-12-07, 13:13
  #51
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Du menar att man ska föda upp en till generation med socialt intrigerande kvinnor?

Killar bryr sig inte. Ska bli intressant att se hur vår dotter ser på sånt här när hon blir lite större. Vår 7-årige son har garanterat noll koll på sånt här.

Ja, dottern har definitivt varit mer intresserad, men även sonen har tyckt att det varit en stor och viktig grej att ha kalas och bli inbjuden på kalas.
Citera
2018-12-07, 13:18
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen


Så man får inget bra liv, om man inte haft barnkalas på Leos Lekland och liknande skit, där det bjuds på äckliga korvar och hamburgare; inte fått tårta, klänning och annan skit?

Du är en patetisk parodi på dig själv som mainstreammänniska och hipster.

Givetvis är detta med barnkalas ett jävla otyg som ingen behöver, mer än ångestfyllda hipsterföräldrar likt Katzyn som behöver dämpa sin ånger av att inte ge sitt barn "ett bra liv". Katzyn är säkert en sådan kreti och pleti- dåre som anser att julkalender med choklad måste inköpas, annars är barnens liv över.

Det räcker med att släkten träffas på ett litet barnkalas, om ens det. Det här med födelsedagar och andra högtider som julen (som svenne ändå inte tror på) kan skrotas och ersättas med spontana festligheter under årets lopp.


Hipsters ser nog Leos Lekland som något vulgärt och lite WT. Något man gör om man inte bryr sig om sina barn utan mest vill ha det överstökat.

En hipster lägger mycket tid på att baka en vegansk tårta och fixar med temat i timmar. Gör egna inbjudningskort osv. Status idag är att visa att man har TID och att man BRYR SIG.

Hade det varit samma anda som på 80-talet hade det varit mer status ju dyrare kalaset hade varit. Så är det inte nu.

Vi har dock gett upp nu. Nästa gång blir det som sagt Leos eller liknande. Vi behöver dock inte ordna nåt överdådigt kalas för att visa folk att vi har det bra.
__________________
Senast redigerad av Locifer 2018-12-07 kl. 13:22.
Citera
2018-12-07, 13:20
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Ja, dottern har definitivt varit mer intresserad, men även sonen har tyckt att det varit en stor och viktig grej att ha kalas och bli inbjuden på kalas.

Vår son tycker det är kul att ha kalas. Då vill han att det ska komma kompisar och så. Däremot har han ingen koll på när de andra i klassen fyller och han har aldrig sagt nåt om att han är ledsen för att han inte blivit bjuden och så. Han är blyg som jag och vill ibland inte gå trots att han är bjuden så det är mer skönt för alla om han inte blir bjuden.
Citera
2018-12-07, 13:22
  #54
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vår son tycker det är kul att ha kalas. Då vill han att det ska komma kompisar och så. Däremot har han ingen koll på när de andra i klassen fyller och han har aldrig sagt nåt om att han är ledsen för att han inte blivit bjuden och så. Han är blyg som jag och vill ibland inte gå trots att han är bjuden så det är mer skönt för alla om han inte blir bjuden.

Okej, men det varierar nog, sonen 7 år har nu varit uppriven ett tag över att tjejen han är kär i bara bjöd andra tjejer på sitt kalas.
Citera
2018-12-07, 14:37
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
För att barnet vill? För att barnet känner sig konstigt och annorlunda om hen inte får ha kalas när alla andra på dagiset/skolan har kalas? Socialt tryck helt enkelt.

Redan när min son skulle fylla 5 så gick han runt och hoppades att det skulle komma fler än när han fyllde 4 osv. Barn är mycket mer medvetna än man som vuxen tror
.

Vad tragiskt.
Citera
2018-12-07, 14:44
  #56
Moderator
Sun Rulers avatar
För att vårt barn tycker det är jätteroligt med kalas på något lekland. Han ser mycket fram emot det och att kompisarna skall komma dit. Svårare än så är det inte.
Citera
2018-12-07, 14:55
  #57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jag begriper inte hur du fick in "värdera andra människor utifrån hur dyra kläder de har på sig eller hur många människor de känner" där?

Jag tycker om att klä upp mig och ordna fest med något gott att äta och trevliga aktiviteter för mina vänner. Jag blir glad när jag blir bjuden på fest. Är detta alltså ett brott mot mänskligheten som jag ska skämmas för? Tja, ser man sig omkring i världen så ser man att klä upp sig, laga god mat och fira särskilda tillfällen med nära och kära är ett återkommande tema i alla samhällen, det är allmänmänskliga glädjeämnen snarare än kulturellt inlärda beteenden att skämmas för. Sen om du inte gillar sånt är väl det helt okej.

Så vad är det vi ska lära småbarnen att skämmas för? Att de tycker det är roligt att klä sig fint till särskilda tillfällen? Att de tycker om att få bjuda in sina vänner på fest och lek? Att de tycker om att fira särskilda tillfällen med att bjuda sina vänner på något gott att äta? Att de blir glada över att bli inbjudna till en vän?

Om barnens intressen snarare drar åt vilka som INTE blev bjudna eller inte var fint klädda, så kan jag hålla med om att det är diskussioner man som förälder bör avstyra. Men det var ju knappast det jag skrev.


Men herregud människa. Kan du ens stava till självinsikt? Naturligtvis tycker dina ungar att det är viktigt med kalas med en sån morsa.
Citera
2018-12-07, 14:59
  #58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Vad tragiskt.

Instämmer. Men naturligtvis beror det på att föräldrarna är likadana.
”Å vad glad jag skulle bli om Bosse och Gunilla ville komma på vår midsommarbjudning!”
Citera
2018-12-07, 15:02
  #59
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovasang
Men herregud människa. Kan du ens stava till självinsikt? Naturligtvis tycker dina ungar att det är viktigt med kalas med en sån morsa.

Jag vill givetvis att mina barn ska ha glädje av gemenskap, vänner och tillställningar med nära och kära. Vad önskar du för dina barn, att de aldrig ska behöva befatta sig med några andra människor än dig? För du vill ju inte heller att de ska få gå på förskolan eller att de ska se fram emot att träffa andra än dig i något sammanhang? Din trådstart handlar om hur jobbigt det är för dig att göra ngt fint för dina barn och i en annan tråd tog du upp hur du helt enkelt är en FÖR BRA förälder. Aja...
Citera
2018-12-07, 15:49
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vår son tycker det är kul att ha kalas. Då vill han att det ska komma kompisar och så. Däremot har han ingen koll på när de andra i klassen fyller och han har aldrig sagt nåt om att han är ledsen för att han inte blivit bjuden och så. Han är blyg som jag och vill ibland inte gå trots att han är bjuden så det är mer skönt för alla om han inte blir bjuden.

Hur förhåller du dig till att din pojk verkar tycka det är viktigt att fler kommer på 5-årskalaset än på kalaset innan? Bejakar du hans uppfattning att det har betydelse, eller hur tänker du kring detta?

Själv var kalas helt oviktigt för mig under hela uppväxten, det enda bra var väl frosseriet av tårta. Presenterna man fick av utbölingar var alltid skit, och att klä upp sig och tvätta och kamma sig, blev man ju knappast gladare av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback