2018-12-07, 13:44
Medlem
Nochillss avatar
Det jag irriterar mig mest på i "Subnautica" är att det tar en massa onödig tid till att leta fram naturtillgångar för att kunna bygga. Efter 17 timmars+ spelande har jag fortfarande inte lyckats med att skapa skrov-förstärkning och Mk2-modulen till Havsmalen för att gå djupare.

Jag hoppas innerligt att utvecklarna förenklar micro-management delen för Below Zero-expansionen så att man slipper bli less.
Citera
2018-12-07, 14:05
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Det jag irriterar mig mest på i "Subnautica" är att det tar en massa onödig tid till att leta fram naturtillgångar för att kunna bygga. Efter 17 timmars+ spelande har jag fortfarande inte lyckats med att skapa skrov-förstärkning och Mk2-modulen till Havsmalen för att gå djupare.

Jag hoppas innerligt att utvecklarna förenklar micro-management delen för Below Zero-expansionen så att man slipper bli less.

Finns en konsoll som du kan ge dig själv byggmaterial med om du tröttnar på att grinda. Jag gjorde det själv då jag inte ville kolla på wikis och liknande efter info, ville inte bli spoilad liksom, samtidigt som det kändes lite töntigt och slöseri med tid att spendera timmar på att hitta lite skitmateriell, liksom.

Tog mig ändå 40h att klara spelet, hade väl tagit det dubbla annars.
Citera
2018-12-14, 20:32
Medlem
Bluebeast72s avatar
Epic Games

Nya konkurrenten till steam har Subnautica gratis nu from 14 dec, hela spelet!
Citera
2019-01-27, 16:08
Bannlyst
Fan vad bra detta spelet var, har missat det helt och testade det för några veckor sen.
Första timmen jag spelade tänkte jag avinstallera spelet och inte spela mer då jag inte kom någon vart, fattade inte ett skit av vad man skulle göra men sen när man förstod vad man skulle göra så blev det riktigt jävla kul.
Citera
2019-01-28, 09:56
Medlem
31/1 släpps första expansionen (stand alone) som heter Below Zero.
Dock Early Access.
Citera
2020-06-29, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderna
31/1 släpps första expansionen (stand alone) som heter Below Zero.
Dock Early Access.

Nu har Below Zero varit ute (early access) i 1,5 år. Hur står det sig mot det ursprungliga spelet? Håller historien samma klass? Inga spoilers tack.

Funderar på att skaffa det men är lite emot att köpa spel i early access av princip.
Citera
2020-06-30, 18:01
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Nu har Below Zero varit ute (early access) i 1,5 år. Hur står det sig mot det ursprungliga spelet? Håller historien samma klass? Inga spoilers tack.

Funderar på att skaffa det men är lite emot att köpa spel i early access av princip.

Om du är emot att köpa spel i EA så bör du inte köpa Below Zero än, då det alltjämt har en bit att gå innan det är klart. Med det sagt så är det i mina ögon inte lika bra som Subnautica. Inte än i alla fall. Det är inte riktigt samma känsla av upptäckande. Man är mer medveten om saker, och dessutom har huvudkaraktären både en personlighet och röstskådis vilket jag tycker sabbar inlevelsen ännu mer. Men det är helt subjektivt, förstås.

Med det sagt är jag övertygad om att det kommer vara ett mycket bra spel när det är klart, även om jag tvivlar på att det når riktigt samma höjder som Subnautica (som referens kan nämnas att Subnautica var GOTY för min del).
Citera
2020-09-29, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12

Nä, gör det inte. Jag har spelat hundratals timmar subnautica originalet och Below Zero är i princip skräp.

Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Om du är emot att köpa spel i EA så bör du inte köpa Below Zero än, då det alltjämt har en bit att gå innan det är klart.

Håller helt med. I originalet så kan man verkligen känna upptäckarkänslan. Man skannar saker, hittar databoxar, får uppdrag, har en bas och ett ganska uppenbart uppdrag ("gotta get off the planet"). I Below Zero kan man simma i evigheter innan man kan skanna något alls och det man väl kan skanna är ju bara copy-paste från gamla subnautica. Det finns några nya monster men biomes o.s.v. känns inte alls lika intressanta eller intuitiva och smart gjorda. Det känns väldigt hafsigt.

Uppdragen i Subnautica-originalet är välgjorda och ger en ganska "linjär" (man kommer närmre och närmre seamoth, cyclops, prawn, mineraler etc) väg i spelet medan i BZ så får man ett uppdrag sen känns det som att man är "on your own" (även fast det inte riktigt är så) vilket gör att man ganska ofta trevar i mörkret efter progress som aldrig kommer. Man verkar dessutom satsat ganska mycket på olika levels (typ som Grand Reed i Subnautica) och jag tycker nog att det faller rätt platt.

