Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-06, 21:38
  #61
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
2.5 miljoner svenskar betalar för 7.5 miljoner andra ---- 1.4 miljoner stat o kommun + 3.3 i privata bolag = 4.7 miljoner...... 3.3 miljoner varav 800 000 fakturerar stat eller kommun nästan helt o hållet
varav man kan kalla dom 800 000 kommun eller statsanställda .... 800 000 + 1.4 miljoner=2.2 miljoner..... 4.7-2.2=2.5 miljoner .... 2.5 miljoner + 7.5 miljoner= sveriges befolkning


Arma sverige

Paretoprincipen.
Citera
2018-12-06, 21:45
  #62
Medlem
OnkelTorgnys avatar
Men.. Alla som jobbar i kontorslandskap eller café med så kallade start ups, Sveriges näst främsta export... när kommer en start up sluta vara start up och är inte de snarare enbart beroende av billiga pengar och därmed en bubbla. Eller lyxkonsumtion kan man säga. Sånt man gör när tiderna är goda.

Hhåller med att Sverige har en del AI, en del coola appar och bra men alldeles för liten forskning. Men klart vi kommer tappa med länder som Polen eller Indien, särskilt då vi har enkla regler för arbetskraftsinvandring. Så andra kan komma hit och fylla våra platser medan vi själva producerar alldeles för få högutbildade. Många utbildningar är för dåliga då de är gratis.
Citera
2018-12-06, 22:55
  #63
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Ja, vi kan ta Spotify och Klarna, de två starkast lysande stjärnorna på den svenska industriella himlen, som exempel.

Spotify lever på att erbjuda en onödig tjänst som går ut på att man ska betala om och om igen för den musik man vill lyssna på i stället för att ha musiken på en MP3-spelare av någon sort, om man nu inte kan förlika sig med CD-skivan, och därigenom bara betala en gång. Dessutom är Spotify odugliga på vad man gör eftersom bolaget aldrig visat vinst. Klarna lever på att ta betalt för att folk ska kunna betala. Kommentarer onödiga utom för byfånen Alpha101 som snart kommer in i tråden och gapar om att "folk efterfrågar dessa tjänster" och att de således har berättigande.

Spotify redovisar förlust, dock är en hyfsat stor del av deras skulder endast skulder på papper. Med det sagt så finns det mycket de skulle kunna göra bättre för att faktiskt redovisa vinst.

Men jag håller definitivt med om att det finns mycket övervärderande techbolag, som så småningom kommer få en korrektion.
Citera
2018-12-07, 05:50
  #64
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
De företagen skapades och växte när Sverige var mer nyliberalt. Dvs låg skattekvot och hade relativt fri arbetsmarknad.
Sedan kom Tage Erlander och förstörde Sverige.

Sverige får väl se upp med att lyssna på Lööf och Centern alltför mycket. De vill ju få tillbaka den nyliberala politiken. Låter vi C få för mcyket inflytande kan det gå som för deras role model Kanada: https://www.di.se/live/andelen-ledig...ar-rekordniva/
Kanadas problem med personalbrist är på väg att förvärras, varnar intresseorganisationen Canadian Federation of Independent Business (CFIB).

Fast Kina är ju inte särskilt nyliberalt, ändå har dom lyckats bygga några av världens största företag under de senaste decennierna.
Alibaba, Tencent och Huawei tex.
Citera
2018-12-07, 09:27
  #65
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az-Zarqawi
Jag håller med dig om att inte alla passar på kontor, jag gillar det själv inte speciellt mycket även om jag lever så just nu.
Men tjänstesektorn innefattar alla möjliga typer av jobb, där många är praktiska. Mekaniker är ett exempel som du själv tar upp.

Att återindustrialisera Sverige är dock inte någon attraktiv idé. Fabriksjobb är för de allra flesta väldigt tråkigt. Vi är ett tjänstesamhälle, vår ekonomi bygger på att vi betalar varandra för att utföra tjänster.
Samtidigt kan vi låta länder som ligger längre bak i utvecklingen producera åt oss. Vi vinner på det, eftersom vi kan betala ett lägre pris för en produkt tillverkad i till exempel Kina än här, och kineserna vinner på det, som blir rikare och kan lyfta sin befolkning ur fattigdom.

Att återindustraliersera innebär att vi lägger upp för en hållbar utveckling där vi främst lever av de resurser inom landets gränser. Att köpa potatis från Kina för 2 kr kilot istället för svensk för 3 kr kilot är bara dumt och köparen och säljare gör sig beroende av finansiella system och fördyande mellanhänder utöver det att man gör sig beroende av andra.

