Citat:
Ursprungligen postat av
Tillfkonto12
Nu har Below Zero varit ute (early access) i 1,5 år. Hur står det sig mot det ursprungliga spelet? Håller historien samma klass? Inga spoilers tack.
Funderar på att skaffa det men är lite emot att köpa spel i early access av princip.
Nä, gör det inte. Jag har spelat hundratals timmar subnautica originalet och Below Zero är i princip skräp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Korder
Om du är emot att köpa spel i EA så bör du inte köpa Below Zero än, då det alltjämt har en bit att gå innan det är klart.
Håller helt med. I originalet så kan man verkligen känna upptäckarkänslan. Man skannar saker, hittar databoxar, får uppdrag, har en bas och ett ganska uppenbart uppdrag ("gotta get off the planet"). I Below Zero kan man simma i evigheter innan man kan skanna något alls och det man väl kan skanna är ju bara copy-paste från gamla subnautica. Det finns några nya monster men biomes o.s.v. känns inte alls lika intressanta eller intuitiva och smart gjorda. Det känns väldigt hafsigt.
Uppdragen i Subnautica-originalet är välgjorda och ger en ganska "linjär" (man kommer närmre och närmre seamoth, cyclops, prawn, mineraler etc) väg i spelet medan i BZ så får man ett uppdrag sen känns det som att man är "on your own" (även fast det inte riktigt är så) vilket gör att man ganska ofta trevar i mörkret efter progress som aldrig kommer. Man verkar dessutom satsat ganska mycket på olika levels (typ som Grand Reed i Subnautica) och jag tycker nog att det faller rätt platt.
Än så länge tycker jag seatruck är extremt dålig. Cool idé men den ersätter i mitt tycke inte Seamoth och det gör riktigt ont att inte få ha Seamoth tidigt i upptäckarfasen då jag verkligen älskar hur seamoth rörde sig i vattnet.
I övrigt så gillar jag iaf att man infört ett control room (som dock verkar vara totalt onödig förutom att man inte behöver en beacon för basen samt lite energigrejer som är coola). Också lite roligt att ett djur har namnet pengwing.