Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-06, 19:32
  #1
Medlem
Hej detta hände med mitt avgassystem

http://www.bilddump.se/bilder/201812...:4309:6540.jpg

Det var nån ägare innan mig som fixat så tänkte lyfta upp den och se om man bara kan sätta fast det igen om av klämma eller nånting? Eller vad tror ni är bäst och behövs det nå specialverktyg? Det verkar ju vara gjort genom typ att hänga det i avgasbandage? Alla tips uppskattas
Citera
2018-12-06, 19:39
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Hej detta hände med mitt avgassystem

http://www.bilddump.se/bilder/201812...:4309:6540.jpg

Det var nån ägare innan mig som fixat så tänkte lyfta upp den och se om man bara kan sätta fast det igen om av klämma eller nånting? Eller vad tror ni är bäst och behövs det nå specialverktyg? Det verkar ju vara gjort genom typ att hänga det i avgasbandage? Alla tips uppskattas
Nytt avgassystem, billigaste möjliga. I alla fall den "bakre halvan" av systemet behöver bytas. Du kan glömma avgasbandage etc.

För övrigt ser din bil genomrostig ut, så frågan är om det är värt att slänga ut pengar på nytt avgassystem, även om det bara är Biltemas billigaste billiga..

(Tröskellådorna verkar genomruttna av rost, även med nytt avgassystem går nog inte bilen genom Bilprovningen..)

Inte ens som en nödåtgärd för att köra en vecka med, hjälper avgasbandage, avgassystemet ser ut att ha gjort sitt. Tyvärr.
Citera
2018-12-06, 19:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nytt avgassystem, billigaste möjliga. I alla fall den "bakre halvan" av systemet behöver bytas. Du kan glömma avgasbandage etc.

För övrigt ser din bil genomrostig ut, så frågan är om det är värt att slänga ut pengar på nytt avgassystem, även om det bara är Biltemas billigaste billiga..

(Tröskellådorna verkar genomruttna av rost, även med nytt avgassystem går nog inte bilen genom Bilprovningen..)

Inte ens som en nödåtgärd för att köra en vecka med, hjälper avgasbandage, avgassystemet ser ut att ha gjort sitt. Tyvärr.
Men den är besiktigad sedan bara nån månad sedan, hur kan det va möjligt?
Citera
2018-12-06, 19:46
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Men den är besiktigad sedan bara nån månad sedan, hur kan det va möjligt?

Jag kanske såg fel på din bild? -Det såg inte riktigt "friskt ut" ur rostsynpunkt alltså.
Ser också ut att läcka olja, ur kardanaxeln(?)..

Vad är det för märke och årsmodell?
Citera
2018-12-06, 19:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag kanske såg fel på din bild? -Det såg inte riktigt "friskt ut" ur rostsynpunkt alltså.
Ser också ut att läcka olja, ur kardanaxeln(?)..

Vad är det för märke och årsmodell?
Audi a6 2003 vad tror du typ Mekonomen eller annan verkstad tar för att byta bakre avgassystem eller bara fixa det befintliga, alltså endast arbetskostnad
__________________
Senast redigerad av LagetBak 2018-12-06 kl. 19:51.
Citera
2018-12-06, 19:50
  #6
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nytt avgassystem, billigaste möjliga. I alla fall den "bakre halvan" av systemet behöver bytas. Du kan glömma avgasbandage etc.

För övrigt ser din bil genomrostig ut, så frågan är om det är värt att slänga ut pengar på nytt avgassystem, även om det bara är Biltemas billigaste billiga..

(Tröskellådorna verkar genomruttna av rost, även med nytt avgassystem går nog inte bilen genom Bilprovningen..)

Inte ens som en nödåtgärd för att köra en vecka med, hjälper avgasbandage, avgassystemet ser ut att ha gjort sitt. Tyvärr.
När jag tittar på bilden i min lur, är nog min lur trasig för jag ser ingen genomrötten tröskel
Citera
2018-12-06, 19:51
  #7
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Snitta en konservburk och dra dit två slangklämmor.
Det håller till nästa besikning.

Och vid det laget har du hunnit se om bilen är värd att lägga pengar på, eller inte.
Citera
2018-12-06, 19:52
  #8
Avstängd
detta är väl inte så svårt att fixa , vinkelslip , en skarvmuff och 2st avgasklämmor , så är det fixat på 20 min
Citera
2018-12-06, 19:56
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Audi a6 2003

Den är ju galvad, och framhjulsdriven.. Det var förövrigt ditt kassa avgasrör som jag såg som en kardan.. Hehe..

Kolla på biltema.se efter nytt avgassystem, finns massor av varianter på din bil, beroende på 4WD, diesel etc. etc.

Bilen är ändå 15+ år, så ett biltemasystem duger helt utmärkt!
Citera
2018-12-06, 19:57
  #10
Medlem
Tycker det ser ut som att flexröret gått sönder och att någon tidigare lagat det med avgasbandage och slangklämmor...
Man får svetsa i ett nytt sådant, skulle tippa på ca 3000kr på verkstad om inte resten av systemet också är helt slut.
Citera
2018-12-06, 20:07
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
När jag tittar på bilden i min lur, är nog min lur trasig för jag ser ingen genomrötten tröskel

Vet inte om det är en tröskellåda, men detta ser riktigt genomruttet ut! (Det rödmarkerade alltså).

Edit: Ser ut som rostkex i underredet. Galv i all sin ära, hjälper inte ett smack om man inte pumpat in (som ägare) tunnflytande i bilens hålrum när bilen var någorlunda ny.. (Folk hade övertro på galv förr. Galv+hålrumsvätska däremot: Totalt oslagbart! Bilen är rostfri tills världen går under!)

Tror inte TS ska satsa så mycket "pesetas" på den bilen..
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-12-06 kl. 20:12.
Citera
2018-12-06, 20:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Snitta en konservburk och dra dit två slangklämmor.
Det håller till nästa besikning.

Och vid det laget har du hunnit se om bilen är värd att lägga pengar på, eller inte.
Är detta ett skämt eller kan det funka?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback