• 47 909 online
  • 1 202 838 medlemmar
  • 62 245 135 inlägg
  • 5
  • 6
2018-12-03, 19:49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Är inte de Italienska mer brötiga spec vid kurvtagning?
Vet att tåg hörs riktigt dåligt när det är en massa snö, jobbat tidigare med underhåll av räls så de kan komma riktig nära innan man hör dem.

Alltså man missar inte en spårvagn, det händer bara inte! De är bara tysta när de står still och inte ens då i alla lägen. De nya vagnarna (M32) "tjuter" när de kör mycket långsamt. De lite äldre åttiotalsvagnarna, M31, "viner" när de går mycket långsamt. Medan sextiotalsvagnarna låter lite annorlunda, men de hörs! Vidare hävdar jag att man är dum i huvudet om man missar en spårvagn, de är stora och de låter! Det som dock förvånar mig här i GBG är att folk bara kan få för sig att passera vid en övergång om när en vagn passerat utan att begripa att det kan komma en från andra hållet.
Citera
2018-12-03, 20:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Är inte de Italienska mer brötiga spec vid kurvtagning?
Vet att tåg hörs riktigt dåligt när det är en massa snö, jobbat tidigare med underhåll av räls så de kan komma riktig nära innan man hör dem.
Låggolvsvagnar överlag väsnas mer, svårare att isolera bort ljud sen kanske vagnar från ansaldobreda låter värre men inget jag vet nånting om.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Alltså man missar inte en spårvagn, det händer bara inte! De är bara tysta när de står still och inte ens då i alla lägen. De nya vagnarna (M32) "tjuter" när de kör mycket långsamt. De lite äldre åttiotalsvagnarna, M31, "viner" när de går mycket långsamt. Medan sextiotalsvagnarna låter lite annorlunda, men de hörs! Vidare hävdar jag att man är dum i huvudet om man missar en spårvagn, de är stora och de låter! Det som dock förvånar mig här i GBG är att folk bara kan få för sig att passera vid en övergång om när en vagn passerat utan att begripa att det kan komma en från andra hållet.
Skrämmande många kopplar bort omvärlden, såg ett klipp nyligen på en kvinna i usa som gick med mobilen, gick rätt ut på en gata utan att ens koppla var hon befann sig, först när polisen tog kontakt koppla hon vad hon hade gjort.

Använder mig av moped och det är allt annat än ovanligt att fotgängare yrar runt utan koll på vad som händer eller ens hör mig trots att motorn lever om rejält, fått mer än en fotgängare att skrika högt när jag bromsat till så bakhjulet skrikit till eller använt signalhornet

Jag upplever att många inte kopplar hur farligt det faktiskt är, hur väldigt lite som behövs för det ska gå åt helvete och hur snabbt det kan gå åt helvete.
Citera
2018-12-03, 20:54
Medlem
Citat:
Efter att ha läst några inlägg här om hur tysta spårvagnarna är så har jag lyssnat på dem här i Göteborg och de låter väldigt mycket. Precis som du säger så missar man inte en spårvagn. Då har man verkligen stängt av all hörsel.
Står man på en tyst hållplats utan särskilt mycket trafik runt så hur man även i rälsen när de kommer.

De flesta spårvagnar plingar/ringer när de möter varandra för att varna fotgängare som går ut precis bakom vagnar, men ibland glömmer de det.

Det märkliga är att det är så många människor som saknar självbevarelsedrift och inte är mer rädda om sina liv.
Citera
2018-12-05, 22:49
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Efter att ha läst några inlägg här om hur tysta spårvagnarna är så har jag lyssnat på dem här i Göteborg och de låter väldigt mycket. Precis som du säger så missar man inte en spårvagn. Då har man verkligen stängt av all hörsel.
Står man på en tyst hållplats utan särskilt mycket trafik runt så hur man även i rälsen när de kommer.

De flesta spårvagnar plingar/ringer när de möter varandra för att varna fotgängare som går ut precis bakom vagnar, men ibland glömmer de det.

Det märkliga är att det är så många människor som saknar självbevarelsedrift och inte är mer rädda om sina liv.
Tror att lagen om att fotgängare alltid har företräde mot bilister vid övergångsställen har bidragit till mer incidenter, de skiter i att se sig för och just offrar sitt liv, hur kan de inte förstå att en dag missar nån trafikant dem och de är borta. Likaså de galna föräldrar som trycket ut barnvagnen först vid övergångsställen, nä folk utan licens att köra fordon är totalt oförståndiga.
Citera
2018-12-06, 18:33
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Det som dock förvånar mig här i GBG är att folk bara kan få för sig att passera vid en övergång om när en vagn passerat utan att begripa att det kan komma en från andra hållet.

Det där förekommer i hela Sverige. Stockholms tunnelbana har dock en fördel och det är att det per definition inte kan förekomma några övergångar i plan (förutom i depåområdena).
Citera
  • 5
  • 6