Än så länge tycker jag seatruck är extremt dålig. Cool idé men den ersätter i mitt tycke inte Seamoth och det gör riktigt ont att inte få ha Seamoth tidigt i upptäckarfasen då jag verkligen älskar hur seamoth rörde sig i vattnet.

I övrigt så gillar jag iaf att man infört ett control room (som dock verkar vara totalt onödig förutom att man inte behöver en beacon för basen samt lite energigrejer som är coola). Också lite roligt att ett djur har namnet pengwing.
Senast redigerad av Woozah 2020-09-29 kl. 15:07.
Citera
2021-03-28, 00:46
Medlem
kola-rapaces avatar
Spelet ingår i Sonys senaste Play at Home-initiativ som lanserades häromdagen och jag tänkte nog ge spelet en till chans efter att ha spelat några timmar för drygt ett års sen. Det jag kommer ihåg var att jag hade väldigt svårt att förstå vad jag borde göra, leta efter, osv. Började bygga någon bas ganska direkt innan jag insåg att jag verkligen inte hade resurser eller kunskap till alla delar. Är det något tydligt jag missat eller kommer det vara klarare en andra gång?
Citera
2021-03-28, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kola-rapace
Spelet ingår i Sonys senaste Play at Home-initiativ som lanserades häromdagen och jag tänkte nog ge spelet en till chans efter att ha spelat några timmar för drygt ett års sen. Det jag kommer ihåg var att jag hade väldigt svårt att förstå vad jag borde göra, leta efter, osv. Började bygga någon bas ganska direkt innan jag insåg att jag verkligen inte hade resurser eller kunskap till alla delar. Är det något tydligt jag missat eller kommer det vara klarare en andra gång?
Det finns en radio i din lifepod som du måste reparera (eller bygga en ny i din egna bas), där får du meddelanden som visar vart du ska. När du kommer till dessa platser så måste du kolla runt lite och utforska området för att hitta små surfplattor (PDA's) som innehåller information som du behöver. Senare i spelet så slutar du få meddelanden och då får du pussla ihop själv vad du ska göra genom att läsa och lyssna på meddelandena du hittat fram till dess. Det är inte svårt om du är uppmärksam då det finns gott om ledtrådar. Det finns en databas i menyn där alla meddelanden som du hittat finns samlade så du kan kolla igenom all information på din egen tid i säkra vatten. Men grundregeln är att du ska djupare och djupare ju närmare slutet av spelet du kommer.

Mitt tips till dig är att inte sitta och googla vad du ska göra om du fastnar då detta spel är en väldigt unik upplevelse som enkelt kan förstöras av spoilers. Skicka mig ett PM eller skriv här i tråden istället så kan jag försöka hjälpa dig på rätt väg utan att avslöja för mycket.
Senast redigerad av rullatorn 2021-03-28 kl. 04:35.
Citera
2021-03-28, 19:15
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Av dessa gratisspel ser Subnautica mest intressant ut enligt mig. Har dock redan spelat the witness och Horizon zero dawn så räknar inte in dom. Får se om man har tid och testa på det någon gång. Vet att det gameplaymässigt inte är speciellt likt men lirade Abzu tidigare och var ju ganska kul trots att jag inte är så intresserad av scubadiving eller vad det heter.
Citera
2021-04-26, 11:30
Medlem
kola-rapaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullatorn
Det finns en radio i din lifepod som du måste reparera (eller bygga en ny i din egna bas), där får du meddelanden som visar vart du ska. När du kommer till dessa platser så måste du kolla runt lite och utforska området för att hitta små surfplattor (PDA's) som innehåller information som du behöver. Senare i spelet så slutar du få meddelanden och då får du pussla ihop själv vad du ska göra genom att läsa och lyssna på meddelandena du hittat fram till dess. Det är inte svårt om du är uppmärksam då det finns gott om ledtrådar. Det finns en databas i menyn där alla meddelanden som du hittat finns samlade så du kan kolla igenom all information på din egen tid i säkra vatten. Men grundregeln är att du ska djupare och djupare ju närmare slutet av spelet du kommer.

Mitt tips till dig är att inte sitta och googla vad du ska göra om du fastnar då detta spel är en väldigt unik upplevelse som enkelt kan förstöras av spoilers. Skicka mig ett PM eller skriv här i tråden istället så kan jag försöka hjälpa dig på rätt väg utan att avslöja för mycket.

Har haft ett break från spelandet men det är nog inte omöjligt att jag börjar snarast. Lär nog återkomma till dig i frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in