Du får ändå i slutändan betala högt för dina kinaprodukter.
-undermålig kvalitet
- du säljer ut svensk produktion (plastleksaker klarar vi oss oavsett utan men utan inhemsk basförsörjning så har vi ett problem.
-pengarna går till kina och diverse bankmellanmän istället för till ditt lokalsamhälle där du verkar och lever. köper jag potatis ska varken Klarna, Mastercard eller någon bank profitera på en transkation som enbart berört mig och säljare
-att kineserna blir rikare är inget som gynnar mig eller dig. Eller har du fått pengar av Jack Ma när du köpt kinaskit?
-vad gör vi när ingen vill köpa våra genuscertifiererade hundpedagogstjänster?
__________________
Senast redigerad av haschleif 2018-12-07 kl. 09:33.
Citera
2018-12-07, 11:06
  #66
Medlem
az-Zarqawis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haschleif
Att återindustraliersera innebär att vi lägger upp för en hållbar utveckling där vi främst lever av de resurser inom landets gränser. Att köpa potatis från Kina för 2 kr kilot istället för svensk för 3 kr kilot är bara dumt och köparen och säljare gör sig beroende av finansiella system och fördyande mellanhänder utöver det att man gör sig beroende av andra.

Du får ändå i slutändan betala högt för dina kinaprodukter.
-undermålig kvalitet
- du säljer ut svensk produktion (plastleksaker klarar vi oss oavsett utan men utan inhemsk basförsörjning så har vi ett problem.
-pengarna går till kina och diverse bankmellanmän istället för till ditt lokalsamhälle där du verkar och lever. köper jag potatis ska varken Klarna, Mastercard eller någon bank profitera på en transkation som enbart berört mig och säljare
-att kineserna blir rikare är inget som gynnar mig eller dig. Eller har du fått pengar av Jack Ma när du köpt kinaskit?
-vad gör vi när ingen vill köpa våra genuscertifiererade hundpedagogstjänster?
Att återindustrialisera innebär att vi går bakåt i tiden. Hur långt vill du gå? Vill du att vi ska tillverka alla verktyg vi använder också? Hur effektivt tror du vårt jordbruk, vår tillverkningsindustri osv skulle bli om vi slutade importera? Kolla med gammelfarfar hur kul det var att ploga åkern.
Citera
2018-12-07, 11:40
  #67
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az-Zarqawi
Att återindustrialisera innebär att vi går bakåt i tiden. Hur långt vill du gå? Vill du att vi ska tillverka alla verktyg vi använder också? Hur effektivt tror du vårt jordbruk, vår tillverkningsindustri osv skulle bli om vi slutade importera? Kolla med gammelfarfar hur kul det var att ploga åkern.

Som en övning kan du väl redogöra för vilken som är Sveriges idag överlägset största exportsektor.
Sen vill jag återigen att du förklarar varför Sveriges största företag verkar i den sektorn.

Var i Sverige finns dessa tech-bolag vi har hört talas om i årtionden? De som ska säkra vårat välstånd och livsstil. Vad heter dom, hur mycket omsätter dom, hur många anställda har dom?
Citera
2018-12-07, 12:49
  #68
Medlem
az-Zarqawis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Som en övning kan du väl redogöra för vilken som är Sveriges idag överlägset största exportsektor.
Sen vill jag återigen att du förklarar varför Sveriges största företag verkar i den sektorn.

Var i Sverige finns dessa tech-bolag vi har hört talas om i årtionden? De som ska säkra vårat välstånd och livsstil. Vad heter dom, hur mycket omsätter dom, hur många anställda har dom?
Och hur tror du det skulle gå för till exempel vår maskinindustri om vi inte fick importera delar från andra länder?
Citera
2018-12-07, 13:13
  #69
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az-Zarqawi
Och hur tror du det skulle gå för till exempel vår maskinindustri om vi inte fick importera delar från andra länder?
Betydligt sämre än i dag.
Har du något svar på mina frågor?
Citera
2018-12-07, 13:38
  #70
Medlem
az-Zarqawis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Betydligt sämre än i dag.
Har du något svar på mina frågor?
Jag föreslår att du själv letar upp statistiken du är intresserad av och förklarar vilka slutsatser man ska dra av den.
Citera
2018-12-07, 14:03
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av az-Zarqawi
Att återindustrialisera innebär att vi går bakåt i tiden. Hur långt vill du gå? Vill du att vi ska tillverka alla verktyg vi använder också? Hur effektivt tror du vårt jordbruk, vår tillverkningsindustri osv skulle bli om vi slutade importera? Kolla med gammelfarfar hur kul det var att ploga åkern.

köp en kina-traktor o dra på för fullt med plogen i leran så får man se hur det har gått efter 1000 timmar
Citera
2018-12-07, 14:06
  #72
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az-Zarqawi
Jag föreslår att du själv letar upp statistiken du är intresserad av och förklarar vilka slutsatser man ska dra av den.
Jag känner till statistiken hyfsat väl.
Av den drar jag slutsatsen att industrin, som du verkar vilja förnedra, är inte bara ryggraden utan även huvudet i landet. Allt som kan anses vara tekniska innovationer finns i den. Däremot har jag svårt att hitta världsledande produkter inom high-tech. Det finns säkert och jag blir tacksam om jag får hjälp att hitta den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback