Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-06, 00:07
  #505
Medlem
AndersDreines avatar
Ju mer resurser vi i den nordliga och rikare delen av världen använder desto mindre blir över för andra att kunna överbefolka och förstöra tropikerna. Jag äter kött för att rädda noshörningar och elefanter från utrotning.
Citera
2018-12-06, 00:16
  #506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Är det ett argument jag kan använda om jag äter upp din mamma?

Ja, varför inte? Dock är det ju olagligt att äta människokött vilket baseras på att vi, liksom de flesta djur, har en biologisk spärr att döda varandra
Citera
2018-12-06, 02:31
  #507
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag anser att jag som människa har moralisk rätt att döda, eller låta döda icke sällsynta djur för att äta. Att döda människor är generellt sett moraliskt fel dock, och i synnerhet för att äta upp dem. (till skillnad från Papuaner i Holländska Nya Guinea förr, 1955 enligt boken "Min far är kannibal" , kanske även nu till viss del även om det kan tänkas ske i lönndom.)

Att samla skallar från grannfolket tjugo kilometer bort, att lägga människors armar och ben på grillen, anser jag vara moraliskt fel.

Det är för mig viktigt att döda djuren på ett smärtfritt sätt, och innan slakten, skall de hållas på ett bra sätt utan lidande. Vid jakten på vilda djur skall skottet ta bra från första början i idealfallet.

Enkel moral och logik. Kanske bortom miljömuppens begränsade fattningsförmåga.

Om man börjar tala om Inuiter eller Nordamerikanska Indianer, så mjuknar de snart nog och urskuldar saken i sitt förvirrade sinnestillstånd...Jag har läst att de förnekar Papuanernas Kannibalism

Inuiter jagar val, säl och valross med harpun och flöten, en extremt plågsam jakt, men anses OK av kommunisterna. Jag låter dem hålla på i min tanke, av deras tradition. Dock tycker jag de kunde modernisera jakten något för att minska djurplågeriet.

Jag accepterar Grindadråpur på Färöarna, även om jag tycker det är grymt att döda vikvalarna med kniven. Jag vet att man gjort detta sedan 1000-talet och att det är en gammal tradition.

"Inte samma sak" , eller hur ?

Att döda högre djur helt i onödan, det är väldigt dåligt.

Hån är en av mina största svagheter och dåliga sidor, det vet jag.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-12-06 kl. 03:23.
Citera
2018-12-06, 09:48
  #508
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Precis den där mentaliteten kan man se hos många veganer att det är så fel, grymt, ont och galet att döda djur för att äta, underförstått att man inte gillar att liv släcker andra liv endast för mat men veganerna själva med denna mentalitet har Inget som helst problem med att skada eller döda människor. Människor är mindre värda än djur kanske en del tycker men människor är också liv.
Det är en överdriven generalisering. Visst finns det dom som tycker det men ingen jag känner.
Veganer respekterar allt liv.


Citat:
Då kommer vi också till det med att mängder av olika djur faktiskt själva dödar och äter andra djur,
För att de inte kan välja.

Citat:
en del djur bara dödar andra djur utan att äta ens dom
Väldigt få.

Citat:
Då anser veganen att djuren överlag är oskyldiga och kan inte försvara sig och det är helt fel att äta djur för att det är helt fel att skada eller döda levande ting.
Ja det stämmer.

Citat:
Men människan kan veganen gärna skada eller döda pga att hon dödar djur för sport eller för mat men det mest intressanta är att veganen tom inte ser något fel i att döda eller skada (kanske inte direkt utan mer en önskan om död och skada mot människor som både dödar djuret men även bara äter djuret) människor som dom anser onda som ser till att kött finns på matborden men även dom som bara äter den färdiga köttbiten, vilket hyckleri.
Åter igen en väldigt grov generalisering som inte har någon träffbild i min erfarenhet.

Citat:
Den som bara äter köttbiten vet oftast inte ett skit om dödandet eller styckandet osv utan ser bara en bit kött framför sig som dom äter vilket jag personligen anser är och har varit lika naturligt som djurens dödande och ätande och dom som inte gör mer än att bara äta den slutliga köttbiten förtjänar också att skada eller att dö trots att det inte finns någon ondska eller dödande i det leder utan det handlar bara om människans natur och att dom är uppfödda med köttbiten på bordet som mat så dom är varken onda eller djurmördare utan helt oskyldiga och äter köttet helt utan ondska, alltså dom är oskyldiga men för många veganer är dom också onda mördare som förtjänar att dö.
Om man dödar djuret själv eller låter någon annan göra det spelar ingen roll, man är lika delaktig i dödandet. Ja, de flesta äter kött av gammal vana men det är ingen ursäkt. Det går ju att tänka om.

Citat:
Tänkte på tex tv-serien Iron fist där skurken Davos är vegan och verkligen avskyr dödandet av djur för mat (samt för sport antar jag) men som själv kan döda människor till höger och vänster vare sig det är triader eller oskyldiga.
Men det är ju psykopatvarning på Davos.

Citat:
Jag brukar tänka på att näringen och då framförallt det väldigt högvärdiga protein vi får i oss från djur är essentiellt och naturligt vilket man kan bevisa med den enkla detaljen att utan kött så i princip måste veganen hitta en massa ersättningar som oftast inte lever upp till näringen som behövs och som man får från kött, så man får hitta mängder med alternativ för olika viktiga ämnen exempelvis protein som visserligen finns bra inom naturens matskåp men som inte är näring eller protein som ens kommer i närheten av lika effektivt, näringsrikt eller lika högvärdigt protein och annat som man får från djur.
Det finns gott om vegetariska bodybuilders. Proteinet är inget problem att få i sig från vegetariska källor.
Citat:
En del påstår att vi skulle ha varit veganer från början men enligt mig är människan ett rovdjur och med en kropp som behöver föda från bytesdjur för att fungera optimalt och även om jag är helt emot sportmördande av djur eller dessa hemska vidriga köttfarmer så är kött ändå en viktig, om inte tom den viktigaste källan till mat.
Jag har inte ätit kött på många år och mår alldeles utmärkt.

Citat:
Att jaga och äta djur ligger i människans natur åtminstone sedan långt tillbaka och det är inte mer fel att rovdjuret människan jagar sitt byte än att tigern gör det.
Tigern kan inte välja. Det kan människan. Inte samma sak.

Citat:
Människan är ett rovdjur och kolla exempelvis på rovdjur som varg, Haj, falk, lejon and the list goes on. Dom flesta rovdjur lever enbart, enbart av kött från sina bytesdjur utan att äta ens en enda bladbit eller brokolli. Den finns det såklart köttätande rovdjur som då och då äter lite bär eller annat från växtvärlden såklart vilket vi kan räknas som för det finns såklart mat från Jorden som gör oss mycket gott som komplement till köttet.
Igen, människan kan välja kost till skillnad från ett rovdjur. Och vi är fysiskt utrustade för blandkost, vårt system är väldigt olikt ett rovdjurs.

Citat:
Så personen som köper sin köttbit i köttdisken på Ica är enligt veganer en ond människa vilket är helt ok att tycka men vad jag vill poängtera är att den personen är oskykdig och äter vad han bör äta och alltid gjort men då han äter kött från ett djur så är han en ond människa som många veganer vill och önskar illa samt tom vill bruka eller brukar våld mot pga det men i verkligheten är denna typ av vegan en hycklare och en våldsverkare som utåt skall vara så god och vilja stoppa lidande och dödandet av djur (av ren godhet pga att det är fel att döda levande varelser för mat) medan veganen själv inte har minsta lilla problem att skada eller döda en oskyldig människa bara för att hon ätit kött eller en person som jobbar inom köttindustrin.
Du har sagt det här flera gånger men det är inget som gäller alla veganer. Det är ungefär som att påstå att alla som gillar fotboll är huliganer.

Citat:
Skada människor är inga problem trots att man påstår sig värna allt levande på jorden.

Citat:
All respekt dock till veganer som inte är hatiska, aggressive och arga med mera utan som ser lika fel i att skada eller döda människa som djur och som istället då aktiverar sig med ord och argument som vapen för att försöka övertyga andra om sin sak på ett fredligt och konstruktivt sätt, och som informerar om alternativ som man kan äta grön mat istället som iaf så när som det bara går ersätter det man förlorar i näring om man ger upp kött.
Vilket gäller majoriteten skulle jag vilja påstå.

Citat:
Utan att behöva kosttillskott såklart. Ska vi lösa en grön och djurfri diet så måste ett av de största målen vara att kunna få i sig allt man behöver utan att behöva använda kosttillskott av något slag.
Som vegetarian behöver man inga tillskott. Som vegan bör man äta B12.
Citera
2018-12-06, 10:25
  #509
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foressst
Därför att man tar en annan varelses liv.

Vad spelar det för roll, alla utgör sin roll i den här världen. Omöjligt att kossor exempelvis finns enabrt för att käka gräs och att skita!
Citera
2018-12-06, 11:12
  #510
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Vidare kan man kan ju tycka att skribenter på filosofirummet skulle kunna skilja på sådant som subjektiv moraluppfattning och universella sanningar, men det går överhuvudtaget inte att föra principiella diskussioner med känslostyrda människor. Så det är nog bättre att låta de militanta veganerna fäktas med varandra och ägna sig åt fredligare saker.

Vad menar du med "universella sanningar"?
Citera
2018-12-06, 11:15
  #511
Medlem
proconsuls avatar
[quote=afs123|66033527]Djur finns till så att vi ska kunna äta dem. /QUOTE]

De fanns här långt innan oss. Tror du att djur uppstod för att människan, miljoner år senare, skulle ha dem till mat? Verkligen?
__________________
Senast redigerad av proconsul 2018-12-06 kl. 11:19.
Citera
2018-12-06, 11:21
  #512
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benz.97
Vad spelar det för roll, alla utgör sin roll i den här världen. Omöjligt att kossor exempelvis finns enabrt för att käka gräs och att skita!

Varför är det omöjligt?
Citera
2018-12-06, 19:05
  #513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vad menar du med "universella sanningar"?
Typ det är rätt att göra X eller fel att göra Y.
Citera
2018-12-06, 19:18
  #514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Du skriver:
"Alla påståenden är felbara".

Det är ett påstående. Ingen metod.

Uppenbarligen så är det du som sysslar med motsägelser.


Varför ljuger du hela tiden? Jag har aldrig skrivit så.


Det har jag inte gjort. Gå tillbaka och läs innantill.

Det du gör är att utnyttja rena semantiska glitchar i språket. I det meningsfulla innehållet bakom fasaden av ord är det varken självmotsägelser eller lögner i det jag skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Vad har det med diskussionen att göra.

Det visar att din hopblandning av miljöförstöring med så kallat "plågande" av djur är felaktig.
Citera
2018-12-06, 20:04
  #515
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Det du gör är att utnyttja rena semantiska glitchar i språket. I det meningsfulla innehållet bakom fasaden av ord är det varken självmotsägelser eller lögner i det jag skrev.
1. Du skriver att jag kallat något "idiotiskt".

Det har jag inte gjort, så du far med osanning.

2. Du påstår att "alla påståenden är felbara".

Vilket är en självmotsägelse.

Finns inga "semantiska glitchar" i detta. Jag svarar på vad du skriver och detta är vad du har skrivit. Kanske är du som är glitchen.

Citat:
Det visar att din hopblandning av miljöförstöring med så kallat "plågande" av djur är felaktig.
Detta är helt innehållslöst. Finns ingen verklighetskontakt överhuvudtaget. Varför svamlar du fram halmgubbar hela tiden.

Du får sluta citera mig om du inte kan hålla en saklig diskussion.
Citera
2018-12-06, 20:13
  #516
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Typ det är rätt att göra X eller fel att göra Y.
- Det är fel att våldta, stympa och tortera småbarn.

Detta tycker du är en subjektiv "åsikt".

Nej, det är ett faktum och kommer gälla för alla människor i alla tider.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback